باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

کرونا و هیاهوی مهد‌های بی کودک/ از خانه نشینی مربیان تا ضرر میلیاردی مهد‌ها

مهد‌های کودک خراسان جنوبی در حالی وارد دومین سال همه گیری کرونا شده اند که بیشترشان به سختی خود را سر پا نگه داشته و در حال ورشکستگی اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یک سالی است که سایه سنگین کرونا، حال خوش را از مهد‌ها و نگاه پُرمهرش را از حوزه کودک رُبوده است، قصه دشواری حیات مهد‌های کودک در دوران کرونا سری دراز دارد.

خانه نشینی مربیان!

از دوران تحصیل خودم تا الان هیچ مهری به اندازه امسال برایم غم انگیز نبوده، بعد از ۵ سال مربی گری مهد کودک، یک سال است که خانه نشین شده ام و حسرت روز‌هایی را می‌خورم که از صبح به شوق دیدن بچه‌ها به مهد کودک می‌رفتم، این بخشی از صحبت‌های خاله سهیلا یکی از مربیان مهدکودک است.

 گنجی می‌گوید: تعطیلی مهد کودک بیشتر از هر چیز خسارت روحی و معنوی به ما زد که به عشق بچه‌ها این شغل را انتخاب کرده بودیم و از هر روز و ساعتی که کنار بچه‌ها بودیم لذت می‌بردیم.

او در ادامه بیان می‌کند: اگرچه درآمد اندکی داشتیم ولی کمک خرجی برای خانواده هایمان بود، حدود یک سال است که خانه نشین شده ایم.

 عبداللهی دیگر مربی مهد کودک هم که دلتنگ روز‌های پر هیاهوی مهد است می‌گوید: دور شدن از بچه‌ها و سر وصدا و شور و شوق کودکانه آن ها باعث دلتنگی و ناراحتی من می‌شود؛ اما چاره‌ای جز تعطیلی مهد کودک نبود.

کرونا و هیاهوی مهد‌های بی کودک/ از خانه نشینی مربیان تا ضرر میلیاردی مهد‌ها

او ادامه می‌دهد: حتی خودم هم نمی‌توانم پسر ۵ ساله ام را به مهد کودک یکی از دوستانم که مورد اعتمادم هست بسپارم، برای همین به خانواده‌ها حق می‌دهم دل شان نخواهد فرزندان شان را به مهد کودک بفرستند.

چشم‌انداز خوبی پیش روی مهد‌ها نیست

درزی مدیر یکی از مهدهای کودک بیرجند هم درباره تعطیلی مهد‌های کودک به خبرنگار ما می‌گوید: یک سالی از تعطیلی ناخواسته مهد‌های کودک می‌گذرد، از روز‌های ابتدایی تعطیلی ما مدیران نگران هزینه‌های حقوق و عیدی پرسنل و پرداخت اجاره سنگین بودیم.

او با اشاره به بی میلی والدین برای پرداخت شهریه افزود: موضوع شهریه مهد‌ها نیز مشکلات والدین و البته مدیران مهد‌ها را هم دوچندان کرد چرا که والدین معتقد بودند حالا که مهد‌ها تعطیل هستند برای چه باید شهریه پرداخت کنند و مدیران مهد‌ها ادعا می‌کردند در صورت پرداخت نشدن شهریه ها، مهد‌ها ورشکسته می‌شوند.

مهد‌های کودک هیچ تکیه گاهی ندارند

این مدیر مهد که در ساختمانی استیجاری فعالیت می‌کند، بیان می‌کند: اجاره بهای ملک ما بخشیده نشد؛ همچنین هیچ تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت نکردیم، زیرا دست‌انداز گرفتن وام بسیار است بنابراین ملک را تحویل داده ام و حدود ۷ نفر از نیروهایم بیکار شده اند.

به گفته این فعال حوزه کودک اگر حمایتی جدی از مهد کودک داران صورت نگیرد، فعالیت شان دست کم تا زمان بازگشت به وضعیت عادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

 درزی به مشکل بیمه مربیان هم اشاره و بیان می‌کند: در برخی از مهد‌ها به دلیل شرایط مالی اصلاً لیست بیمه‌ای وجود نداشت که مربیان بتوانند از این طرح استفاده کنند.

بیم و امید والدین در روز‌های کرونایی

اصغری کارمند یکی از ادارات دولتی هم درباره مشکل نگهداری فرزندش به خبرنگار ما می‌گوید: بر خلاف میل باطنی‌ام مجبور شدم بچه را در اوایل به مدت یک هفته به اداره ببرم و با استرس وصف نشدنی هم کار کنم و هم حواسم باشد تا بچه دست‌هایش را به در و دیوار و صورتش نزند چرا که هر لحظه احتمال این وجود دارد که دست‌هایش را به جایی بزند و آلوده شود.

او افزود: بعد از مدتی پرستار بچه هم پیدا نکرده‌ام و مجبورم با اصرار، دخترم را به مادرم بسپارم حال اینکه او هم مسن بوده و ممکن است ما ناقل باشیم و بیماری را به او هم منتقل کنیم.

کرونا و هیاهوی مهد‌های بی کودک/ از خانه نشینی مربیان تا ضرر میلیاردی مهد‌ها

خانم شاغل دیگری هم بیان می‌کند: مجبور شدم دخترم را به مادر شوهرم و مادرم بسپارم و پس از مدتی یکی از اعضای خانواده همسرم به کرونا مبتلا شد و انگشت اتهام به سمت ما رفت.

او می‌گوید: خانواده همسرم معتقد هستند، فرزند من به عنوان ناقل بیماری، کرونا را به آن‌ها منتقل کرده است و فکر می‌کنم ما تا ابد متهم باشیم، دولت باید پس از اعلام پایان دور کاری، فکری به حال زنان شاغل چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می‌کرد.

او ادامه می‌دهد: ما مصرانه منتظر بازگشایی مهد‌های کودک هستیم هر چند نگران سلامتی فرزندانمان هم هستیم.

حیات مهد‌های کودک، گرفتار گره کرونا

کرونا هر چند همه نگاه‌ها را به سمت آموزش‌های مجازی مدارس برد، اما به گفته مسئول کانون توسعه مهد‌های کودک خراسان جنوبی حمایت خوبی از مهد‌های کودک صورت نگرفته است.

حقیقت درباره نگرانی والدین درباره ابتلای فرزندانشان به کرونا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: بعد از بازگشایی مهدها، هیچ استقبالی از طرف خانواده‌ها نشد و بیشتر مهد‌ها با کمتر از ۱۰ کودک و زیر ۱۰ درصد ظرفیت خود، فعالیت کردند.

او افزود: در این فاصله مربیانی که بیمه داشتند، وارد سامانه اداره کار شدند و برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت مبالغی به حساب آن‌ها واریز شد که البته تعداد مربیان بیمه شده استان کم بود.

حقیقت بیان می‌کند: این مربیان یا خانه نشین شدند و اقلیتی هم به عنوان پرستار در منزل فعالیت می‌کنند.

مسئول کانون توسعه مهد‌های کودک استان با اشاره به تسهیلات کرونا هم می‌گوید: به ازای هر بیمه شده مبلغ ۱۶ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصدی پرداخت می‌شود اما به دلیل بازپرداخت کوتاه مدت، بسیاری از دریافت وام منصرف شدند.

حقیقت عنوان می‌کند: بسیاری از مهدها، هم اکنون ساختمان‌های خود را تحویل دادند و سرمایه آن‌ها برای فروش در این برهه هم پوچ شده و ارزش چندانی ندارد.

کرونا و هیاهوی مهد‌های بی کودک/ از خانه نشینی مربیان تا ضرر میلیاردی مهد‌ها

در این میان جالب است که برخی مهد‌های کودک به آموزش‌های مجازی روی آورده اند در صورتی که تا مدت‌ها پیش بسیاری فضای مجازی را برای کودک نامناسب می‌دیدند، اما چه کسی فکرش را می‌کرد که این روز‌ها کودک چهارساله هم آموزش‌هایی را از فضای مجازی دریافت کند.

۶ هزار نوآموز در شاد حضور ندارند

با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و مهد‌های کودک، پای آموزش‌ها به بستر فضای مجازی و شبکه شاد باز شد.

به گفته معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از ۱۸ هزار نوآموز استان ۶ هزار نفر در فضای شاد حضور ندارند.

هرچند مشکلاتی مانند نداشتن گوشی هوشمند واختلال در سامانه شاد، کام بسیاری از دانش آموزان و والدین آن‌ها را تلخ کرده اما به ناچار تنها راه ممکن برای تحصیل دانش آموزان ونوآموزان است.

در این شرایط عده‌ای از والدین نوآموزان پیش دبستانی از حضور فرزندشان در این بستر خودداری کرده و بچه‌ها از آموزش باز مانده اند.


بیشتر بخوانید


زمانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رشد فکری کودکان از ۳ سالگی شروع شده و عمده فعالیت آن‌ها به صورت بازی‌های کودکانه است، می‌گوید: در پیش دبستانی بازی و آموزش توأمان است که نقش بسزایی در اعتماد به نفس آن‌ها دارد.

او افزود: هر چند حضور نوآموزان در پایه پیش دبستانی الزامی نیست اما در غیر این صورت امکان دارد کودک در دوران دبستان با مشکلات عاطفی و روانی مواجه شود.

زمانی با اشاره به اینکه برخی والدین اهمیت پیش دبستانی را نادیده می‌گیرند، بیان می‌کند: ۱۸ هزار و ۶۰۰ نوآموز پیش دبستانی داریم که از این تعداد تنها ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر آموزش‌های مجازی را فرا می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: نوآموزان می‌توانند آموزش‌های ارائه شده را به صورت آنلاین و آفلاین در بستر شاد دنبال کنند.

کرونا و هیاهوی مهد‌های بی کودک/ از خانه نشینی مربیان تا ضرر میلیاردی مهد‌ها

عرب نژاد مدیر کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی هم با قبول آسیب‌های جدی کرونا به مهد‌های کودک استان می‌گوید: برای بخشش اجاره بهای مهد‌ها پویشی را از فروردین ماه آغاز کردیم که در این مدت، مالکان مهد‌های کودک تشویق شدند که بخشی از اجاره بهای خود را ببخشند و قرار شده بعد از دوران کرونا در مراسمی از این افراد به عنوان دوستدار کودک تقدیر شود.

او تسهیلات ۱۲ درصدی را از دیگر حمایت‌های دولتی برای بخش خصوصی در مهد‌های کودک دانست و افزود: گلایه مدیران مهد کودک در خصوص دریافت این تسهیلات نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی خوبی نشده زیرا این تسهیلات ۸ درصد یارانه دولتی دارد و به طور عملی فرد وام گیرنده ۴ درصد سود پرداخت خواهد کرد.

۲۸۲مهد کودک در خراسان جنوبی چشم انتظار هیاهوی دوباره

۲۸۲ مهد کودک در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که ۱۳۱ مورد آن‌ها روستا مهد و بقیه مهد شهری هستند که اگر ضربه بخورند قطعا جبران ناپذیر خواهد بود.

هر چند برای کمک و نجات مهد‌های کودک از ابتدای امسال، پویش همدلی به منظور بخشش اجاره بهای مهد‌های کودک راه‌اندازی شده است اما با بیمه بیکاری مربیان و جبران خسارت مهد‌ها می‌توان از تعطیلی  و ورشکستگی آن‌ها جلوگیری کرد.

به نظر می‌رسد بهزیستی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر مهد‌های کودک، حمایت‌های جدی تری انجام دهند.

گزارش از سمیرا گنجی

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
برخی گویا گرفتند ولی تعداد اقساط و سودبالایی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دوستان کسی تسهیلات کرونایی برای مهد رو دریافت کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خبری از بازگشایی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
بسیارعالی.خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۹:۵۷ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
به امید اینکه مسئوللین کمی به فکر بشن
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی
۱۸:۲۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
گزارش خوب وجامعی بود.خسته نباشید خدمت عوامل باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
الان تو این وضعیتی که مهدها تعطیلند تکلیف شهریه چی میشه، باید بدیم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
مربی های مهد نه بیمه دارن و نه هم از بیمه بیکاری تونستن استفاده کنن، بیچاره ها چه گناهی کردن که باید به پای ویروس لعنتی کرونا بسوزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خدا کنه مهدها یه ساماندهی بگیرن و دیگه شاهد دوگانگی در مدیریت شون نباشیم...
Iran (Islamic Republic of)
مریم محمدی راد
۱۳:۵۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
من شنیدم قراره مهدها زیرنظر آموزش پرورش بره نمیدونم چقد صحت داره البته
Iran (Islamic Republic of)
عزتی
۱۲:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
به نظر من تنها شغلی که آسیب دید مهدهابودند.ممنون از تهیه کننده این گزارش.کامل حرف دل والدین رو زدند.خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه باعث و بانی این کرونا رو که دیگه همه شغل ها رو فلج کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
مهد کودک ها از جمله مشاغلی بود که کلا تعطیل شدن. طفلی مربیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
به امید بازگشایی مجدد.
نه پرداخت بیمه ای نه حمایتی میخایم فقط دوباره به سرکاربرگردیم همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
شغلی نیست که از کرونا زخم نخورده باشه. خدا ریششو بکنه ایشالا...
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۲۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
ای داد از کرونا و مصیبتاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خداقوت. خداکنه یه فکر چاره ای بشه لاقل برای سال تحصیلی جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
کی باشه دوباره هیاهوی بچه ها رو در مهدها ببینیم،یک ساله که مهدها تعطیلند و به خدا دیگه موندم فرزندم رو کجا بفرستم، پدر و مادر پیرم دیگه توان نگهداری بچه رو ندارند
... تو رو خدا همه رعایت کنند تا هر چه زودتر ریشه این کرونای لعنتی کنده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خیلی سخت میگذره هم به خود بچه هم به خانواده