آخرین اخبار از زمین لرزه در سی سخت/بیش از سه هزار مسکن تخریب شدند/تا آخر پای مردم زلزله زده دنا ایستاده ایم

زمین لرزه در سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد خسارت های زیادی را همراه داشت که سرما و بارندگی شرایط بسیار سختی برای زلزله زدگان در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پس از زلزله شدید ۵.۶ ریشتری در شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا خسارت های زیادی وارد شد که سرما و بارندگی شرایط بسیار سختی را برای زلزله زدگان در این منطقه ایجاد کرده است.

مصوبه اعتبارات بازسازی سی سخت را از دولت می‌گیریم

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد در شهر سی سخت افزود: مصوبه دولت در خصوص تسهیلات و کمک‌های بلاعوض را پس از ارزیابی‌های دقیق، دریافت می‌کنیم که با توجه به گرانی‌ها رقم قابل توجهی خواهد بود.

او ادامه داد: یکی از درخواست‌های مردم مدیریت توزیع چادر و امکانات مورد نیاز است که دستگاه‌های امدادی با همکاری نیرو‌های مردمی چادر‌ها را در حیاط خانه‌ها برپا خواهند کرد.

او یادآوری کرد، آب، برق، گاز و تلفن شهر سی سخت وصل است و تا ظهر شنبه کار اسکان اضطراری زلزله زدگان به پایان می‌رسد.

نجار تاکید کرد: شهر سی سخت در اثر زلزله آسیب دیده و نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت مثل گذشته شود و به حالت عادی برگردد با این حال تا آخر و تا پایان بازسازی در کنار مردم می‌مانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با همراهی وزیر راه، مسکن و شهرسازی برای بررسی وضعیت شهر زلزله زده سی سخت وارد این شهر شد.

دولت با تمام امکانات از مردم دنا حمایت می‌کند

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مدیریت بحران استان در شهرستان دنا، اظهارداشت: ریاست جمهور در تماس تلفنی، آقای اسلامی وزیر راه، مسکن و شهرسازی را نماینده ویژه خود برای بازدید از شهر سی سخت و روستا‌های اسیب دیده از زلزله معرفی کرد و اظهار کرد که هر تصمیمی که بگیرند در دولت به صورت خاص تصویب و اجرایی خواهد شد.

او بیان کرد: ریاست جمهوری از همان دقایق اولیه وقوع زلزله پیگیر وضعیت مردم زلزله زده سی سخت بودند و سفر مسئولان به سی سخت گویای حمایت همه جانبه دولت از مردم دنا است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت تمام خانه ها، واحد‌های تجاری و کشاورزی آسیب دیده در زلزله با دقت ارزیابی می‌شود و پس از آن برای بازسازی ان‌ها اقدامات مناسب صورت می‌گیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه تیم‌های ارزیاب در شهر سی سخت مشغول ارزیابی وضعیت موجود هستند و هیچ خانه‌ای بدون ارزیابی نمی‌ماند، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت رفاه و تعاون محموله‌هایی امدادی به استان ارسال کرده و بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام قول کمک داده اند.

او با اشاره به اینکه شهر سی سخت بر روی کمربند زلزله قرار دارد، تاکید کرد که اصول نظام مهندسی در ساخت و ساز‌های جدید باید به دقت رعایت شود.

او با اشاره به اینکه مسئولان کشوری از جمله آقایان جهانگیری، واعظی و وزیر کشور به جد پیگیر وضعیت مردم زلزله زده دنا هستند، عنوان کرد: دکتر نوبخت اعلام کرد تصمیم‌های مسئولان حاضر در مناطق زلزله زده در دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

کلانتری اظهار داشت: با توجه به پیگیری جدی مسئولان نیاز است در فضایی آرام خسارات ناشی از زلزله برآورد تا برای جبران تصمیم گیری شود.

استاندار بیان کرد: سی سخت قطب گردشگری منطقه است، زندگی مردم روی این محور می‌چرخد و انتظار می‌رود خسارت وارده به بازاریان، واحد‌های گردشگری و باغات نیز بررسی شود.

کلانتری با تشکر از حمایت همه جانبه مسئولان در راستای خدمات رسانی به مردم زلزله زده سی سخت افزود: حضور مسئولان در کنار مردم نقش مهمی در امیدوار کردن مردم درد کشیده سی سخت دارد.

او گفت: تا پایان عملیات و حل مشکلات همشهریان، لحظه به لحظه در کنار مردم هستیم و از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

خسارت به بیش از سه هزار واحد مسکونی

حسین جنتی مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت:در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری در چهارشنبه شب ۲۹ بهمن در سی سخت مرکز شهرستان دنا به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

جنتى با بیان اینکه از این ۳ هزار و ۷۰۰ واحد منازل مسکونی، ۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد افزود: از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد ۲ هزار و ۹۰۰ واحد نیز تعمیری هستند.

او با بیان اینکه از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی است اضافه کرد: از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

جنتی میزان خسارت به واحد‌های تعمیری را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: در اثر زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری چهارشنبه شب به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیشتی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

توزیع اقلام ضروری در حال انجام است

کلانتری استاندار کهگیلویه و بویر احمد  گفت: توزیع چادر به اتمام رسیده و توزیع اقلام ضروری در حال انجام است.

او اضافه کرد: منطقه زلزله زده را به هفت ناحیه تقسیم کرده و مراجعه به درب منازل داشته ایم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه لکه‌گیری تمام مناطق انجام می‌شود، گفت: وضعیت تمام خانه‌ها ارزیابی می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: تیم‌های ارزیاب مشغول هستند و هیچ خانه‌ای بدون ارزیابی نمی‌ماند و اگر جایی متوجه عدم ارزیابی شویم مجددا ممیزی می‌شود تا حقی ضایع نشود. البته این درحالی است که تمام مناطق توسط هلال احمر و نیرو‌های امدادی لکه‌گیری می‌شود.

او با اشاره به اینکه رئیس جمعیت هلال احمر محموله‌هایی را با خود به استان آورده است، افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کمک کرده است و وزارت تعاون محموله‌هایی به استان ارسال کرده و بنیاد علوی و ستاد امام قول کمک دادند.

کلانتری تأکید کرد: با اشاره به اینکه مسئولان کشوری از جمله معاون اول رئیس جمهور، واعظی و وزیر‌کشور به جد پیگیر وضعیت مردم زلزله زده دنا هستند، عنوان کرد: دکتر نوبخت اعلام کرد تصمیم‌های مسئولان حاضر در مناطق زلزله زده در دولت به جد حمایت می‌شود.

او اظهار داشت: اگرچه مسئولان پیگیر هستند، اما موضوع مهم اینکه در فضای منطقی خسارات برآورد شوند.

او با اشاره به بازدید‌های فنی مهندس نجار و مهندس همتی، بیان کرد: نگاه کارشناسی وزیر راه و شهرسازی کمک می‌کند تا بهترین روش برای اسکان موقت مردم را بکار بگیریم.

استاندار با تأکید بر اینکه ابزار مسئولیت سعه صدر است، گفت: اگر کسی به یکباره تمام زندگی خود را از دست می‌دهد باید به این افراد آرامش بدهیم.

کلانتری بیان کرد: اینجا قطب گردشگری است زندگی مردم روی این محور می‌چرخد و انتظار می‌رود بحث بازاریان، واحد‌های گردشگری و باغات نیز بررسی شود.

ایجاد ردیف بودجه‌ای برای بازسازی مناطق زلزله زده

مهدی روشنفکر عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان دنا اظهار داشت: با توجه به حضورم در مناطق زلزله زده با هماهنگی با همکارن در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق، پیگیر ردیف بودجه‌ای با عنوان بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان دنا هستیم.

او از ثبت پیشنهاد ردیف بودجه‌ای به شماره ۸۸-۵۵۰۰۰۰ با عنوان بازسازی مناطق زلزله زده دنا خبر داد و افزود: به دلیل حضور در مناطق زلزله زده این پیشنهاد با هماهنگی انجام شده به نام یکی از همکاران نماینده مجلس ثبت شده است.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به زلزله زدگان

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت:خسارات باید به صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت تخصیص دهیم‌، تا زمان اسکان دائم مردم و جایگزینی منازل آنها پرداخت قبوض آب، برق و گاز به تعویق می افتد.

او افزود: مردم در ساخت خانه‌ها برای استحکام سازی دقت کنند تا در چنین بحران‌هایی گرفتار نشوند و از رئیس سازمان نظام مهندسی خواستیم که خانه‌های نوساز بررسی شوند و با کارشناسانی که نظارت بر ساختمان‌ها داشتند و کوتاهی کردند برخورد شده و به کمیته انتظامی نظام مهندسی معرفی شوند.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر به شهرستان دنا ضمن حضور در مناطق آسیب دیده و ارزیابی اقدامات امدادی روند توزیع امکانات و اقلام را نیز بررسی می‌کند.

 تا آخر در کنار مردم هستیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه همه امکانات دولت برای بازسازی، ترمیم، مرمت و تجهیز خانه‌های زلزله زده بسیج می‌شود، گفت: تا آخر پای مردم زلزله زده دنا ایستاده ایم.

اسماعیل نجار در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دنا، اظهار داشت: خداوند را شاکریم که هیچ جانباخته‌ای نداشتیم، وزیرکشور به جد پیگیر وضعیت مردم زلزله زده شهرستان دنا است.

او با تأکید بر اینکه تا آخر در کنار مردم هستیم، عنوان کرد: در بحث تسهیلات و کمک‌های بلاعوض یکشنبه و پس از ارزیابی‌های دقیق تصمیم‌های لازم گرفته و ابلاغ می‌شود.

نجار با اشاره به اینکه آواربرداری انجام شده است، گفت: کار‌های ارزیابی به سرعت در حال انجام است.

اسکان موقت جوابگو نیست

امام جمعه شهر "سی سخت" گفت: اسکان موقت جوابگوی شهر سی سخت با توجه به آب و هوای این شهر نیست، و چادر در این سرما نمی‌تواند از درد مردم بکاهد باید به فکر اسکان استاندارد متناسب با شرایط شهرستان باشیم.

حجت‌الاسلام ناصر مصباح‌نژاد با اشاره به اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان در ساعات اولیه رسیدند و شرایط در اکنون شرایط تا حدودی عادی است، ادامه داد: علاوه بر اقدام برای اسکان موقت باید چاره‌ای سریع مناسب برای بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده لحاظ شود و تسهیلات مناسب را در این مورد در نظر گرفت.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.