فعالیت ۱۵۸ موزه در کشور

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از ۱۵۸ موزه در کشور ، ۱۲۷ مورد با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمدحسن طالبیان,معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از مرمت ۶۱ هزار شی موزه‌ای خبر داد و گفت: ۱۵۸ موزه در کشور راه‌اندازی شده که ۱۲۷ مورد با مشارکت بخش خصوصی بوده است.

او در مراسم بهره‌برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی در استان همدان که به دستور رئیس جمهور در ارتباط تصویری آغاز شد اظهار کرد: در چهار سال گذشته بالغ بر ۴ هزار کارگاه مرمت توسط بخش خصوصی ایجاد شده که یک رکورد تاریخی در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه‌های بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین را به چرخه خدمت در می آورد گفت: مرمت این بناها تنها عرصه‌ای است که دانش سرزمین و فرهنگ معماری و شهرسازی را حفظ و تداوم می‌بخشد.

 طالبیان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از ۲ هزار شهر و روستای تاریخی تعیین و تدقیق محدوده شده و ضوابط حفظ آنها ابلاغ شده است گفت: بعد از چهار دهه از زمان الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی برای نخستین بار دو اثر طبیعی بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی در فهرست مذکور به ثبت جهانی رسید که از مهمترین پرونده‌های جهانی محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: مرمت ۶۱ هزار شی موزه‌ای و راه‌اندازی ۱۵۸ موزه که بالغ بر ۱۲۷ موزه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده مانند موزه منطقه‌ای خراسان و بوشهر و پیشرفت قابل ملاحظه موزه‌های منطقه‌ای و بزرگ همدان، خوزستان، یزد و شیراز که به زودی به سرانجام می‌رسد نشان از توجه و عزم راسخ این وزارتخانه به موزه و اشیای موزه‌ای است.

 طالبیان با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور وظیفه ذاتی این وزارتخانه است اما بودجه میراث متاسفانه بسیار اندک است افزود: تعداد زیادی از این بناهای در معرض تخریب در اختیار دستگاه‌های دیگر به ویژه اوقاف است که مرمت کرده و حدود ۵۰۰ بنای وقفی مانند مساجد، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها و تکایا از میان ۳ هزار اثر ثبت ملی وقفی را مورد توجه این وزارتخانه برای حفظ اثر است.

او با اشاره به اینکه میراث تاریخی کشور در معرض تهدید سودجویان و قاچاقچیان آثار تاریخی است گفت: کشف و ضبط ۳۳۰ دستگاه فلزیاب و کشف ۱۷ هزار و ۲۴۶ قلم شی تاریخی در ۹ ماه سال جاری نشان از عزم دولت تدبیر و امید برای مبارزه شدید با این پدیده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌ زمین که قدمت سکونت در آن به دوران مثل سنگی هزاره چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد، بیش از یکصد سال کاوش باستان‌شناسی انجام شده و اشیای بی‌نظیر و اثرات غیرقابل جایگزین کشور در آن وجود دارد.

طالبیان با بیان اینکه در این مراسم افتتاح هفت طرح از میان پروژه‌های متعدد در دست مرمت و احیا صورت می‌گیرد گفت: این پروژ‌ه‌ها شامل مخزن موزه هگمتانه، پروژه ساماندهی آرامگاه بوعلی، کاروانسرای حاج صفرخان در بازار همدان، مرمت ایوان مسجد جامع همدان که از قدیمی ترین مساجد جامع کشور است، مرمت حمام گلشن نهاوند و خانه اقتداری تویسرکان با حجم سرمایه‌گذاری ۶۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۱۷ نفر به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.