الجزیره:

شرکت کنندگان در نشست وین آن را مثبت ارزیابی کردند

منابع خبری مختلف وابسته به کشورهای غربی و منطقه‌ای نشست وین را گام مثبتی در راستای احیای توافق برجام خواندند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت کنندگان در نشست وین با مثبت دانستن این نشست و تاکید بر وجود فرصت برای فعالیت‌های دیپلماتیک از تشکیل کمیته‌های کارشناسی برای بررسی موضوعات لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات مبتنی بر توافق هسته‌ای خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دور اول مذاکرات وین بین ایران و طرف‌های امضا کننده توافق هسته‌ای برگزار شد. وزارت خارجه ایران اعلام کرد توافقاتی درباره برگزاری نشست‌هایی در سطح کارشناسان برای بررسی لغو تحریم‌ها و اقدامات فنی مربوط به برنامه هسته‌ای به دست آمد.

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد لغو تحریم‌های آمریکا اولین و اساسی‌ترین گام برای احیای توافق هسته‌ای است. وی تاکید کرد کشورش آماده است به محض اطمینان از لغو تحریم‌ها همه تعهدات خود را از سر بگیرد.

از سوی دیگر نماینده اتحادیه اروپا این نشست را مثبت و سازنده دانست و تاکید کرد احساسی عمومی برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک مشترک وجود دارد.

عبدالله الشامی خبرنگار شبکه در وین گفت: شرکت کنندگان در نشست وین درباره تشکیل دو کمیته کارشناسی در خصوص لغو تحریم‌های ایران و اجرای تعهدات هسته‌ای تشکیل دهند. پیش از آغاز نشست، دیدار‌های دوجانبه‌ای بین طرف‌های مختلف توافق هسته‌ای برگزار شد که هدف از آن نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر بود. وی افزود: نشست وین یک ساعت و نیم به طول انجامید و پس از آن نماینده اتحادیه اروپا در سخنانی از وجود فرصتی واقعی برای استفاده از دیپلماسی خبر داد و تاکید کرد می‌توان از این فرصت استفاده کرد. وی تاکید کرد طی روز‌های آینده دیدار‌های جداگانه با طرف‌های توافق از جمله آمریکا انجام خواهد شد.

نماینده روسیه اعلام کرد بین شرکت کنندگان در نشست امروز اتفاق نظری درباره ضرورت احیای کامل توافق هسته‌ای ایران وجود داشت، اما این کار به تلاش‌ها و اقدامات عملی و نیز زمان نیاز دارد. وزیر خارجه ایران نیز پس از این نشست بر ضرورت لغو تحریم‌های ایران به عنوان گام اول تاکید کرد و افزود پس از آن می‌توان به جزئیات دیگر پرداخت.

کارشناسان تا روز جمعه نهم آوریل به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و پس از آن شخصیت‌های سیاسی بار دیگر برای بررسی پیشنهاد‌ها نشست برگزار می‌کنند تا درباره اقدامات آینده گفتگو کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل هم با حضور در نشست خبری خود درباره نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در وین برگزار شد، اظهاراتی را مطرح کرد و گفت: سازمان ملل از تلاش تمامی مشارکت کنندگان برجام در جهت برگزاری یک گفت وگوی سازنده استقبال می‌کند. وی افزود: امیدواریم برگزاری این نشست و اقدامات ذیل آن نخستین گامی باشد که در مسیر درست برداشته می‌شود. استفان دوجاریک با تاکید بر پشتیبانی سازمان ملل از برجام، افزود: برجام یک توافقنامه چند جانبه مهم است که امیدواریم به مسیر خود بازگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر اروپا مذاکرات را مثبت ارزیابی نکنند دیگر چی بگویند در صورتی این مذاکرات مثبت خواهد بود که تحریمها بکل لغود شود باید در مقابل انها ثابت قدم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۵۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
یه کاری کنید که اگه دوباره ترامپ یا امثال او اومد زیرش نزنه
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۲:۵۲ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
فردای مذاکره باز ازجیب بیت المال صد تا صدتا سکه می دهند به قهرمانان دیپلماسی گرانی اش را مردم می کشند
آخرین اخبار