گلوبال‌تایمز: توافق ایران و چین نشان داد سرکوبگری آمریکا مانع از همکاری بُرد-بُرد نمی‌شود

نشریه گلوبال‌تایمز نوشت توافق ایران و چین نشان می‌دهد که سرکوبگری آمریکا مانع از همکاری بُرد-بُرد نمی‌شود و این برای ثبات جهانی مفید است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که افزایش نگرانی‌های مقامات آمریکایی از امضای سند جامع همکاری ایران و چین در اظهارات جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید دیده می‌شود، نشریه گلوبال‌تایمز در گزارشی تاکید کرد که سرکوبگری آمریکا مانع همکاری میان چین و ایران و دیگر کشور‌ها در خاورمیانه نمی‌شود. در واقع سرکوبگری تنها سبب می‌شود که کشور‌ها و منطقه همکاری بُرد-بُرد بیشتری را پیگیری کنند.

گلوبال‌تایمز در گزارش خود به قلم کیان فنگ، مدیر اداره تحقیقات موسسه راهبرد ملی در دانشگاه چینگ‌هوا در این باره نوشت: «نمی‌توان با وجود چشم‌انداز کنونی جهان و آسیا، بر اهمیت راهبردی توافق ایران و چین به اندازه کافی تاکید کرد. این توافق نشان می‌دهد که تحت سرکوبگری مداوم آمریکا؛ چین، ایران و دیگر کشور‌ها در حال ادامه همکاری هستند که برای توسعه منطقه و ثبات جهانی مفید است.»


بیشتر بخوانید:


گلوبال تایمز در گزارش خود نوشت: «توافق ایران و چین برای دو طرف سودمند است. تحریم‌های شدید آمریکا باعث شده است تا اقتصاد ایران در شرایط سختی قرار بگیرد. به‌علاوه، همه‌گیری کرونا نیز ضربه دیگری به اقتصاد این کشور وارد آورد و همکاری با چین می‌تواند به کاهش مشکلات اقتصادی ایران کمک کند.»

این نشریه افزود: «برای چین نیز که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است، این توافق می‌تواند به تامین پایدار نفت طی ۲۵ سال آینده کمک کند و از سوی دیگر نیز انتظار می‌رود تا سرمایه گذاری چین در بخش‌های بانکی، ارتباطات، بنادر و راه‌آهن ایران نیز تسهیل شود. همچنین قرار است که چین به توسعه یک منطقه آزاد تجاری در ایران و ساخت زیرساخت‌های شبکه‌های ۵G در ایران کمک کند.»

پیش از این نیز خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مطلبی با پرداختن به توافق نامه تاریخی میان ایران و چین نوشت: «امضای این سند راهبردی چالشی برای دولت جدید آمریکاست. به نوشته بلومبرگ تعامل نزدیکتر میان تهران و پکن به تقویت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا کمک خواهد کرد.»

این رسانه آمریکایی در بخشی از این مطلب یادآور شد: «توافق مذکور با هدف ترسیم روند روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری دو کشور طی ۲۵ سال آینده به امضا رسید. بلومبرگ یادآور شد توافقی که روز گذشته در تهران به امضای وزرای خارجه چین و ایران رسید، از سال ۲۰۱۶ و در جریان سفر شی جین‌پینگ به تهران کلید خورد.»

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزرای خارجه دو کشور رسید.

در بخشی از بیانیه وزرای خارجه ایران و چین آمده است: «در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
آمریکا کشور زوریه و زورش میاد که چین و روسیه که قدرتمندترین رقبایش هستند ازش جلو بزنند و از آنجایی که آمریکا صاحب امپراطوری رسانه ایه شروع به چین هراسی و روسیه هراسی کرده و جوری تو اذهان مخاطبانش القا می‌کنه که اگه با این کشورها همکاری داشته باشی بدبخت می‌شید. قرارداد ایران و چین هم همینه چنان جو سازی و تخریب میکنن که انگار ریشه تمام بدبختی های ایران چین و روسیه هستند ..
آخرین اخبار