قزل در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰

کارشناس مسائل قفقاز گفت: در سال ۱۴۰۰ باید بیش از گذشته هم و غم خود را بر روی تجارت، همکاری‌های اقتصادی با رویکرد نهادی بگذاریم.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

بهروز قزل کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در سال گذشته، گفت: تعاملات و رفت آمد‌های ما در ارتباط با منطقه آسیای مرکزی یعنی ۵ کشور ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان  در یک سال اخیر متاثر از همه گیری ویروس کرونا بود؛ مرز‌های بین المللی تا مدت‌ها بسته بود و این سیر عمومی روابط خارجی عملکرد دستگاه دیپلماسی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: به عنوان مثال در یک سال گذشته برخلاف چندین سال قبل روز‌های فرهنگی ترکمنستان در کشور ما برگزار نشد و روز‌های فرهنگی ایران در ترکمنستان هم نتوانست به دلیل محدودیت‌ها برگزار شود. همچنین نمایشگاه خدمات و کالا‌های ایرانی در ازبکستان برگزار نشد و برعکس. علاوه بر این رفت و آمد‌های دیپلماتیک بین سران کشور‌ها با دشواری همراه بود، اما با این حال عقب گرد خیلی آشکاری هم نداشتیم.

قزل با اشاره به روابط ایران و تاجیکستان توضیح داد: سیر کاهشی تندی که در روابط ما با تاجیکستان وجود داشت، کندتر شد. در یک سال اخیر شتاب مخدوش شدن روابط مان با تاجیکستان گرفته شد و تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط بین کشور‌ها صورت گرفت، اما با توجه به محدودیت‌های کرونایی تعاملات ما تحت تاثیر قرار گرفت.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال جدید، گفت: ترکمنستان ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اکو را از چهارم مارس برعهده گرفته و این فرصت مناسبی برای ماست. حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر با ترکمنستان مرز مشترک داریم، اما آنطور که باید و شاید نتوانستیم روابط تجاری با این کشور برقرار کنیم.

او افزود: شرایطی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه بر ما تحمیل شده، بر روابطمان تاثیر گذاشته است، در سال ۱۴۰۰ باید بیش از گذشته هم و غم خود را بر روی تجارت، همکاری‌های اقتصادی با رویکرد نهادی بگذاریم یعنی به سمت جایگاه سازمان همکاری اقتصادی یا به سمت سازوکار‌هایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار