طی بیانیه شرکت کنندگان نشست صلح افغانستان؛

امارت اسلامی در افغانستان متناسب با خواست طالبان تشکیل نمی‌شود

شرکت کنندگان نشست صلح افغانستان در مسکو ، با تاکید برعدم تشکیل امارت اسلامی در افغانستان متناسب با خواست طالبان، خواستار پایان جنگ در این کشور شدند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشست عمومی مذاکرات صلح افغانستان در مسکو که علاوه بر نمایندگان کشور‌های روسیه، چین، آمریکا و پاکستان به عنوان طرف‌های اصلی و نیز طرف‌های افغانی، نمایندگانی از قطر و ترکیه نیز در آن حضور داشتند، با انتشار بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای، پایان یافت.

شرکت کنندگان حاضر در مذاکرات صلح افغانستان که در پایتخت روسیه برگزار شد، طی بیانیه‌ای مشترک خواستار پایان فوری جنگ و خشونت‌ها در افغانستان شدند.

آن‌ها همچنین طی این بیانیه خواستار آغاز گفتگو‌های سیاسی بین افغانی در جهت دستیابی به صلحی پایدار در این کشور شدند.

در این بیانیه از گروه طالبان درخواست شده است تا اقدامات نظامی خود را در فصل بهار و تابستان پیش رو کنار بگذارد تا این امر بتواند زمینه ساز حل سیاسی بحران افغانستان شود.

در این بیانیه آمده است؛ ما از همه طرف‌های درگیر در مناقشه افغانستان درخواست می‌کنیم تا با کنار گذاشتن رویکرد خشونت‌بار، به آغاز گفتگوی ملی افغانی-افغانی کمک کنند.

یکی دیگر از بند‌های بیانیه فوق اشاره‌ای به قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته و بر عدم حمایت شرکت کنندگان مذاکرات مسکو از تشکیل امارت اسلامی در افغانستان، آنگونه که طالبان می‌خواهند، تاکید کرده است.

این بیانیه همچنین به آغاز بدون تاخیر مذاکرات بین افغانی به منظور بررسی مسائل بنیادین مناقشه، ترسیم نقشه راه آینده و شکل‌گیری دولت آینده در شرایطی صلح آمیز، اشاره داشته است.

بیانیه مشترک نشست عمومی مذاکرات صلح افغانستان در مسکو خواستار انعقاد توافقنامه جامع صلح شده تا بتواند به ۴۰ سال جنگ و خونریزی در افغانستان پایان دهند.

نشست عمومی مذاکرات صلح افغانستان در مسکو با انتشار بیانیه خود پایان یافت، اما رایزنی‌های دو و سه جانبه با حضور هیات سیاسی روسیه، هیات شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و گروه طالبان در روز جمعه نیز ادامه دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آغاز مذاکرات صلح افغانستان در مسکو با اشاره به سوء‌ استفاده گروه تروریستی داعش از شرایط موجود در افغانستان از همه طرف‌های شرکت کننده در این اجلاس خواست برای بازگشت صلح و امنیت به افغانستان تلاش کنند.

وی با اشاره به توافقنامه آمریکا با گروه طالبان در سال گذشته میلادی گفت: لازم است طرفین به مفاد این توافقنامه از جمله کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان و خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک افغانستان پایبند باشند.

ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان طی اظهاراتی در نشست صلح مسکو با تاکید بر تشکیل نظام اسلامی در افغانستان، گفت: امارتی اسلامی بمنظور نجات و حمایت از مردم افغانستان تاسیس شده است که توانست علاوه بر تامین امنیت و برچیدن فساد اخلاقی و اداری این کشور را از تجزیه نجات دهد و به مبارزه با مواد مخدر بپردازد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه توافق دوحه راهی موثر در جهت حل مشکلات افغانستان است، گفت: همانطور که ما در امور داخلی کسی دخالت نمی‌کنیم، به کسی نیز اجازه نخواهیم داد تا در امور ما دخالت کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چندی پیش درباره برگزاری این نشست اظهار کرده بود، نشست مسکو در مورد افغانستان جایگزین گفت‌وگوهای دوحه نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار