پاسخ سیاسیون کشور به یک سوال مشترک؛

آینده برجام چه خواهد شد؟

هر یک از جریانات سیاسی کشورمان با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به مسائل نگاه می کنند.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و وارد سال جدید شدیم. کشورمان در این سال با چالش‌های مختلفی مثل سرنوشت برجام، انتخابات ۱۴۰۰، وضعیت روابط ایران و آمریکا و بسیاری مسئله دیگر روبروست.

هر یک از جریانات سیاسی کشورمان با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به این مسائل نگاه می کنند. در این بسته خبری به بررسی نظرات نمایندگان احزاب کشور ( اصولگرا؛ اصلاح طلب و مستقل) نسبت به یک موضوع خاص می پردازیم؛ نظراتی که در مواقعی بسیار نزدیک و در مواردی هم همدیگر را نقض می‌کنند. 

در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: آینده برجام را چطور پیش بینی می‌کنید؟ در چه شرایطی می‌توان دولت آمریکا به برجام بازگرداند و یا تحریم‌ها را کاهش داد؟

محمد عطریانفر معاونت سیاسی اسبق وزارت کشور و فعال سیاسی اصلاح طلب: مسئولان کشورمان به مذاکره کنندگان خود به خصوص شخص محمدجواد ظریف اعتماد کامل دارند؛ اما برخی از جریانات تندرو داخلی هستند که فضای کار را برای ظریف و دوستانش در برجام سخت می‌کنند و تندروی هایی که در سیاست خارجی رخ می‌دهد تاثیر بسیار نا به جایی بر روی فضای ذهنی دو طرف می‌گذارد. از همین رو توصیه می‌شود افرادی که دلبسته کشور و رهبری و ملت ایران هستند، مواضع در مسیر تندروی خود را کاهش داده و اجازه دهند بر اساس اعتمادی که ملت و رهبری نسبت به کارگزاران سیاست خارجی خود دارند کار را جلو ببرند و انشالله پیش بینی من این است که به توافق‌هایی هم در این زمینه دست یابند.

آینده برجام چه خواهد شد؟

حسن بیادی دبیرکل جبهه آبادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا: سیاست‌های آمریکا نوعی سیاست استکباری است و قدرت طلبی آمریکا تمام نشدنی؛ اما درباره جمهوری اسلامی نتوانسته اهداف استکباری خود را به نحو احسن انجام دهد، اگر چه تا حدودی بر مسائل اقتصادی ما تاثیرگذار بوده است؛ بنابراین برای آوردن آنها به میز مذاکره در ابتدا باید دید که پشتوانه این مذاکره چیست؟ اگر مذاکره دارای پشتوانه باشد می‌توان روی آن حساب کرد، اما اگر پشتوانه نداشته باشد می‌شود مانند مانند برجام که رئیس جمهور آنها هر زمان اراده کرد آن قرار داد را پاره کند.

آینده برجام چه خواهد شد؟

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب: معتقدم که برجام بعد از دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مجددا بازسازی خواهد شد و ۵+۱ و ایران مجددا بر سر میز مذاکره قرار خواهند گرفت. آمریکا الان در دوران بایدن درباره موضوعات مختلف نظیر یمن و مقابله با خشونت های بن سلمان و اعلام آمادگی درباره مذاکره رویکرد خوبی داشته است و امیدواریم که رایزنی های خوبی با واسطه اروپایی ها صورت بگیرد و ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و با برداشتن تحریم ها زمینه برای بازگشت همه طرف ها به برجام فراهم شود.

آینده برجام چه خواهد شد؟

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری و فعال سیاسی اصوگرا: برجام آینده ای ندارد؛ از همان زمان که ترامپ از آن خارج شد مانند یک چینی شکسته شده است و هیچ آینده ای برای آن متصور نیستم. تلاش دولت برای حفظ برجام برای مردم نیست، بلکه برای حفظ آبروی خودش است؛ زیرا با مرگ برجام آبروی اینها هم می رود. اگر بایدن هم به برجام برگردد بدتر خواهد شد، کما اینکه بر نمی گردد. مگر اینکه ایران بر تعهدات خود بیافزاید. دولت مردان در تلاش هستند که مجددا مسیر مذاکره را باز کنند حال اگر با نام برجام هم نشد درصدد هستند تا با یک نام دیگری مجددا مسیر مذاکره را باز کنند.

آینده برجام چه خواهد شد؟

مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و فعال سیاسی اصولگرا: من معتقدم که اگر ما به دنبال کاهش تحریم‌ها باشیم به جایی نخواهیم رسید، بلکه تحریم‌ها باید شکسته شود. مانند این نشود که دشمنی به خانه ما وارد شود و بعد ما از او خواهش کنیم که بیرون برود معلوم است که نخواهد رفت و حتی اگر چند قدم هم دور شود در حال فریب ماست. بنابراین باید مقابل او بایستیم و او را سرجایش بنشانیم. همانطور که در دوران دفاع مقدس هم این اتفاق افتاد. پس اگر ما با تمام توان ایستاده‌ و درصدد شکستن تحریم ها باشیم این تحریم ها خود به خود از بین خواهند رفت؛ اما اگر به این امید باشیم که آنها تحریم ها را کاهش دهند هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و هر روز هم افزایش خواهند داد؛ کمااینکه شاهد بودیم بایدن چند تحریم دیگر هم به لیست اضافه کرد؛ در کل امیدی هم ندارم که در برجام به جایی برسیم.

آینده برجام چه خواهد شد؟

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان: مساله اصلی امروز ما بازگشت آمریکا به برجام نیست، زیرا این یک جاده فرعی و تغییر صورت مساله است و موضوع اصلی ما لغو تمامی تحریم هاست؛ یعنی عمل به تعهداتی که آمریکا و اروپایی‌ها علیرغم تعهدی که در برجام داشتند؛ اما به آن عمل نکردند. معتقدم طرحی که الان مطرح شده بسیار هوشمندانه و دقیق است و برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری هم بوده این است که آمریکایی‌ها ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند و دوما موضوع لغو تحریم‌ها از سوی ما مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. یعنی این گونه نباشد که صرفا در کاغذ بنویسند لغو خواهد شد، بلکه باید به طور عملی لغو شود. برای مثال اگر ادعای لغو تحریم‌های تجاری را دارند ما باید بتوانیم روابط تجاری خود را با دنیا داشته باشیم. آن زمان است که آمریکا می‌تواند وارد برجام شود، یعنی این گونه نیست که مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام باشد.

آینده برجام چه خواهد شد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
روحانی با برجام،8 سال از بهترین سالهای ملت ایران را در رکود غرق کرد و ترمز پیشرفت اقتصاد را کشید.اگه فداکاری قوه قضائیه نبود تا حالا تمام کارگاه های تولیدی تعطیل شده بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
خود من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا.من ولایت مدار هستم.اما واقعا سخنان اصلاح طلبان شرم آور و نشانه ضعف شون در برابر استکباره.اصولگرایان شجاعتر از اصلاح طلبان هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
خواهش می کنم دولت سازوکاری درست کنه برا شکایت تک تک ایرانیها از خروج غیرقانونی امریکا از برجام و وارد کردن اینهمه خسارت به زندگی مردم عادی
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۲۳:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
این غربگراها ول کن ماجرا نیستن شبکه نفوذ هم داره پمپاژ دروغ رسانه ای میکنه انتخابات هم تو راه اینا یه آبنبات نشون میدن مردم رو گول بزنن واسه رای جمع کردن مشکل کشور از بی مدیریتی هست که تحریم‌ها هم برداشته بشه ۵درصد تو اقتصاد ایران تاثیر می ذاره ۹۵ درصد باید از داخل درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
پاره کنید و آتش بزنید این قرارداد ننگ‌اور را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
برجام و بعضیها به زباله دان تاریخ خواهند پیوست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
برجام گذشتش چی بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
برجام گذشتش چی بوده که حالا نگران آیندش باشیم آخر برجام مکانیزم ماشه از قبل برنامه ریزی شده است مطمئن باشید
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۶:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
آمریکاییهاخیلی صلح طلب بودنداولاحاج قاسم سلیمانی راترورنمیکردندودوم اینکه درIMFمن آپ سنگ اندازی نمی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
آمریکا باید خسارت هایی رو هم که طی این مدت به ما زده جبران کنه من که از کسانی که حقم نخواهم گذشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
تحریم تنها ابزار آمریکا در مقابل ایران است و هیچگاه از آن دست نخواهد کشید. شاید موقتی کاهش بده ولی دوباره همه تحریم بر میگردند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
آیت اله گودینی
۱۴:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
دنیا فقط آمریکا و سه کشور اروپایی نیست. کشور ما باید قوی شود و تحریم ها را بشکند. با انفعال و التماس تحریمی لغو نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
باید ارمی ازش درست کنن اونم با امضای خروج ترامپ از برجام و بزنن رو هزاران بمب هسته ای که ایران خواهد ساخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
اثر قدرت آمریکا بر اقتصاد خود ساخته و در جهت القاع این قدرت در جامعه بیشتر بوده و تلاشی که برای القای این موضوع شده اگر در کمک به اجرای پروژه ها با توان و ثروت مردم و کمک به رونق تولید وخود داری از ایجاد موانع در تولید می شد قدرت آمریکا بر اقتصاد کشور نمودی نداشت ولی بیشتر اتفاقاتی که در خود کشور افتاد و یک عده داخلی خواستند تا ملت را به زانو دربیاورند ولی نتوانستند به لطف خدا ملت استوار و با غرور کشور وانقلاب را حفظ میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
از همان ابتدا وارد شدن به برجام اشتباه وخطا بود .هدف غربیها بخصوص امریکا از برجام وقت کشی و زمان گیری بود تا ایران با فتنه واشوب به نابودی کشانده شود ولی نشد
غرببها کلا چیزی را به نام برجام.مذاکره.تعامل و رابطه اصلا قبول ندارند...فقط سلطه و استعمارگری را قبول دارند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
آقا یادتون نره نتانياهو میگفت فقط با برجام مشکل داشت پس یعنی خوب بود که اون باهاش مشکل داشت توی اینترنت بزنین میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
اوج جهالت است که کسی بخواهد باز هم به برجام دل ببندد.شاید نمیدانند برخی مسئولان با افکار غرب زده خود آنقدر شان مردم ایران را پایین آوردند که حالا برای اگثر اقلام ضروری زندگی مردم مجبورند در صف های طولانی به ایستند.این ثمره برجام برای مردم بود.تند روی بهتر است از اینکه در مسیر دلخواه دشمن راه بروی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
دنيا برجام رو رها کرده ايران رها نميکنه بابا ول کنيد ول کنيد اقايي که رفتي پشت ميز نشستي تو سرما بخاري روشن ميکني توي گرما کولر روشن ميکني هيچ چيزي رو خبر نداري کارگر بدبخت تو اين گرما سرما بايد کار کنه هيچ چيزي نتونه بخره جلو زن بچه هاش شرمنده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
کدام برجام همش کلاه بر داری بود دولتی که نتونسته مشکلات داخلی خودشو حل کنه در سیاست خارجی هیچی نخواهد شد کما اینکه همه شاهد بودن که غربی ها چطور با اینا بازی کردن حیف از ابن ملت مقتدر نباشه که این دولتشه که حتی بازار خودشو هم نمی تونه کنترل کنه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
وقتی بعد از چند سال هنوز هیچ تحریم رفع نشد ،این نشانه ای جز فریب و بدعهدی و فرار از مسولیتها نیست ،این بازی نیست این جنگ برد و باخت است و بازنده هم ماییم .
آینده برجام هم اگر رفع همه تحریمها بصورت یک دفعه و آنی نباشد ،مرگ برجام نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۱۲:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
بیخودنیست که نیتانیاهو اصلاح طلبان را پیاده نظام وسرمایه اسرائیل نامید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
اکثریت مردم و کسانی که میبینید نظرات مخالف برجام میدن، فقط نوک دماغشونو میبینن، روزی که برجام امضا شد ۹۰ درصد مردم خوشحال بودن و روحانی و ظریف و دولت تدبیر و امید رو دعا میکردند و حالا هم دم از کاغذپاره بودن برجام میزنند.
چرا خودتونو گول میزنید؟ بدون ارتباط با دنیا یه کشور هرچقدر هم منابع داخلی و نیروی انسانی‌اش قوی باشه نمیتونه به تنهایی خودکفا باشه؛ همین وضع رو اگه ادامه بدیم دلار 30 هزار که سهله تا 50 هزار تومن هم ممکنه برسه، تورم سر به فلک میکشه، هیچکس هم نفت که بماند حتی فرش و پسته و... از ایران نمیخره چرا؟ چون ایران حاضر به گوش دادن به حرف دنیا نیست، چون ایران اعتقادی به تعامل با دنیا نداره و معتقده با منابع و نیروی داخلی نیازی به بقیه نداره دقیقاً مثل یه بازیکن تک‌رو توی فوتبال که فقط منم منم میکنه و چیزی از کار تیمی سرش نمیشه.
اگه بیخیال تعامل با دنیا بشیم باید فقر و بدبختیش رو هم قبول کنیم، مطمئن باشید اونایی که دم از کاغدپاره بودن برجام میزنن، پولشون از پارو بالا میره و چنین پولی هم از راه درست بدست نیومده وگرنه هر ایرانی که جزء اون 4 درصد نباشه از گرونی و تورم خسته شده و موافق برجامه.
هرچقدرم درست بگن که آمریکا داره زورگویی میکنه و انرژی هسته‌ای حق ماست درسته ولی با این شرایط مردم نمیتونن ادامه بدن و وجود برجام و لغو تحریم‌ها ضروریه.
خواهش میکنم نظرمو پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
گودینی
۱۴:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
بزرگوار؛
1- دنیا فقط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نیست. 2 - کسی مخالف تعامل با دنیا نیست. 3 - احتمالا 90% مردم را از طریق نظر سنجی های آنچنانی بدست آوردید؟ !!!!!!! 4 - این جمله "فقط تا نوک دماغشونو میبینن" شما در ادامه القابی است ( ترسوها، بزدل ها، بیسواد و . . . ) که قبلا شیفتگان غرب به مخالفان برجام نسبت می دادند، با این تفاوت که آن زمان گند برجام به این وضوح درنیامده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
درسته. نمیشه بدون ارتباط با دنیا زندگی کرد. ولی توجه داشته باش که ما با چین در ارتباطیم (حالا اینکه به نفعمون هست یا نه رو بزارید کنار). خود چین یک پنجم دنیاست. و حتما می دونید که چین به معنای واقعی کلمه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو تولید میکنه.(هر چند معمولا گنجولاش به ما میرسه). علاوه بر چین روسیه و کلی کشور دیگه هم که به لطف ت.ر.ا.م.پ با آمریکا مشکل پیدا کرده اند، می خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند. در ضمن برجام قبلا اجرا شده و اگر به مشکلاتمون اضافه نکرده باشه، قطعا چیزی کم نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۸:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
هیچ کس توی این دنیا سیاست رهبر رو نداره اما متاسفانه کسی حرفش رو گوش نمی کنه از همون اول آقا گفت من به برجام خوشبین نیستم اما کو گوش شنوا روزی که ترامپ خواست رئیش جمهور بشه گفت من برجام رو پاره می کنم آقا در جوابش گفت ماهم برجام رو اتیش می زنیم اما کو گوش شنوا اگر حرفهای رهبر رو گوش داده بودند الان وضعمون این نبود
Iran (Islamic Republic of)
چو ایران نباشد تن من مباد
۱۰:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
مشکلات ما با دنیا با دیپلماسی حل میشه . تا این مشکل هم حل نشه چین هیچ کمکی نمی تونه به ما بکنه. برجام اوج هنر دیپلماسی ما بود اگه ترامپ خارج شد به ما مربوط نیست ایراد از خودشونه . دولت به خاطر اینکه فشار از روی دوش مردم برداشته بشه برجامو امضا کرد .
حالا بایدن می خواد جبران کنه خواهشن سنگ نندازید بهتره هر کی سرش به کار خودش باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
عجب خوش خیالو ساده ای!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
واقعا که چین هیچ کمکی بمانخاهدکرد درست فرمودی شماعده ایی فکرمیکنند منوشمادشمن این ابوخاک عزیزمان هستیم درصورتیکه دراشتباهند مادراین خاک به دنیا امده ایم تااخرعمرهم زندگی میکنیم دوست داریم کشورعزیزمان رادرهمین خاکم فروخاهیم رفت واما من کشورچین وروسیه رادوست خودمان نمیدانم دلشون نمیخاد مارابطه باامریکا غرب داشته باشیم اینها هیچ ادیانی راقبول ندارندمعنیه کمونیست مشخصه فقطغارت میکنندومیبرند میگذره ،اما غرب یه دونه هواپیمای مسافربری غرب براما چقدرارزش دارداگرچین توانست یک وسیله اینچنینی تولید کند براخودش مرگ لعنت خدابردشمنان ملت وابوخاک کشورایران چه که کشورها چه دشمنان داخلی ازجمله دزدان غارتگران اختلاسگران مفتخوران که ملت شریف ایران رابه فقروتورم شدیدکشاندن،،خدانگهدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
انشاالله که درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
چرا هر چی بنده نظر میدم . هیچکدوم رو پخش نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
نظرتون پخش میشودخیالت راحت منم همین فکرومیکردم اما اشتباه میکردم خدانگهدار
Germany
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
1- ما به محمدجواد ظریف و دولت فعلی ایران اعتماد ندارند!
2- تصور کنید که پنچ سال دیگر از مکانیسم ماشه استفاده میشود!
3- هیچ تضمینی برای تعهدات غرب نیست!
4-در اهداف مذاکره غرب با ایران هیچ تغییری پیش نیامده! هدف محدود کردن صنعت دفاعی
ایران است.
5- مذاکره بر سر صنعت دفاعی و امنیتی ایران بزرگترین جنایت و خیانت عصر معاصر شناخته خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
برجامی وجود نداره فقط کاغذ پاره ای بی ارزشه که البته قرار بود حتی مشکل اب خوردن ما رو حل کنه!!!!!!!
مسئولین بهتره به جای حرفای تکراری مشکل روغن و مرغ و حل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
احیا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام.آیا هنوز این اصلاح طلبان نفهمیدند که به جای تکیه بر آمریکا بر جوانان خودشان اعتماد کنند یعنی از این مبرهن تر که دیگه آمریکا قابل اعتماد نیست.!!!!!؟چطور حرف از مقام معظم رهبری و اطاعت می زنید ولی در عنل بی اعتنا به نظرات رهبری هستید. خسته شدین دیگه. آقا به داد جوانان برسید . خدایا ما را از دست این اصلاح طلبان نجات بده.
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح طلب
۱۸:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
داداش ولمان کن بابا خدا مارو از دست اصولگرا نجات بده دارین مملکتو بدبخت میکنید زندگی با تحریم وبدون تعامل با دنیا نمیشه اینو بفهمید ای خدا
آخرین اخبار