احضار سفیر چین در دانمارک

دانمارک مانند برخی دیگر از کشور‌های اروپایی اقدام به احضار سفیر چین کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه دانمارک اعلام کرد سفیر چین در کپنهاگ را یک روز بعد از تصمیم پکن برای اعمال تحریم‌هایی علیه شخصیت‌ها و سازمان‌های اروپایی به وزارت خارجه احضار کرده است.

بر این اساس، کشور‌های اروپایی این تصمیم چین را به شدت محکوم کردند. وزارت امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد ”در خصوص تحریم‌هایی که چین علیه شماری از افراد و سازمان‌های اروپایی از جمله بنیاد دموکراسی موسوم به "اتحاد دموکراسی ها" که آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر سابق دانمارک بنیان گذاشته است، انتقاد‌های صریحی ابراز شد“.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه علیه رهبران گذشته یا کنونی منطقه سین کیانگ واقع در شمال غرب چین به علت رفتاری که با اقلیت اویغور دارند، تحریم‌هایی اعمال کرد. انگلیس و کانادا نیز چنین تحریم‌هایی را اعمال کردند. پکن در واکنش به این اقدام اروپایی‌ها ۱۰ شخصیت اروپایی را که همه آن‌ها را به ”دروغ پراکنی“ متهم کرده است، تحریم کرد.

چین این شخصیت‌ها را متهم کرد بر اساس مطالعاتی که پکن آن‌ها را جانبدارانه تلقی می‌کند، به دروغ پراکنی علیه پکن اقدام می‌کنند. این بیانیه به نقل از یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، اعلام کرد وی ضمن مخالفت با هر گونه ”تشدید تنش“ تاکید دارد ”وقتی چین شخصیت‌های سیاسی، نهاد‌ها و رهبران افکار آزاد اروپا را تحریم و به سادگی از آن‌ها انتقاد می‌کند به این دلیل که آن‌ها به شیوه انتقادی علیه چین اظهار نظر کرده اند، این به طور آشکار حمله به آزادی بیان شهروندان در اروپا و دانمارک است. آشکار است که این موضوع قابل قبول نیست“.

وزیر امور خارجه دانمارک افزود ”اجازه بدهید تاکید کنم تحریم‌های اروپایی فقط شخصیت‌های چینی را که به طور مستقیم مسئول نقض شدید حقوق بشر هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد“.

بلژیک، فرانسه و لیتوانی نیز سفرای چین را در کشور‌های خود برای اعتراض احضار کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار