تلاش بایدن برای ماندگاری نیرو‌های نظامی اش در افغانستان

یکی از مقامات پنتاگون از تلاش و بررسی بایدن برای تمدید حضور نیرو‌های آمریکا در افغانستان به مدت ۶ ماه دیگر خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، یکی از مقامات پنتاگون طی مصاحبه‌ای به شرط آنکه نامش فاش نشود از بررسی تمدید ۶ ماهه حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان از سوی جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خبر داده است.

وی در این راستا اظهار کرده است که؛ تاکنون دولت بایدن هیچ تصمیمی درباره تمدید مدت زمان حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان نگرفته است.

این مقام آمریکایی مدعی شد که، واشنگتن در صدد جلب رضایت طالبان برای موافقت با حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان است.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، در مذاکرات خود با طالبان متعهد به خارج کردن تمامی نیروهایش از افغانستان و پیش از آغاز ماه مه شده بود و حال دولت این کشور این موضوع را در دستور کار خود دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چندی پیش، با اشاره به سرنوشت نظامیان این کشور که در افغانستان به سر می‌برند، مدعی شده بود که، دولت جو بایدن، تاکنون تصمیمی درباره استقرار این نیرو‌ها در خاک افغانستان پس از اول ماه مه اتخاذ نکرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این موضوع که درباره افغانستان تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد، اعلام کرده بود که؛ هر احتمالی در خصوص افعانستان و وضعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکا در این کشور مطرح است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیش از این مصاحبه از بازبینی مسأله حضور نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داده و اعلام کرده بود که؛ حضور نظامی ما در افغانستان همچنان در حال بازبینی است و ما تصمیم در خصوص حضورمان در آنجا نگرفته ایم.

نشریه نیویورک تایمز نیز طی گزارشی فاش کرده است که، آمریکا در افغانستان هزار سرباز بیشتر از آن مقداری دارد که قبلا اعلام شده بود، دارد و نوشت: این مسأله پیچیدگی‌های بیشتری را به مناقشات موجود در کاخ سفید در خصوص اینکه آیا باید به قرادادی که از سوی دولت ترامپ با طالبان بسته شد عمل کرد و یا خیر، می‌افزاید؛ قراردادی که خواهان خروج سربازان باقیمانده آمریکایی در افغانستان تا تاریخ اول ماه مه می‌شود.

تمام این اظهارات در حالی مطرح شده است که، برخی اعضای کنگره در آمریکا نیز خواهان افزایش سربازان آمریکایی در افغانستان هستند و نشست عمومی مذاکرات صلح افغانستان در مسکو که علاوه بر نمایندگان کشور‌های روسیه، چین، آمریکا و پاکستان به عنوان طرف‌های اصلی و نیز طرف‌های افغانی، نمایندگانی از قطر و ترکیه نیز در آن حضور داشتند، با انتشار بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای، خواستار پایان فوری جنگ و خشونت‌ها در افغانستان شدند.

ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان طی اظهاراتی در نشست صلح مسکو با تاکید بر تشکیل نظام اسلامی در افغانستان، به مذاکرات رسمی با آمریکایی‌ها در قطر در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: با توجه به مفاد توافقنامه صورت گرفته نیرو‌های خارجی افغانستان باید طی ۱۴ ماه پس از این تواف خاک این کشور را ترک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار