ابراز نگرانی اتحادیه اروپا درباره وضع حقوق بشر در ترکیه

سران اتحادیه اروپا در گفتگو با رئیس‌جمهور ترکیه، نگرانی خود را وضع حقوق بشر در این کشور ابراز کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، دو مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کردند که در اولین ملاقات خود در یک سال گذشته با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نگرانی‌های عمیق خود را در مورد وضع حقوق بشر در ترکیه ابراز کردند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، پس از تقریباً سه ساعت گفتگو با اردوغان گفت: «حاکمیت قانون و احترام به حقوق اساسی از ارزش‌های اصلی اتحادیه اروپاست و ما نگرانی عمیق خود را با رئیس‌جمهور اردوغان در مورد آخرین تحولات ترکیه با این کشور در میان گذاشتیم.»

این مذاکرات در پی خروج اردوغان از کنوانسیون استانبول (کنوانسیون شورای اروپا برای جلوگیری از وقوع خشونت علیه زنان و خشونت خانگی و مبارزه با آن) و همچنین اقدام این کشور برای ممنوعیت فعالیت حزب حامی کردها، بود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هم با بیان اینکه «مسائل حقوق بشر در اولویت اول قرار دارد و قابل بحث نیست، ما در این باره کاملاً واضح هستیم»، آن را یک عنصر حیاتی برای بهبود روابط ترکیه و اتحادیه اروپا دانست.

او در ادامه افزود: «من به شدت نگران خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول هستم. این کنوانسیون، به‌منظور مقابله با خشونت علیه زنان و محافظت از کودکان است.»

فون در لاین گفت: «ترکیه باید به قوانین و استاندارد‌های بین المللی حقوق بشر احترام بگذارد، زیرا این کشور خود را به عنوان عضوی از شورای اروپا متعهد کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه پس از جلسه بیانیه فوری صادر نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار