تعیین حریم محوطه تاریخی "تپه حسنلو" نقده

مدیر پایگاه ملی حسنلوی نقده گفت: وزیر میراث فرهنگی عرصه و حرایم تپه تاریخی حسنلوی نقده را تائید و به استاندار آذربایجان غربی ابلاغ کرد.

حسن شیری مدیر پایگاه ملی تپه حسنلوی نقده  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از تائید و ابلاغیه عرصه و حرایم تپه حسنلو توسط وزیر به استاندار آذربایجان غربی خبر داد و افزود: اقدامات لازم برای تعیین حریم این تپه تاریخی از سال ۹۷ با انجام گمانه‌زنی های متعدد و سپس مطالعه آن به سرپرستی یکی از  پژوهشگران میراث فرهنگی کشور آغاز شده بود که باصرف یک میایارد و پانصد میلیون ريال بعد از ۳ سال،  تایید و جهت اجرایی شدن به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد.

 او ادامه داد: محوطه تاریخی حسنلو از مهمترین محوطه‌های تاریخی و باستانی کشور بوده که تعیین عرصه و حرایم این محوطه از مهمترین اولویت‌های حفاظت، ساماندهی و مقدمات ثبت جهانی شدن این مجموعه است.

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده اظهار کرد: با تعیین حریم این اثر ملی زمینه برای ثبت تپه تاریخی حسنلو در فهرست جهانی فراهم شد.

ایجاد ۶۹ گمانه برای تعیین حریم

علی صدرایی سرپرست هیئت تعیین حریم و عرصه تپه حسنلو و عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: متاسفانه از سال ۱۳۴۵ یعنی از تاریخ ثبت این اثرملی تا سال ۱۳۹۷ برای آن تعیین حریم و عرصه نشده بود، ولی از سال ۹۷ این اقدام مهم آغاز شد.

او اضافه کرد: برای تعیین حریم درجه یک تپه تاریخی حسنلو با تلاش ۳۰ نفر از متخصصان میراث فرهنگی، باستانشناسی و نقشه برداری به تعداد ۶۹ گمانه با حداکثر عمق ۳ متریدر چهار گوشه این اثر تاریخی ایجاد شد.

 

مجموعه تاریخی تپه حسنلوی نقده بزرگترین شهر عصر آهن در خاورمیانه است که قدیمی‌ترین لایه آن در حدود ۸۰۰۰ سال قدمت داشته و از نظر معماری دارای جایگاه ویژه‌ای است.

کشف جام زرین حسنلو در سال ۱۳۳۷ یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان است که باعث شهرت جهانی این محوطه شده است.

منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد که در سال ۱۳۴۵ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در حال حاضر، جهت انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده و یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود و تا پیش از شیوع بیماری کرونا همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه ارزشمند بودیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.