کاهش شدید تجارت میان اتحادیه اروپا و انگلیس

بر اساس پژوهش اداره آمار اروپا، حجم داد و ستد کالا‌ها و خدمات بازرگانی میان اتحادیه اروپا و انگلیس در ماه ژانویه به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج پژوهشی جدید که برای سنجش وضع داد و ستد کالا‌ها و خدمات بازرگانی میان اتحادیه اروپا و انگلیس بعد از برگزیت انجام شده است، نشان می‌دهد این شاخص اقتصادی ماه ژانویه امسال به طور بی سابقه‌ای افت کرده است.

بر اساس پژوهشی که اداره آمار اروپا (یورواستات) انجام داده است، حجم داد و ستد کالا‌ها و خدمات بازرگانی میان اتحادیه اروپا و انگلیس در نخستین ماه بعد از جدایی رسمی دو طرف یعنی در ماه ژانویه به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپا به انگلیس با کاهش ۲۷.۴ درصدی در ماه ژانویه امسال نسبت به همین ماه در سال ۲۰۲۰ به ۱۸ میلیارد یورو رسیده است. ‏صادرات کالا و خدمات از انگلیس به اتحادیه اروپا نیز با ۵۹.۵ درصد کاهش به شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است.

اداره آمار ملی انگلیس (ONS) نیز در تاریخ ۱۲ مارس از کاهش ۴۱ درصدی صادرات این کشور به اتحادیه اروپا و کاهش ۲۹ درصدی خرید محصولات اروپایی در انگلیس خبر داد.

علت تفاوت ارقام اعلام شده از حجم داد و ستد کالا‌ها و خدمات بازرگانی میان انگلیس و اتحادیه اروپا اختلاف روش محاسباتی است.

خروج انگلیس از بازار واحد اروپا که از ۱ ژانویه لازم الاجرا شد، تأثیر زیادی بر تجارت خارجی آن داشته است. علاوه بر این، تنگنا‌ها و محدودیت‌های موجود در بندر‌های انگلیس و محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مهار بیماری همه گیر کرونا در افت شدید این شاخص اقتصادی نقش مهم و بسزایی داشته است.

وجود تشریفات اداری و قوانین و مقررات دست و پا گیر متعدد، هزینه‌های اضافی و مالیات‌هایی که برای تجارت فرامرزی اعمال شده است نیز در افت سنگین آمار و ارقام ‏ رسمی و داده‌های منتشر شده در این خصوص مزید بر علت شده است.

بر اساس اعلام یورواستات، واردات اتحادیه اروپا از سایر کشور‌های جهان در ماه اول امسال ۱۶.۹ درصد کاهش یافته است. در همین حال صادرات این اتحادیه نیز نسبت به ژانویه ۲۰۲۰، ۱۰.۸ درصد کاهش داشته است.

اما از این مسائل که بگذریم، کشور‌های اروپایی به طور کلی در ماه ژانویه، ۸.۴ میلیارد یورو مازاد تجاری داشتند، در حالی که همین کشور‌ها در همین ماه در سال گذشته، کسری ۲.۲ میلیارد یورویی را تجربه کردند. انگلیس تقریباً نیم قرن بخشی از اتحادیه اروپا، بزرگترین شریک تجاری اش بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار