ثبت نام مدارس خاص برای سال تحصیلی جدید از کی آغاز می‌شود؟

چگونگی و زمان ثبت نام مدارس خاص در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تابع ضوابطی است که در این خبر مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تغییر شرایط آموزشی با توجه به گستردگی شیوع کرونا برخی مناسبات و برنامه‌ریزی‌ها برای دانش‌آموزان را هم تحت تاثیر قرار داده است و این اتفاق در سال تحصیلی گذشته به سبب بی‌تجربگی در مواجه با شرایط پاندمی کرونا بیشتر مشهود بود؛ از جمله مشکلاتی سال گذشته دانش‌آموزان با آن مواجه بودند بلاتکلیفی برای زمان برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس خاص همچون تیزهوشان، سمپاد و نمونه دولتی بود.

دانش آموزانی که در برزخ برگزار شدن یا نشدن آزمون بودند و سرانجام هم بعد از کش و قوس بسیار این آزمون‌ها با تاخیر برگزار شد و برخی معتقدند بودند این تغییر زمان نه تنها تاثیری بر برگزاری آزمون در شرایط نسبتا آرام شیوع کرونا نداشت بلکه برگزاری را به روز‌هایی موکول کرد که شدت شیوع کرونا رو به صعود بود.

با وجود این مشکلات امسال شرایط تغییراتی داشته است و زمان ثبت نام و برگزاری آزمون‌های مدارس خاص تعیین تکلیف شده است البته با وجود اوج گرفتن نسبی کرونا باید دید آزمون‌های در نظر گرفته شده به موقع انجام خواهد شد یا خیر؛ به هر طریق آنچه که هدفگذاری اولیه برای برگزاری آزمون‌ها و ضوابط در نظر گرفته شده بوده است در ادامه مرور می‌کنیم:

آزمون مدارس سمپاد

پذیرش در این مدارس ازطریق فراخوان سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان (سمپاد) برای پایه‌های دهم و هفتم انجام می‌شود.

آنطور که سمپاد در شیوه نامه امسال اعلام کرده‌است ثبت نام مدارس تیزهوشان در پایه‌های هفتم ودهم از ۱۱ تا ٢۵ فروردین به مدت ١۵ روز انجام خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم ٩ صبح پنج‌شنبه ٢٠ خرداد و برای پایه دهم ٩ صبح روز جمعه ٢١ خرداد خواهد بود که البته در صورت بروز مشکل و صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا اطلاعیه از سوی سمپاد منتشر خواهد شد.

از جمله مهم‌ترین ضوابطی هم که دانش آموزان برای شرکت در مدارس سمپاد باید داشته باشند داشتن تابعیت ایرانی، کسب نمره ارزشیابی خیلی خوب در تمام دروس پنجم و ششم برای ثبت نام ششم به هفتم مدارس سمپاد، داشتن معدل سالانه ١٩ در پایه هشتم برای شرکت در آزمون نهم به دهم سمپاد است، ثبت نام اتباع خارجی هم طبق ضوابط و بخشنامه‌های ارسالی به امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خواهد بود.

ثبت نام مدارس خاص برای سال تحصیلی جدید از کی آغاز می‌شود؟

ضوابط ثبت نام مدارس نمونه دولتی

بنا بر اعلام معاونت متوسطه فرآیند نام نویسی آزمون مدارس نمونه دولتی پایه نهم به دهم داوطلبان از ۲۱ تا ۳۱ فروردین خواهد بود و تمام مراحل کار اعم از ثبت نام، اعلام نتایج، درخواست تجدید نظر آزمون از طریق سامانه ثبت نام و اعلام نتایج از طریق استان‌ها انجام خواهد شد.

آزمون ورودی راس ساعت ۹ صبح روز ۱۸ تیر درسراسر کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد و داوطلبان باید به ۱۰۰ سوال آزمون در مدت ۱۲۰ دقیقه پاسخ دهند.

سوالات آزمون از دروس آموزش قرآن و پیام‌های آسمان، فارسی، عربی، مطالعات اجتماعی (جغرافیا، تاریخ، مدنی)، زبان انگلیسی و علوم تجربی است.

ملاک شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی، کسب حداقل معدل کتبی ۱۷ در ارزشیابی پایانی نوبت دوم (معدل نمرات خردادماه بدون اعمال نمرات تکوینی) برای فارغ التحصیلان پایه نهم است همچنین هر داوطلب صرفاً می‌تواند در نمون برگ تقاضای ثبت نام، یک رشته تحصیلی از شاخه نظری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی) را انتخاب کند.

پذیرش در مدرسه ماندگار البرز

طبق شیوه نامه اجرایی ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان ماندگار البرز در منطقه ۶ شهر تهران دانش آموزان پسر پایه نهم با داشتن شرایطی، چون تابعیت جمهورى اسلامى ایران، اشتغال به تحصیل در پایه نهم سال تحصیلى ۹۹ ـ ۴۰۰ و حداقل معدل ‎۱۸‏ در امتحانات نوبت اول پایه نهم امکان ثبت نام برای آزمون ورودی این مدرسه را دارند و پس از پذیرفته شدن در این آزمون و مصاحبه امکان تحصیل پیدا خواهند کرد.

زمان ثبت نام این مدرسه از ١۶ تا ٣١ فروردین خواهد بود و هزینه نام نویسی ۴٠ هزار تومان در نظر گرفته شده است و داوطلبان برای انجام این فرایند باید به نشانى www.tehranedu.ir مراجعه کنند، آزمون رأس ساعت ۸ صبح پنج شنبه ۲۰ خرداد برگزار خواهد شد.

نکته قابل توجه در این روند ثبت نام مدرسه البرز این است که متقاضیان باید رشته مورد درخواست خود را هنگام ثبت‌نام انتخاب کنند و در صورت پذیرش در آزمون، فقط در همان رشته پذیرفته شده ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند و امکان تغییر رشته وجود ندارد.

علاوه بر ضوابط این مدارس نام‌نویسی برای سال تحصیلی آینده طبق روال همیشه از تیر آغاز می‌شود، اما روند نام نویسی اولیه و سنجش سلامت کلاس اولی‌ها از خرداد به جریان می‌افتد.

پایه تحصیلی  نوع مدرسه  زمان ثبت نام زمان آزمون
هفتم سمپاد  ۱۱ تا ٢۵ فروردین ۲۰ خرداد
دهم  سمپاد ۱۱ تا ٢۵ فروردین ۲۱ خرداد
هفتم نمونه دولتی ۲۱ تا ۳۱ فروردین ۱۸ تیر
دهم  نمونه دولتی ۲۱ تا ۳۱ فروردین ۱۸ تیر
دهم  ماندگار البرز ١۶ تا ٣١ فروردین ۲۰ خرداد

 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mamad
۱۲:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید محتوای سوالات آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم فقط تست هوشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۳:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
بله استعداد تحلیلی یا همون آزمون هوش
آخرین اخبار