گزارش/

پیچ و خم مشکلات پرونده شهدای محیط بان/ آیا مدافعان طبیعت شهید نامیده می‌شوند؟

شهدای محیط بان، جان خود را برای حفظ طبیعت از دست می‌دهند، اما در مواردی پرونده شهادت آن‌ها با مشکلاتی رو به رو است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال‌های گذشته تا کنون در کشور ۱۴۰ محیط بان در حین خدمت جان خود را از دست دادند و شهید شدند، شهدایی که گرچه جان خود را برای حفاظت از طبیعت و درگیر شدن با شکارچی از دست داده اند، اما به سختی نام شهید به آن‌ها تعلق می‌گیرد و تایید پرونده آن‌ها پیچ و خم‌های زیادی دارد.

جالب است بدانید که طی سال‌های گذشته ۴۰۰ محیط بان کشور در درگیری با متخلفان محیط زیست دچار صدمات جانی شدند، افرادی که صدمه می‌بینند، اما شاید هیچ حمایتی از آن‌ها نمی شود.

این درحالی است که سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری که در اسفندماه برگزار شد، از بنیاد شهید برای عدم رسیدگی به پرونده شهدای محیط بان گله کرد و گفت: حقوق خانواده شهدای محیط بان قطع شده است و من دلیل آن را نمی‌دانم. ۵ نفر از محیط بانان در سه سال اخیر شهید شدند و پرونده هیچ کدام از آن‌ها در بنیاد شهید بسته نشده و مفتوح است و بابت این موضوع گله‌مند هستم.

او در ادامه بیان کرد: ۱۴۲ محیط بان شهید داریم که می توانستند شلیک کنند و کشته نشوند، اما این کار را نکردند، البته محیط بان اگر قانون را رعایت نکند قصاص خواهد شد و با جلسه‌ای که با رئیس قوه قضائیه داشتیم، قرار شد تا پرونده‌های محیط زیست با دقت و سرعت بیشتری پیگیری شوند.

برای پیگیری پرونده‌های به تعلیق در آمده شهدای محیط بان، این موضوع را در اواخر اسفندماه از سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران جویا شدیم و او در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: تعدادی پرونده در کشور مطرح می‌شود و تعدادی از عزیزان در حین خدمت در بحران هایی، چون سیل، زلزله، آتش سوزی و ... جان خود را از دست می‌دهند که به آنان شهید راه خدمت می‌گویند، اما مردم عزیز کشور بدانند که بنیاد شهید آخرین مرحله تعیین احراز مصادیق شهادت است.


بیشتر بخوانید: ۸۰ درصد محیط بانان شهید با سلاح مجوزدار کشته شدند


او در ادامه بیان کرد: برای اینکه افرادی که در راه خدمت جان خود را از دست می‌دهند، شهید نامیده شوند باید دستگاه‌های مختلفی، اقداماتی را انجام دهند، سپس پرونده آن‌ها برای تعیین تکلیف به بنیاد شهید ارسال شود، برای نهایی شدن پرونده شهدای محیط بان کشور نیز باید این سلسله مراتب و اقدامات انجام شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: درباره مدافعان سلامت که در زمینه کرونا جان خود را از دست دادند، ۲۷۷ پرونده از مرجعی که بر اساس قانون متولی این امر بود به بنیاد شهید ارسال شد و تا این لحظه ۱۴۴ پرونده تعیین تکلیف شده است و تا پایان هفته ۹۳ پرونده دیگر نیز نهایی می‌شود.

اوحدی گفت: بنیاد شهید برای خود افتخار بزرگی می‌داند که در خدمت خانواده شهدا و عزیزانی باشد که جان خود را در حین خدمت از دست داده اند.

محیط بانان در کشور با مشکلات زیادی رو به رو هستند، کمبود نیرو، کم بودن حقوق و مزایا از جمله مشکلات اساسی محیط بانان است. بر اساس استاندارد‌های جهانی هر هزار هکتار عرصه، به یک محیط بان نیاز دارد تا در وقت آتش سوزی یا تعرض شکارچیان غیر قانونی از آن حفاظت شود، اما در ایران برای وسعت ۲۴ میلیون هکتاری مناطق چهارگانه و شکار ممنوع حدود ۲ هزار محیط بان فعال هستند و این نشان از کمبود نیروی محیط بان دارد.

بر اساس گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، محیط زیست ۶ تا ۷ هزار محیط بان کم دارد و برای جبران این بحران سالانه باید چند هزار محیط بان در سازمان محیط زیست استخدام شوند.

علاوه بر تمامی مشکلات پیش رو محیط بانان، خودرو‌هایی که در اختیار آن ها هستند، جوابگوی کار حفاظت نیست و محیط بانان کشور با کمبود جدی خودرو و موتورسیکلت مواجه هستند که در صورت بروز حادثه می‌تواند برای محیط بانان مشکلات جدی و اساسی داشته باشد.

گفتنی است، سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور و در عرصه‌های طبیعی ۶۰۷ پاسگاه محیط بانی دارد، در این پاسگاه ها حدود ۲۷۵۰ محیط بان مشغول خدمت هستند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
اسکندری
۲۰:۰۳ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام . پاسخ دوست عزیز ناشناس . من هم این سوال را داشتم ولی وقتی خودم با اتش نشانان عزیز همکار شدم جوابم. را گرفتم . البته نظر شخصی من هست که به شما هم میگم . چون اونا با اگاهی از اینکه با انتخاب این شغل جان خودشان را به خطر می اندازن میرن سر کار ولی برای بقیه اگه حتی سر کار فوت کنن اتفاقه .ولی از نظر اسلام هر کسی که برای کسب رزق حلال فوت کنه شهید حساب میشه . نمیدونم منظورما درست رسوندم یا نه .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۴۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
این محیط بانان زحمتکش و فداکار که شب و روز و کاهی بدون ساعت کاری مشخص از طبیعت و منابع ملی کشور حفاظت میکنند : آن هم با کمترین حقوق و مزایا انصاف نیست که در صورت کشته شدن در حین انجام وظیفه شهید محسوب نشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
به هر حال هر کسی در شغلش داره زحمت می کشه و برای خانواده و کسب روزی تلاش می کنه. چرا بعضی ها شهید محسوب می شوند و دیگران نه؟؟ این سوالی است که دوست دارم پاسخش رو بدونم.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
طبق فرموده علمای والامقام معظم دین اسلام هر کسی برای معاش حلال برای خانواده اش از خانه خارج شود و برایش حادثه جبران ناپذیری رخ دهد و بمیرد یا کشته شود شهید محسوب می شود بنابر این باید بنیاد شهید به خانواده هاشون رسیدگی کند تا در رفاه اسلامی زندگی کنند اداره کار و امور اجتماعی هم باید لیست شهدا را به بنیاد شهید ارائه کند اگر کسی سر کارش فوت شد یا توسط حادثه ایی کشته شد شهید محسوب می شود طبق فرموده علمای دین اسلام . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۹:۵۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
دراکثرموارد در ناجا نیز افرادی که در اثر حتی تیراندازی شهید می شوند توسط بنیاد شهید شهید محسوب نمیشن وخون این افراد پایمال میشه خواهشا درخصوص پرسنل ناجا نیز پیگیری نمایید.
آخرین اخبار