واعظی در حاشیه هیئت دولت:

معطل ماندن لوایح FATF را به نفع مراودات بانکی نمی‌دانیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما معطل ماندن دو لایحه مرتبط با FATF را به نفع مراودات بانکی نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه مسئله برجام و لغو تحریم‌ها موضوعی جدی است، گفت: بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های دوست و حتی آمریکا و ۱+۵ این موضوع را دنبال می‌کنند؛ در نتیجه هر کدام به خود اجازه می‌دهند یک گام در این باره برداشته شود و آنچه فکر می‌کنند درست است بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: اظهار نظر کشور‌های دیگر در مورد برجام و لغو تحریم‌ها لزوماً نشان دهنده توافق جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها نیست و بالاخره هر طرف می‌خواهد راه را هموار کند.

واعظی اضافه کرد: ما و کشور‌های دیگر روی طرح‌های مختلف کار می‌کنیم و پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد، لزوماً اظهار نظر افراد به معنای عمل کردن ما به گفته‌های آن‌ها نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره لوایح مرتبط با FATF توضیح داد: در حال حاضر غیر از ایران و کره شمالی بقیه کشور‌های دنیا به چارچوب مرتبط با پولشویی پایبند هستند.

وی افزود: با توجه به حرف‌های برخی آقایان چنین نیست که همه کشور‌های دنیا غیر از ما و کره شمالی به این لوایح بپیوندند، همه کشور‌های دنیا به دنبال منافع خودشان هستند و به نظر می‌رسد، نگاه برخی به این مسئله سیاسی است.

واعظی تأکید کرد: بار‌ها گفته ام این دو لایحه مصوب در مجلس که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مدت طولانی معطل مانده که به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا حتی کشور‌های دوست خودمان نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه چه در حالت تحریم و چه غیر از آن روابط بانکی از ابزار‌های اصلی روابط تجاری و اقتصادی ما با دنیاست، گفت: اگر روابط بانک‌ها وجود نداشته باشد، باید با صرافی‌ها ارتباط برقرار کنیم و این به معنای جابجایی پول با امنیت پایین‌تر و هزینه بیشتر است.

وی یادآور شد: امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم درستی درباره لوایح مرتبط با FATF گیرد و برای مردم دلیل تصمیم‌های خود را توضیح دهد.

واعظی بیان کرد: به عنوان دولت معتقدیم تصویب این لوایح لازم است و اینکه می‌گویند تمام فعالیت‌های ما با پیوستن به این موضوع شناسایی می‌شود، با حال حاضر تفاوتی ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: این گفته که پیوستن به لوایح FATF می‌تواند جلوی دور زدن تحریم‌ها را از سوی جمهوری اسلامی بگیرد، درست نیست، برخی دستورالعمل‌های FATF را نخوانده اند و ما هم نباید خودمان را تحریم کنیم.

وی هشدار داد: امیدوارم آنقدر معطل نکنیم که این دولت نتواند کاری کند و این لوایح در دولت بعدی تصویب شود. چنین اتفاقی بسیار بد است.

واعظی اظهار کرد: افرادی در دولت قبل از ما خودشان پیشنهاددهنده و حامی FATF بودند، اما در این دولت مخالف سرسخت شده‌اند. تنها مصالح مردم و منافع کشور باید در نظر گرفته شود و تفاوتی در دولت‌ها ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تلاش در راستای استفاده از ارز ترجیحی برای کالا‌های مورد نیاز روزمره مردم بوده است، گفت: بخشی از کالا‌ها وارداتی و بخشی هم تولید داخل است؛ البته در طول چند سال گذشته حقوق کارمندان و کارگران نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته و بسیاری از حوزه‌ها با افزایش قیمت روبه رو بوده اند، طبیعتاً روی قیمت تمام شده کالا نیز اثر خواهد داشت.

وی بیان کرد: وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی باید دقت بیشتری در توزیع کالا‌ها داشته باشند تا دست واسطه‌ها قطع شود، بخشی از گرانی‌ها به دلیل وجود واسطه هاست و باید به گونه‌ای رفتار کنیم که تولید به مصرف مسیر کوتاه تری داشته باشد.

واعظی تصریح کرد: جلساتی با حضور رئیس جمهور پس از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری درباره گرانی‌ها برگزار شده و بررسی کردیم تا با هماهنگی شهرداری‌ها در بازار‌های سطح کشور عرضه مستقیم داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: حجت‌الاسلام روحانی دستور داده که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی واسطه‌های گران کننده را شناسایی کنند.

واعظی در مورد گزارش پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده در قوه قضاییه است و من هم شنیدم عوامل آن را می‌خواهند معرفی کنند که دولت هم از این کار حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
توي اين هشت سال چه كرديد
كه حالا نظر مي ديد چه به صلاح و چه به صلاح نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
میخوای بدون میخوای ندون!!!
برجامتون چه گلی به سرمون زد اف ا تی افتون بزنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
شما می خواهید قبل از رفتن آخرین ضربه اساسی را به کشور وارد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر خاینین به نظام و مملکت و مردم ایران که بیش از آنکه برای ملت خدمت کنند برای بیگانگان خدمت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
احتمالاً دولت تدبیر! این دو طرح را به عنوان آخرین پاس گل می خواهد به فهرست خدماتش اضافه کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
Fatf خیانت به کشور است. آقای واعظی به مردم دروغ نگو
آخرین اخبار