بایدن توافق ایران و چین را نگران‌کننده خواند

رئیس‌جمهور آمریکا امضای توافق ۲۵ ساله میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نگران‌کننده دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین مدعی شد مدت‌ها است درباره مشارکت ایران و چین نگران بوده است.

بایدن هنگام سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید «آیا نگران مشارکت ایران و چین هستید؟»، گفت: «یک سال است که نگران آن هستم.»

روز گذشته سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای ظریف و وانگ یی وزرای خارجه دو کشور رسید.


بیشتر بخوانید:


در بخشی از بیانیه وزرای خارجه ایران و چین آمده است: در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مطلبی امضای سند توافقنامه راهبردی میان ایران و چین را چالش تازه‌ای برای دولت جو بایدن ارزیابی کرد و نوشت: امضای این سند راهبردی چالشی برای دولت جدید آمریکاست. به نوشته بلومبرگ تعامل نزدیکتر میان تهران و پکن به تقویت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا کمک خواهد کرد.

این رسانه آمریکایی در بخشی از این مطلب یادآور شد: توافق مذکور با هدف ترسیم روند روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری دو کشور طی ۲۵ سال آینده به امضا رسید. بلومبرگ یادآور شد توافقی که روز گذشته در تهران به امضای وزرای خارجه چین و ایران رسید، از سال ۲۰۱۶ و در جریان سفر شی جین پینگ به تهران کلید خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
نگرانی امریکا بیشتر بخاطر اینست که دیگر ایران از تحریمهای جدید احساس خطر نکرده و واهمه نخواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مطمعن باشید سودی هنگفت برای چین وجود داشته که اقدام به این کار کرده.ضمنا این دولت توان امضای قرارداد را ندارد مثل برجام.پس چند سال دیگر متوجه پیامدهای آن خواهیم شد.
Australia
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نگران نباش دمبت رو بذار زو کولت و برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بایدن هم اعلام دلواپسی کرد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اگر آمریکا و اروپا نگران این توافق ایران و چین هستند، بنابر این قطعا این توافق به نفع ایران است، چرا که دشمنان از پیشرفت ایران در هراس اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
هرکسی دنبال سود خودش هست ربطی به خوبی و بدی ندارد
آخرین اخبار