درخواست سازمان جهانی بهداشت برای ارسال واکسن کرونا به کشور‌های فقیر

تدروس ادهانوم از کشور‌های تولید کننده واکسن خواست به کشور‌های فقیر واکسن کووید ۱۹ ارسال کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جهانی بهداشت از جامعه جهانی خواست که به کشور‌های فقیرتر واکسن اهدا کنند.

بر این اساس، تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت هم اینک ده میلیون دوز واکسن کرونا برای ۲۰ کشور فاقد واکسن مورد نیاز است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی از هجوم جهانی برای واکسن‌ها که تحویل آن را به کشور‌های فقیر به تأخیر انداخته است، به شدت انتقاد کرد. ماه گذشته نیز، تدروس ادهانوم در نشست خبری مشترک و از طریق ویدیوکنفرانس با فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس جمهور آلمان گفت: هم اکنون برخی کشور‌های ثروتمند در حال نزدیک شدن به سازندگان واکسن کرونا هستند تا از دسترسی به دوز‌های بیشتر اطمینان حاصل کنند. این امر بر قرارداد‌ها با کوواکس (برنامه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن) تأثیر دارد و به همین علت شمار دوز‌های اختصاص داده شده به کوواکس را کاهش می‌دهد.

ابتکار بین المللی کوواکس، درصدد توزیع عادلانه واکسن در سطح جهان است. قرار بود ۲۳۸ میلیون دوز تا پایان ماه مه به فقیرترین کشور‌ها تحویل داده شود. پیش از این، خانم اوکونجوایوئلا، رئیس جدید سازمان تجارت جهانی به کشور‌های ثروتمند هشدار داده بود که فورا تحویل واکسن کرونا به کشور‌های فقیر را شروع کنند در غیر این صورت با خطر عواقب آن روبرو خواهند شد.

وی گفت کشور‌های ثروتمند نباید منتظر بمانند تا ابتدا مردم کشور‌های خود را ایمن کرده و بعد، این واکسن را در اختیار سایر کشور‌ها بگذراند. دسترسی عادلانه به واکسن کرونا هم برای کشور‌های ثروتمند و هم فقیر از نظر اقتصادی منفعت دارد.

رئیس سازمان تجارت جهانی تاکید کرد تاخیر بیشتر در این باره می‌تواند برای اقتصاد جهان ۹ تریلیون دلار هزینه داشته باشد.

این در حالی است که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه نمی‌تواند به کشور‌های فقیر واکسن ویروس کرونا بفرستد. از طرف کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای دریافت واکسن کرونا فشار زیادی وجود دارد؛ بنابراین در حال حاضر به کشور‌های فقیر واکسن ارسال نخواهد شد.

او ضمن اشاره به کمک‌های مالی کشور‌های اروپایی به کوواکس که مسئول تامین واکسن برای کشور‌های فقیر است تصریح کرد سازو کار اتحادیه اروپا مبنی بر توزیع مستقیم واکسن به کشور‌های فقیر زمانی آغاز می‌شود که وضعیت تولید بهتری در اتحادیه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار