تاکید رهبران آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند بر آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی

آمریکا و سه کشور متحد واشنگتن درباره آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی، برنامه هسته‌ای کره شمالی و کودتا در میانمار گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در نخستین اجلاس گروه چهارجانبه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند، پیرامون آزادی حرکت در دریای چین جنوبی، موضوع هسته‌ای کره شمالی و سرکوب در میانمار گفتگو شد.

بر این اساس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این رابطه اعلام کرد حوزه اقیانوس آرام و اقیانوس هند برای امنیت ملی آمریکا اهمیت کلیدی دارد.

جیک سالیوان در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «امروز رئیس جمهور بایدن میزبان نخستین اجلاس گروه چهارجانبه (آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند) بود. این برای نخستین بار بود که اعضای این گروه در سطح سران با هم جلسه داشتند و به علت محدودیت‌های مرتبط با همه گیری کووید-۱۹، این دیدار مجازی برگزار شد. هر یک از سران حاضر در این نشست، در طول این جلسه به نوبه خود این رویداد را تاریخی توصیف کرد، زیرا سبب تقویت گروهی از کشور‌های دارای دموکراسی می‌شود که در مسیر رو به جلو با یکدیگر همکاری خواهند داشت تا حوزه اقیانوس هند و اقیانوس آرام آزاد و امن باشد.

وی افزود: رئیس جمهور بایدن در سخنان اولیه خود بیان داشت این اولین نشست چندجانبه سران چند کشور است که از زمان قرار گرفتن در مسئولیت امور، میزبان آن است و این کار به صورت تعمدی انجام شده است. این کار، منعکس کننده نگرش‌های وی است مبنی بر اینکه متحدان و شرکای دارای دموکراسی برای آرمانی مشترک باید در کنار هم قرار گیرند.

سالیوان تاکید کرد: در عین حال، این کار نشان دهنده باور بایدن به اهمیت کانونی حوزه اقیانوس هند و اقیانوس آرام برای امنیت ملی آمریکا است. در این نشست، سران شرکت کننده به چند مسئله کلیدی منطقه‌ای پرداختند، از جمله آزادی حرکت دریایی و رها بودن از اقدامات قهری در دریای چین جنوبی، موضوع هسته‌ای کره شمالی و کودتا و سرکوب خشونت بار در برمه (میانمار). بایدن و همتایان وی درباره رقابت بین مدل‌های موجود یعنی حکومت استبدادی و دموکراسی نیز صحبت کردند. آن‌ها اعتماد خود را به این گزاره بیان داشتند که با وجود برخی مشکلات و نقائص، دموکراسی بهترین نظام حکومتی برای خدمت به مردم و مواجهه با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و فناورانه‌ای است که با آن مواجه هستیم.»

گروه چهارجانبه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند، با هدف مقابله با اقدامات چین شکل گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار