ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عملکرد وزارت خارجه نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی مثبت‌تر بود

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: عملکرد وزارت خارجه نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی بسیار خوب بود، اما نسبت به چیزی که باید باشد، کمی ضعیف بود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در سال گذشته، اظهار کرد: این موضوع را باید نسبت سایر نهادها بررسی کرد؛ در حقیقت عملکرد وزارت امور خارجه نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی خیلی خوب بود، اما نسبت به آن چیزی که باید باشد، کمی ضعیف‌تر بود. در بسیاری از جایگاه دیگر از نظر مذاکرات سیاسی از جمله مسائل کشور‌های اسلامی و همسایه می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.

او افزود: نقاط قوت را می توانیم در تلاش آقای ظریف و مجموعه مسئولان وزارت خارجه در موضوعات مختلف ببینیم که انصافا خوب بود و به رغم مخالفت‌های مجلس که می‌گویند در زمینه برجام اقدامی انجام نشده، به نظر من کار های زیادی در این زمینه انجام شده است.

ساجدی ادامه داد: در طول ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال گذشته در تاریخ سابقه نداشته است که ۵ قدرت مسلط جهانی ۳ سال با یک کشور جهان سوم مذاکره و ملاقات کنند، این‌ اتفاق از هنر دیپلماسی ماست، در جایگاه‌های دیگر باید قوی‌تر از این بودیم، اما نتوانستیم، در مجموع سیاست وزارت خارجه نسبت به مسائل جاری در کشور تقریبا موفق بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اولویت وزارت خارجه در سال جدید، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما این است که در برابر موضع خود محکم بایستیم و کوچکترین عقب نشینی در قبال غرب نداشته باشد. اینکه آمریکا باید به برجام برگرد یک  امر مسلم است.

ساجدی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده کشورمان، گفت: ممکن است همه چیز دگرگون شود، اما سیاست خارجی ما باید بر موضع خود پافشاری کند، چراکه توپ در زمین ما نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار