فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران:

تاکنون ١٩٧ هزار کرونایی در تهران بستری شده اند

زالی با اشاره به اینکه بیماران کرونایی پایتخت اغلب بدحال هستند، گفت: از شروع بیماری تاکنون ١٩٧ هزار کرونایی در تهران بستری شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در افتتاحیه نخستین کنگره کشوری دیجیتال مدیریت و درمان کووید ۱۹ اظهار کرد: ۴۶۵ خرده نهاد در مدیریت کرونا در تهران نقش داشتند، بر این اساس ستاد کرونای تهران باید با همه ارتباط برقرار می‌کرد و مقرر شده بود که با همه ذی نفعان در ارتباط باشد همچنین در حوزه مدیریت درمان کرونا باید توجه داشت که بیمارستان‌های تهران بیماران ارجاعی بسیاری دارند و بیماران پیچیده به پایتخت ارجاع داده می‌شوند و همین موضوع درمان بیماران کرونا در تهران را پیچیده‌تر می‌کند.

او ادامه داد: قلب تپنده آموزش پزشکی کشور در تهران و بیمارستان‌های آموزشی است که با توجه به این موضوع ما نیاز داشتیم تا با آمادگی کامل به مبارزه با کووید ١٩ برویم؛  از طرفی ما از نظر زیرساخت بهداشت و درمان با کمبود مواجه هستیم و تطابقی بین استعداد‌های بهداشتی و درمانی و بین نیازمندی‌ها حتی قبل از کرونا وجود نداشت و در تهران نسبت به میانگین کشوری کمبود تخت بیشتری داریم در واقع تعداد تخت‌های تهران متناسب با جمعیت نیست.

فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه بالاترین چگالی جمعیتی را در تهران و بخش بهارستان در کشور داریم، گفت: در تهران ٣۵۴ محله داریم و برخی مناطق جمعیتی معادل یک استان جمعیت دارند و در منطقه ۴ جمعیتی بالغ بر ٩٨٠ هزار نفر داریم که در روز یک میلیون نفر وارد استان تهران می‌شوند و این یک میلیون نفر در ساعاتی از روز مهمان نظام سلامت تهران هستند، همچنین یک میلیون و ۶٠٠ هزار اتباع در تهران ساکن هستند که ۶۵ درصد آن‌ها هویتشان ثبت شده است و هویتی از ٣۵ درصد مابقی جمعیت اتباع وجود ندارد که می‌تواند یک خلا در نظام سلامت باشد.

٢٣ هزار معتاد متجاهر در پایتخت داریم

زالی با اشاره به پدیده معتادان متجاهر در تهران و چالش‌های رسیدگی به این افراد در دوران کووید ١٩ بیان کرد: ٢٣ هزار معتاد متجاهر داریم که نیاز‌های آن‌ها به بهداشت و درمان بیشتر از افراد عادی است، از طرفی با سکونت غیر رسمی در تهران هم مواجه هستیم و استان تهران از نظر نیاز بهداشتی و درمانی در شرایط متفاوت به سر می‌برد؛ در چنین شرایطی تهران باید به جنگ با کرونا می‌رفت و گاهی شرایط به قدری پیچیده بود که تدوین دستورالعمل‌ها را دچار چالش می‌کرد و در روز‌های آغازین همکاران ما با رشادت و بدون لباس حفاظتی به جنگ با کرونا پرداختند.

فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بیان کرد: تاکنون ١١٨ بیمارستان تهران درگیر کرونا شده اند و ۶٠ درصد خدمات کرونا در بیمارستان آموزشی و ۴٠ درصد در سایر بیمارستان ارائه شد و بیمارستان‌های سایر نهاد‌ها بیشتر از خرداد ماه به کمک بیمارستان‌های آموزشی آمدند.

او افزود: بالغ بر یک میلیون و ٢٣٠ هزار بیمار به مراکز درمانی پایتخت مراجعه کردند و خدمت کرونایی گرفته اند؛  معمولا بیماری که به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کننداغلب بدحال هستند و این کار ما را سخت می‌کرد.

١٠٨ بیمارستان تهران خدمات کرونا می‌دهند

زالی اظهار کرد: اکنون ١٠٨ بیمارستان تهران خدمات کرونا می‌دهند و ١٩٧ هزار بیمار کرونایی تاکنون در تهران بستری شده اند و روسای سه دانشگاه و بیمارستان‌های تهران فرماندهان خط مقدم در جنگ مقابله با کرونا هستند و از استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران قدردانی می‌کنیم، زیرا این استادان در طول دوران کرونا درخشیدند و اقدامات خوبی در مدیریت و درمان کرونا و تدوین دستورالعمل‌ها صورت گرفت و این استادان سفر‌هایی به سایر استان‌ها داشتند.

فرمانده ستاد علمیاتی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بیان کرد: تاکنون ٩۶٠ کارآزمایی بالینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران شکل گرفته است و در دوران کرونا آموزش فراگیران پزشکی به خوبی ادامه داشت و کارنامه درخشانی در حوزه سلامت در پایتخت داشتیم.

زالی با اشاره به چرخش ویروس جهش یافته انگلیسی در تهران اظهار کرد: تغییر در مرگ و میر و علایم بالینی و کوتاه شدن شدت بیماری و وخامت حال بیماران در ویروس جهش یافته نشان می‌دهد که باید ما بیش از پیش مراقب باشیم و فراموش نکنیم که خستگی کادر درمان را در نظر بگیریم، تشویق‌هایی برای سربازان در جنگ مقابله با کرونا و مولفه‌های تکریم ایثارگران سلامت در نظر بگیریم.

او اضافه کرد:باید توجه داشت که احتمال فرسودگی مزمن و عوارض طولانی مدت کرونا در مدافعان سلامت باید در نظر گرفته شود البته خوشبختانه وزیر بهداشت بر این موضوع تاکید دارند و امیدواریم هر چه زودتر کادر بهداشت و درمان در تهران واکسینه شوند تا کمتر گرفتار عوارض بیماری شویم.

توافق برای تولید اسپوتنیک وی در ایران

زالی درباره واکسیناسیون کرونا بیان کرد: امیدواریم هر چه زودتر سبد متنوعی از واکسن تامین شود و توافق شده است که یکی از شرکت‌های داروسازی خط تولید اسپوتنیک وی را در ایران تولید کند که  این شرکت شرایط مناسب را دارد، اما اکنون در دنیا با کمبود رزین برای تولید واکسن مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه واکسن پاستور به طور اشتراکی با کوبا در حال شکل گیری است و ادامه کارآزمایی بالینی در کوبا به دلیل جمعیت کم ممکن نیست، گفت: باید ادامه کار آزمایی در ایران ادامه پیدا کند و با واکسن سینوفارم  ٧٠٠ نفراز کادر بهداشتی درمانی در فاز اول واکسینه شوند و ما در بخش‌های تحت مراقبت ویژه ٣۶ هزار نفر کادر درمان داریم که در ابتدا این گروه در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
از کرونا به شدت می ترسم
خدا خیر بده کادر درمان رو که در تلاش هستند
برای کاهش بار کادر درمان باید مراقبت بیشتر کنیم
نباید مسافرت بریم
نباید در تجمعی شرکت کنیم
باید ماسک بزنیم و دست هامون رو مرتب ضد عفونی کنیم