هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بایدن و تیم او درصدد تجزیه عراق هستند/ آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران یکی از دستاورد‌های فواد حسین به تهران

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران یکی از دستاورد‌های سفر وزیر خارجه عراق به کشورمان است.

 حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق شنبه ۹ اسفند به ایران سفر کرد. وزیر خارجه عراق در این سفر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم دیگر مقامات ارشد کشورمان دیدار کرد. بررسی روابط دوجانبه و اوضاع منطقه‌ای از جمله محور‌های مذاکرات فواد حسین در تهران بود.

پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم از دیدار و گفت‌وگو‌های وزیر امور خارجه عراق در تهران با وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود. فواد حسین وزیرخارجه عراق در سفر به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران، گفت: این سفر در چارچوب رخداد‌های اخیر منطقه و عراق قابل تجزیه و تحلیل است. حمله آمریکا به منطقه بوکمال که در آن شماری از نیرو‌های محور مقاومت وجود داشتند، بازگشت عوامل داعش به شمال و غرب عراق و تلاش آمریکا، عربستان و امارات برای بازسازی حزب بعث عراق از جمله اتفاقاتی است که موجب شده است فوادحسین به تهران سفر کند.

او افزود: از آنجایی که نیرو‌های حشدالشعبی و محور مقاومت در بوکمال مانع نفوذ داعش شده‌اند، لذا آمریکا قصد دارد که یک کریدور نظامی امنی برای انتقال نیرو‌های داعش از شرق فرات به استان‌های شمال و غرب عراق استفاده کند، به همین دلیل آمریکا یعنی شخص جو بایدن دستور داد این منطقه بمباران شود تا به راحتی بتوان نیرو‌های داعش را از سوریه به عراق منتقل کرد.

هانی زاده با اشاره به مسئله رویکرد رئیس جمهور آمریکا برای تجزیه عراق، تشریح کرد: از آنجایی که جو بایدن در سال ۲۰۰۵ میلادی و زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود، طرحی را به جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا ارائه داد که به موجب آن عراق باید به سه منطقه سنی نشین، شیعه نشین و کرد نشین تقسیم شود. اکنون جو بایدن و تیم او درصدد تجزیه عراق هستند و به همین دلیل اتفاقاتی که افتاده است بازگشت عوامل حزب بعث به مناطق الانبار، صلاح الدین و موصل در شمال و غرب عراق در چارچوب مقدمه چینی برای تجزیه عراق قرار دارد، همچنین اتفاقی که برای نیرو‌های آمریکایی در پایگاه اربیل عراق رخ داد، مقدمه‌ای برای تجزیه عراق و بازسازی حزب بعث با شاکله و چهره‌های جدیدتر است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ظرفیت ایران برای خنثی سازی طرح تجزیه عراق و بازگشت داعش و ناامن کردن عراق بسیار بالاست، توضیح داد:  ایران می‌تواند مانع اجرایی شدن توطئه تقسیم عراق شود، به همین دلیل فواد حسین برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوعات مختلف سفر کرده است.


بیشتر بخوانید


او  با اشاره به اینکه در مسئله پول‌های بلوکه شده ایران گشایشی به وجود آمده است، تصریح کرد: احتمال می‌رود عراق به زودی پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و این هم یکی از دستاورد‌های سفر وزیر خارجه عراق به ایران خواهد بود، اما اکنون عراق به شدت از سوی داعش و نیرو‌های آمریکایی تحت فشار است، ضمن اینکه جریان‌های سیاسی این کشوربه دنبال اجرایی کردن مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های تجاوز گر آمریکا از خاک عراق هستند و دولت هم باید فکر اساسی برای بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی از خاکش کند، هرچند نیرو‌های آمریکایی به این سادگی قصد خارج شدن از عراق را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار