قهرمانپور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برجام در صورت عدم تغییر موضع آمریکا، همچنان از اولویت‌ دستگاه دیپلماسی خواهد بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر وضع کنونی در حوزه توافق هسته‌ای ادامه پیدا کند، موضوع برجام همچنان از اولویت‌های جدی وزارت خارجه خواهد بود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

رحمان قهرمانپور  کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سالهاست که عملکرد وزارت خارجه تحت تاثیر مسئله برجام، دیپلماسی هسته‌ای و تحریم‌ها قرار دارد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از  انرژی وزارت خارجه و دیپلمات‌های حرفه‌ای صرف این موضوع شود، بنابراین برای گسترش روابط با همسایه و نگاه به آسیا انرژی زیادی نمی‌ماند.

او در مورد جهت گیری دستگاه دیپلماسی در سال ۱۴۰۰، توضیح داد: این موضوع بستگی زیادی به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه و پرونده برجام دارد. اگر وضع کنونی در حوزه توافق هسته‌ای ادامه پیدا کند و آمریکا موضع خود را تغییر ندهد، موضوع برجام همچنان یکی از اولویت‌های جدی وزارت خارجه خواهد بود که بخش زیادی از انرژی آن را به خودش اختصاص خواهد داد.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید باید در مورد نتایج انتخابات ۱۴۰۰ باید دقت کرد، چراکه وزیر خارجه یک سمت سیاسی است لذا فرد برنده در انتخابات تاثیر مهمی در جهت گیری بعدی وزرات امور خارجه خواهد داشت، تصریح کرد: باید دید در ۳ ما اول سال ۱۴۰۰ در موضوعات منطقه‌ای و برجام چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و تاثیر آن بر عملکرد وزارت امور خارجه چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
مردم کوچه بازار،برجام کلاه گشادی سردولت ،که به بهانه آن کارنکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
لعنت بربرجام و غرب پرستان
آخرین اخبار