نوروز ۱۴۰۰؛

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

رفع ممنوعیت سفر‌های نوروزی به گیلان و هجوم میلیونی مسافران، آمار مبتلایان به کرونا در این استان را افزایش داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: مسافرت‌های نوروزی، موجب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و آمار بستری شدگان در بیمارستان‌های استان گیلان شده است.

او با بیان اینکه افزایش آمار مبتلایان به کرونا در گیلان به دلیل مسافرت‌های نوروزی به این استان قابل پیش بینی بود، افزود: ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی گیلان بستری شدند و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به ۳۳۰ نفر رسید.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: ۸۰ بیمار بدحال مبتلا به کووید ۱۹ نیز در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

حیدرزاده تصریح کرد: به همراه داشتن ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش بهداشتی، به حداقل رساندن تماس‌ها و حضور در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها، جایگاه‌های سوخت، استفاده از هتل‌ها و مجتمع‌های رفاهی که کد‌های بهداشتی دریافت کرده‌اند از جمله توصیه‌های مهم برای قبل، حین و بعد از سفر در شرایط کرونا است.

توصیه‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود

هموطنان حتی‌الامکان سفر خود به استان‌های شمالی را محدود کنند، برای سفر به گیلان برنامه ریزی نکنید، از سفر‌های غیرضروری به گیلان پرهیز کنید از جمله هشدار‌های رسانه‌ها برای نوروز کرونایی ۱۴۰۰ بود که جدی گرفته نشد.

همچنین توصیه‌های مسئولان و کارشناسان بهداشتی استان که بار‌ها از مردم خواستند: برای حفظ سلامتی خود و دیگران دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده، از برگزاری هرگونه سفر غیرضروری، دورهمی و تردد در اماکن شلوغ و بازار‌ها خودداری کنند.

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در نخستین روز سال ۱۴۰۰ گفت: علیرغم قرمز نبودن شهر‌های شمالی، بهتر است مردم سفر خود را به این مناطق کمتر کنند.

او با تأکید بر اینکه اگر فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود دچار بحران مجدد می‌شویم، تصریح کرد: شهروندان استان‌های شمالی مهمان‌نواز بوده و قطعا در شرایطی که کرونا کنترل شده باشد، پذیرایی بهتری از هموطنان خواهند داشت.

دوگانگی دستورات ستاد مقابله با کرونا

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ششمین روز از سال ۱۴۰۰ گفت: مسافران باید هر چه سریعتر استان گیلان را ترک کنند.

او با اشاره به اعمال نکردن ممنوعیت برای ورود مسافران نوروزی به استان گیلان علیرغم خبری که پایان سال گذشته در این مورد منتشر شده بود، افزود: متأسفانه در ستاد مقابله با کرونا انسجام واحدی برای تصمیم‌گیری‌ها وجود نداشت و رئیس جمهور و مسئولان این ستاد هر کدام دستور جداگانه‌ای درباره نحوه اعمال محدودیت برای سفر‌ها صادر کردند.

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

عضو مجمع نمایندگان گیلان اظهار داشت: این دوگانگی‌ها قدرت تصمیم گیری را از مسئولان استان گیلان گرفت و در نهایت ورود مسافران به شهر‌های شمالی آزاد شد.

شهر‌های استان گیلان در آستانه وضعیت قرمز کرونایی

کوچکی نژاد ادامه داد: به دلیل ورود حجم گسترده‌ای از مسافران نوروزی به گیلان، احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی در شهر‌های این استان وجود دارد.

او تأکید کرد: وضعیت بیمارستان‌های استان حاکی از تأثیر ورود این میزان افراد به این منطقه در رشد شیوع ویروس کرونا است، چرا که تعداد زیادی از افراد به دلیل ابتلا به این بیماری در این بیمارستان‌ها بستری شده و حال تعدادی از آنها نیز وخیم است.

