گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از اما و اگر‌های اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان تا اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی

بازدید رایگان دانش آموزان از موزه‌ها، موانع اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و آمادگی برای بازگشایی مدارس از جمله اخبار هفته گذشته آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش کی اعلام می‌شود؟»، «رتبه‌بندی معلمان؛ طرحی خاک خورده در راهرو‌های پاستور و بهارستان» و «بازدید رایگان دانش آموزان از موزه‌ها» سپری شد.

‌می‌توانیم ظرف ۲ روز مدارس را بازگشایی کنیم

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره آمادگی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تصریح کرد: ما آماده‌ایم که مدارس را ظرف ۲ روز بازگشایی کنیم، اما علت اینکه بازگشایی انجام نمی‌شود، ممنوعیت ستادملی کروناست؛ بنابراین هر زمان که ستاد مقابله با کرونا به ما اجازه دهد این کار انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسته بودن مدارس و دور بودن دانش‌آموزان از محیط آموزش، با مخاطرات پنهان و پایداری روبروست، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا کیفیت آموزش را از طریق فضای مجازی تأمین کنیم، اما قطعاً امکان ارائه آموزش باکیفیت به صورت حضوری بیشتر خواهد بود.

او درباره قید اختیاری بودن حضور در مدارس تصریح کرد: همواره متقاضی بودیم که مدارس باز شود و به آن تأکید داریم، اما بازگشایی منوط به اجازه ستاد ملی مقابله با کروناست؛ قید اختیاری، قید ما نیست بلکه ستاد ملی به آن تاکید دارد.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد: پیشنهاد ما دایر شدن متعارف مدارس طبق روال همه ساله بود، اما در ستاد گفتند که قید اختیاری را لحاظ کنید البته شاید لازم نباشد برای سال تحصیلی آینده مدارس بسته شود و امیدواریم بعد از عید، وضعیت بهتر شود و ستاد هم به ما اجازه بازگشایی مدارس را بدهد.

رتبه‌بندی معلمان؛ طرحی خاک خورده در راهرو‌های پاستور و بهارستان

۴-۵ سالی می‌شود که زمزمه‌های اجرای طرح رتبه بندی معلمان در جامعه معلمان پیچیده است، اما هنوز خبری از مصداق عینی این طرح پرطمطراق به چشم نمی‌خورد و انواع و اقسام وعده‌ها و عناوین مرتبط با این موضوع همچنان خاک می‌خورد و این طرح پر حاشیه در مسیر حرکت دولت به مجلس متوقف شده است.

رتبه بندی معلمان همان کلاف سردرگمی است که چند وقت یکبار ادعای اجرای فاز مقدماتی آن مطرح می‌شود و مجددا چند وقت بعد با تغییراتی دیگر مطرح می‌شود، اما هنوز به ثبات نرسیده است و هدف غایی آن یعنی توسعه صلاحیت حرفه‌ای و رقابت بر سر دستیابی به این مهم نه‌تنها محقق نشده است بلکه در میانه طبقه بندی برای افزایش حقوق عملا رو به فراموشی رفته و حال این طرح مفهومش به جای توسعه صلاحیت حرفه‌ای با افرایش حقوق قرین است.

آنطور که اخبار حکایت می‌کند آخرین نسخه از لایحه رتبه‌بندی معلمان روز گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید و در گام بعدی باید در بهارستان چکش کاری شود تا شاید این بار قانونی متقن برای گرفتن حق و حقوق معلمان و عمل به اسناد بالادستی تنظیم شود.

نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش کی اعلام می‌شود؟

یارمحمد حسین‌بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش بیان کرد: نتایج اولیه این آزمون با پذیرش ٢/۵ برابر ظرفیت انجام شد و بعد از این مرحله فرایند مصاحبه‌ها تمام شده است و نتایج را به سازمان سنجش ارجاع دادیم.

او ادامه داد: بعد از این مرحله در سازمان سنجش و آموزش کشور نتایج آزمون کتبی و نمره مصاحبه پردازش می‌شود تا نتایج اولیه آن از سوی این سازمان اعلام شود.

مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اعلام نتایج به صورت یک برابر ظرفیت است، اظهار کرد: در این اعلام نتایج سازمان سنجش با احتساب ٧٠ درصد آزمون کتبی و ٣٠ درصد مصاحبه نتایج را اعلام می‌کند و دعوت به گزینش انجام می‌شود.

بازدید رایگان دانش آموزان از موزه‌ها

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نقش موزه‌ها در روایتگری تاریخ به دانش آموزان گفت: در همه جای دنیا موزه‌ها از مراکز مهم بازدید دانش آموزان هستند و دستاورد‌های کشور را نمایش می‌دهند بر این اساس در خدمت آموزش و پرورش هستیم همچنین از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم تا بازدید دانش آموزان از موزه‌ها به صورت یک دستورالعمل تدوین شود

او ادامه داد: برای همه گروه‌های دانش‌آموزان تخفیف و بازدید رایگان از موزه‌ها را در نظر گرفتیم و امکانات ما در اختیار دانش آموزان است تا به صورت گروهی و کاملا رایگان از موزه‌ها بازدید کنند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به پیشنهاد مدیران آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد موزه‌های علوم و فنون اظهار کرد: این موزه‌ها روایتگر تاریخ علم در کشور‌ها هستند و به صورت کارگاه آموزشی ایفای نقش می‌کنند که و می‌توانیم برای ایجاد آن برنامه‌ریزی کنیم.

چاقوی دولبه فضای مجازی برای نوجوانان و جای خالی سلبریتی‌های تربیتی

آنطور که حجت الاسلام والمسلمین علی آبادی مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفته است سلبریتی‌های فضای مجازی را دارای نقشی بسیار تاثیر گذار می‌داند و معتقد است که آن‌ها فضای فرهنگی و تربیتی مخاطبان در فضای مجازی را جهت دهی می‌کنند و اگر بخواهیم با مدل رسانه‌ای پیشروی برویم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ماهیت کار سلبریتی‌ها را بپذیریم و برای مقابله به مثل در این زمینه سلبریتی‌های تربیتی و قابل پذیرش برای کودکان و نوجوانان تعریف کنیم.

او ادامه داد: نوجوان خود در این برهه زمانی به دنبال یک قهرمان در زندگی‌اش می‌گردد، فردی که از او تبعیت و الگو پذیری داشته باشد در این شرایط  برخی سلبریتی‌ها و مدل‌های اشتباه در مسیر زندگی نوجوان قرار می‌گیرد.

علی آبادی با بیان اینکه تغییر در زیست‌بوم تعلیم و تربیت جدید ناخواسته تهدید‌هایی را به دنبال دارد، اظهار کرد: در کنار این موضوع باید به این هم توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم فرد را در سنین نوجوانی اجبار به دوری از فضای مجازی یا اقدامات بازدارنده کنیم بنابراین باید ساختار‌های تربیتی اطراف و مربوط به نوجوان را اصلاح کنیم.

نفوذ کالج‌ها و دانشگاه‌های غربی و آمریکایی در مدارس تهران

کانون تربیت اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت خانه ریاضی تهران و سوق دادن این مجموعه آموزشی نسبت به خروج دانش‌آموزان نخبه از کشور انتقاد داشته است. دربخش‌هایی از این نامه آمده است که این خانه چند سالی است که با عدم رعایت قانون تعارض منافع به تاسیس مدارس غیردولتی شخصی نیز پرداخته است. در نتیجه لازم است که از انحراف بیشتر موسسه خصولتی خانه ریاضی تهران از ماموریت اصلی خود ممانعت آید تا از نفوذ کالج‌ها و دانشگاه‌های غربی و آمریکایی در مدارس تهران به دلیل غفلت وساده انگاری، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
کارگر