هشدار سازمان ملل درباره سوء‌تغذیه نیمی از کودکان زیر ۵ سال یمن

دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت نسبت‌به سطح بالای گرسنگی در جهان هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز (پنج‌شنبه) در نامه‌ای به شورای امنیت این نهاد بین‌المللی نسبت به سطح بالای گرسنگی و مرگ میلیون‌ها نفر در سطح جهان هشدار داد.

گوترش خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «میلیون‌ها نفر در سطح جهان با خطر مرگ ناشی از گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ اقدام فوری برای این مسئله اتخاذ نمی‌شود.»

این مقام ارشد سازمان ملل در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «۵ سال درگیری در یمن ۴ میلیون نفر را در سراسر کشور آواره کرده است. این احتمال وجود دارد که تقریبا نیمی از کودکان زیر ۵ سال در یمن طی سال جاری با سوءتغذیه شدید روبه‌رو شوند. در حال حاضر ۱۶ میلیون نفر در یمن با عدم امنیت غذایی روبه‌رو هستند.»

او در ادامه افزود: «بیش از ۳۰ میلیون نفر در بیش از ۳۰ کشور جهان فقط یک قدم تا قحطی فاصله دارند. در پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۸ میلیون نفر در جهان به‌دلیل درگیری و بی‌ثباتی از گرسنگی حاد رنج می‌بردند.»

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز در این باره گفت: «محاصره اعمال شده بر یمن باید برداشته شود، در غیر این صورت میلیون‌ها نفر قربانی گرسنگی می‌شوند. در صورت عدم مداخله فوری ممکن است امسال ۴۰۰ هزار کودک یمنی جان خود را از دست دهند.»

پیش‌تر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود حدود ۱۶ میلیون یمنی- یا به عبارتی بیش از نیمی از جمعیت این کشور- در گرسنگی به سر می‌برند.

«مارک لوکاک» رئیس بخش کمک‌های سازمان ملل، در آن زمان هشدار داد از این تعداد، «۵ میلیون تن در آستانه قحطی» قرار دارند.

همچنین در گزارشی دیگر سازمان ملل درباره تشدید بحران غذایی در آمریکایی مرکزی هشدار داد و اعلام کرد که تعداد گرسنگان در «السالوادور، گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه» در دو سال گذشته تقریباً ۴ برابر شده است.

«میگل بارتو» مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، نیز اعلام کرد بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شد، که مردم این مناطق در هنگام مواجهه با توفان‌های یوتا و اتا در ماه نوامبر از دسترسی به مواد غذایی در قفسه‌های فروشگاه‌ها محروم شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار