کاظمی در نشست خبری:

نگاه اصلاح طلبی و اصولگرایی در بررسی صلاحیت‌ها نداریم/ ملاک ما مُرّ قانون است

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها گفت: همه متفق القول هستیم که به قانون عمل کنیم و در بررسی صلاحیت‌ها نگاه اصلاح طلبی و اصولگرایی نداریم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه جایگاه انتخابات شورا‌ها بسیار مهم است، گفت: این انتخابات واگذاری کار مردم به خود مردم است و ملت ایران در همه امتحانات بزرگ سربلند بوده اند، امیدواریم با شایسته سالاری در انتخابات شوراها، از این امتحان هم سربلند بیرون بیایند.

وی اضافه کرد: نامزد‌های انتخابات شورا‌ها باید آمادگی از خود گذشتگی برای تامین منافع مردم را داشته باشند تا انتظار مردم را برآورده کنند، ما و وزارت کشور وظیفه امانتداری از رای مردم را داریم و شورا‌ها باید با نظارت جدی عملکرد شهرداری‌ها را بررسی کنند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: در شرایط کرونایی وزارت کشور درخواست داشت انتخابات و ثبت نام الکترونیکی از دواطلبان انتخابات شورا‌های شهر و روستا داشته باشیم، در نتیجه هئیت مرکزی نظارت بیان کرد که در صورت وجود زیر ساخت وزارت کشور برای انتخابات الکترونیکی، این مهم قابل اجراست.

کاظمی بیان کرد: ۷۲ هزار شعبه اخذ رای داریم و وزارت کشور ۳۲ هزار دستگاه رای گیری الکترونیکی دارد، بر اساس این آمار، حدود ۱۰ هزار شعبه پاسخگوی انتخابات الکترونیکی است.

وی تأکید کرد: هیئت نظارت از بیش ۲ ماه پیش تشکیل و هیئت‌های استانی را مستقر کرده است، در نتیجه از فردا با آغاز ثبت نام انتخابات شورا‌ها با استقرار در فرمانداری ها، نظارت خود را عملی خواهد کرد.

در بررسی صلاحیت‌ها موضوع جریان فکری خاص مطرح نیست

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره شیوه بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد: در جلسات متعدد هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور همه متفق القول هستیم که به قانون عمل کنیم. در بررسی صلاحیت‌ها نگاه اصلاح طلبی و اصولگرایی نداریم چرا که ما معتمدین ملت ایران هستیم و قطعا افرادی با دیدگاه‌های متفاوت در انتخابات نامزد خواهند شد؛ صلاحیت نامزد‌ها بر اساس نظر مراجع ذی صلاح و قانون بررسی خواهد شد.

کاظمی گفت: اگر در خصوص افرادی مراجع ذی صلاح نظر منفی داشته باشند موضوع حتما بررسی خواهد شد، اما قطعا در بررسی صلاحیت‌ها موضوع جریان فکری خاص مطرح نیست.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در پاسخ به پرسش باشگاه‌ خبرنگاران‌جوان، درباره نگرانی مجریان انتخابات از تجمعات در شرایط کرونایی کشور گفت: وزارت کشور تمهیداتی اندیشیده است که ما در جلسات مان موافقت کردیم تا شعب انتخاباتی افزایش پیدا کند؛ برای نمونه در محل‌هایی که شهر تهران با تجمع رو به رو خواهد بود شعب افزایش بیابد و مردم هم در نتیجه آن نگرانی از بیماری نداشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر، یکی از مشاغل پر خطر در مقطع انتخابات، مجریان و ناظران انتخاباتی هستند که هیئت مرکزی نظارت به وزارت کشور پیشنهاد کرد در صورت کسب اعتبار مالی از دولت، به این قشر واکسن تزریق شود و در اجتماعات به عنوان شغل پرخطر حضور بیابند. البته وزارت کشور مکاتباتی را با مجموعه دولت و سازمان برنامه داشته است.

کاظمی با بیان اینکه شورا‌های اسلامی باید ضمن حفظ استقلال و سلامت خود بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت جدی داشته باشند، گفت: امور اداره مردم در شهر از شوی شهرداری‌ها رخ می‌دهد و نظارت بر این مهم هم از سوی شورا‌ها صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: موافقت کردیم که در سطح کلانشهر‌ها غیر از تهران، انتخابات الکترونیکی باشد و مازاد بر آن، هر جا که وزارت کشور بتواند انتخابات الکترونیکی برگزار کند، این شیوه انتخاباتی اجرا شود.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا افزود: در تهران به دلیل برگزاری ۴ انتخابات همزمان ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شوراس اسلامی، خبرگان رهبری و شورا‌های شهر و روستا، برگزاری انتخابات الکترونیکی و غیر آن، احتمال سردرگمی مردم وجود دارد.

کاظمی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی وزارت کشور از هیئت مرکزی نظارت درخواست داشت تا یک هیئت اجرایی واحد برای برگزاری انتخابات‌های متعدد داشته باشیم که با طرح موضوع در این هیئت موافقت شد و در جلسه مشترک با وزارت کشور، شورای نگهبان، هیئت اجرایی واحد برای برگزاری انتخابات‌های شورا‌ها و ریاست جمهوری توافقات صورت گرفت. همچنین این موضوع را به سطوح مختلف کشور ابلاغ کردیم.

وی یادآور شد: در این دوره از انتخابات شورا‌ها هیئت نظارت با رفتار غیر سیاسی، شرعی و قانونی به وظیفه مهم خود به لطف خداوند عمل خواهد کرد و یقیناً در بررسی صلاحیت‌ها نظر مراجع نظارتی ملاک عمل خواهد بود.

کاظمی با بیان اینکه ۱۲۴۴ شهر برای برگزاری انتخابات در کشور داریم، گفت: در دوره گذشته ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر برای انتخابات شورا‌های شهر ثبت‌نام کردند. به علاوه ۳۸ هزار و ۷۱ روستا برای انتخابات شورا‌های روستا داریم که ۲۳۲ هزار و ۵۳۷ نفر جهت رقابت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند.

وی ادامه داد: اعضای اصلی شورای شهر سطح کشور ۶ هزار و ۷۵۱ نفر بودند که ۴ هزار و ۱۸۵ نفر هم اعضای علی البدل این شورا‌ها در دور گذشته نام گرفتند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا افزود: ۱۲۶ هزار نفر منتخبان اصلی شورا‌های روستای دور گذشته انتخابات بودند که ۴۲ هزار نفر هم عضو علی البدل در این شورا‌ها بوده اند.

کاظمی بیان کرد: در شرایط فعلی دنیا چشم دوخته است که در انتخابات ۱۴۰۰ از انتخابات ریاست جمهوری تا شورا‌های شهر و روستا، ملت ایران حضورشان چگونه است که ان‌شاءالله مانند ادوار گذشته حضوری گسترده و پررنگ و با نشاط داشته باشیم.

استقرار ۱۴۰ هزار نفر برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا

وی تاکید کرد: حدود ۱۴۰ هزار نفر در سطح کشور برای نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا و بازرسی، در تمام ۷۲ هزار شعبه سطح کشور مستقر خواهیم کرد. مردم یقین داشته باشند که مجریان انتخاباتی امانتداران خوبی خواهند بود.

کاظمی اظهار کرد: در گذشته چهار انتخابات داشتیم که هر سال یک بار مردم در آن‌ها شرکت می‌کردند و این باعث خستگی جامعه می‌شد. سیاست‌گذاران نظام به این نتیجه رسیدند که انتخابات را تجمیع شود و انگیزه حضور نیز بیشتر شود. از طرف دیگر مجریان هم متحمل هزینه بیشتر نمی‌شوند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها یادآور شد: حجم انتخابات‌ها موجب شد که با جداسازی هر انتخابات، این رخداد‌ها بر یکدیگر تاثیر نگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار