حمایت از حقوق انحصاری مخترعین

پارک علم و فناوی استان زنجان مرجع داوری اظهارنامه اختراعات خارجی جهت ثبت در کشور ایران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، مرادخانی رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: با تلاش و پیگیری پارک علم و فناوری استان زنجان مرجعیت داوری اظهارنامه های اختراعات خارجی جهت ثبت در کشور ایران در حوزه‌های مختلف از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اخذ شد و اولین داوری پرونده در فاز ملی کشورمان از سیستم )pctمعاهده همکاری ثبت اظهارنامه اختراعات) به این واحد داده شد.

این موضوع سبب افزایش مشارکت و نقش پارک در تثبیت مالکیت فکری و همچنین به‌روزرسانی دانش ارزیابان و اساتید داوری در این حوزه خواهد شد.

او افزود : در این واحد فعالیت‌های زیادی در زمینه مالکیت فکری تاکنون انجام شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاههای متعدد توانمنمد سازی ویژه اساتید، دانشجویان و مخترعین، مشاوره در حوزه های مختلف حوزه مالکیت فکری از جمله: تجاری سازی، نگارش پتنت، برندینگ، نشان های جغرافیایی، برگزاری جلسات کمیته مالکیت فکری و تبیین سیاست های مالکیت فکری در استان زنجان اشاره کرد..

سیستم پتنت، یکی از ابزارهای مطمئن برای محافظت از دارایی‌های فکری و به‌ویژه اختراعات و دستاوردهای فنی است که مخترعین و صاحبان دارایی‌های فکری، می‌توانند با ثبت اختراع خود، از حقوق انحصاری ناشی از پتنت شدن آن استفاده نمایند.

پیمان همکاری ثبت اختراع یا«PCT»، یک معاهده چندجانبه است که در سال ۱۹۷۰ میلادی در واشنگتن آمریکا به تصویب رسید و از سال ۱۹۷۸ به اجرا در آمده است. تعداد اعضای این پیمان، در سال ۱۹۷۸ میلادی برابر با ۱۸ کشور بوده است و در حال حاضر به ۱۵۴ عضو افزایش یافته است. ایران در تاریخ ۱۲ مهرماه سال ۱۳۹۲، رسماً به‌عنوان عضو ۱۴۸ام به معاهده ثبت اختراع ملحق شد که می‌تواند گامی مهم برای رفع موانع پیش روی مخترعین و نوآوران داخلی محسوب شود. از طریق«PCT»، می‌توان تسهیلاتی برای اخذ حفاظت از اختراعات و دستاوردهای فناورانه در هر یک از کشورها و یا تمامی کشورهای عضو این پیمان به دست آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.