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: مسئولان باید تمهیداتی برای ممانعت از ورود مسافران جدید به این منطقه بیندیشند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: ورود مسافر به گیلان در این شرایط، بی‌تردید به زحمات کادر درمان برای کنترل کرونا خدشه وارد کرده و هزینه سنگینی به حوزه سلامت کشور تحمیل می‌کند.

افزایش ۲۵۵ درصدی ورود مسافر به گیلان

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

سرهنگ مجید رسول‌زاده، معاون اجتماعی پلیس گیلان هم از ورود بیش از ۸۴۴ هزار خودرو از مبادی ورودی سه گانه استان از ابتدای طرح نوروزی تاکنون خبر داد و گفت: ورود مسافر به این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵۵ درصد افزایش داشته است.

او افزود: به شهروندان توصیه می‌شود برای جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا برای حفظ سلامت خود و دیگران از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند.

معاون اجتماعی پلیس گیلان با تأکید بر لزوم توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های پلیس توسط شهروندان و مسافران تصریح کرد: رانندگان حین رانندگی از عجله و شتاب خودداری کرده و با احترام به قوانین و مقررات از بروز هرگونه حوادث تلخ و جبران ناپذیر جلوگیری کنند.

وضعیت کرونای لنگرود هم نارنجی شد

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

در تازه‌ترین رنگ بندی کرونایی شهر‌های کشور اعلام شد: خیز جدید کرونا که از جنوب غرب کشور آغاز شده بود، به سرعت در حال پیشروی است و شهرستان‌هایی از شمال و شرق کشور را هم درگیر کرده است.

در این گزارش آمده است: شهرستان لنگرود در استان گیلان به زودی در وضعیت نارنجی قرار می‌گیرد.

در چند روز گذشته نیز وضعیت کرونایی شهرستان‌های املش و ماسال از آبی به زرد و وضعیت کرونای رودسر از زرد به نارنجی تغییر کرده بود.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا، سوغات سفر‌های نوروزی به گیلان

تناقض در سیاست‌ها و توصیه‌ها در مقابله با کرونا و اعلام رنگ بندی استان گیلان در وضعیت زرد و آبی در آستانه نوروز ۱۴۰۰، راه شمال را برای مسافران باز کرد و موجب هجوم میلیونی مسافران و گردشگران به این استان شد.

آمار وسایل نقلیه ورودی و خروجی از استان‌های مختلف نشان داد؛ استان گیلان رکورددار سفر‌های جاده‌ای در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه سال گذشته تا ۹ فروردین ماه امسال بوده است.

ورود مسافران به گیلان آزاد شد/ آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافت

دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم مسافرت‌های نوروزی را دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این استان اعلام کرد و با توجه به شناسایی بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته در برخی شهر‌های گردشگرپذیر استان، شیوع بیشتر این ویروس در استان طی روز‌های آینده را پیش بینی کرده است.

در این راستا از مسافران درخواست شده است: پس از بازگشت از سفر، ۱۴ روز مراوده‌های اجتماعی خود را محدود کنند تا در صورت ناقل بودن، افراد آسیب‌پذیر به کرونا مبتلا نشوند.

همچنین اگر فردی با بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در تماس بود، به منظور انجام تست حتما به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کند و تا حصول نتیجه در منزل قرنطینه شود.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
ماساکن گیلان هستیم افتضاح هست 3تا 4برابرجمعیت گیلان مسافراومده هیچ کس هم حتی ذره ای رعایت نمیکنه شرم بردولت بی تدبیربااین تصمیمش مصداق قتل عمدبودازادکردن سفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
دیگه به همه ثابت شده مسئولین ازروی نیت دارن بیماری روبجای کنترل بیشترپخش میکنن تامردم همیشه گرفتارباشن وگرنه کدام عاقلی دراوج شیوع سفربه شمال روازادمیکنه مردم همیشه سطحی نگرهم طبق معمول درجاده ها ول هستن