بیماری که سلامت بدن افراد را به خطر می‌اندازد

اسکروی بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین C سلامت بدن افراد را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث دِرِکت، اِسکروی (Scurvy) یک بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین C به وجود می‌آید. در گذشته‌های دور این بیماری به ویژه در میان دریانوردان شایع بوده است، زیرا آن‌ها به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کردند. گرچه این بیماری امروزه به اندازه گذشته شایع نیست، اما هنوز هم کسانی که به میزان کافی از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند به ویژه کودکان و افراد مسن شاهد بروز این بیماری هستند.

تحقیقات نشان داده است که به طور معمول افرادی که سطح مصرف ویتامین C آن‌ها برای مدت ۳ ماه پایین است، احتمال ابتلایشان به بیماری اسکروی افزایش می‌یابد. به دلیل آنکه بدن نمی‌تواند برای بلند مدت اقدام به ذخیره ویتامین C در بدن کند، ضروری است افراد در رژیم غذایی خود به میزان کافی مواد غذایی حاوی این ویتامین را بگنجانند.

بهترین منابع ویتامین C شامل پرتغال ها، لیمو، کیوی و مرکبات است. سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، گل کلم، و گوجه فرنگی نیز از دیگر منابعی است که دارای سطح بالای ویتامین C هستند. به طور معمول افرادی که دارای شرایط ذیل هستند در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری اسکروی قرار دارند:

۱- داشتن رژیم غذایی فاقد میوه‌ها و سبزیجات کافی

۲- پختن سبزیجات برای مدت طولانی، زیرا این امر باعث از بین رفتن ویتامین C می‌شود.

۳- بیماری‌هایی مانند کرون و یا کولیت اولسراتیو که منجر به ناتوانی در هضم و جذب مواد غذایی می‌شوند.

۴- داشتن رژیم‌های غذایی بسیار محدود و غیرمتنوع

۵- ابتلا به اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی عصبی

۶- استعمال دخانیات، زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر

اسکروی؛ بیماری که می‌تواند باعث خونریزی لثه و طولانی شدن بهبود زخم‌ها شود

بدن به طور معمول برای انجام بسیاری از کار‌های خود به طور صحیح به ویتامین C نیازمند است. بر اثر کمبود این ویتامین، فرد احساس ناخوشی و بیماری می‌کند. از رایج‌ترین علائم بیماری اسکروی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- احساس خستگی و ضعف

۲- درد پا‌ها و بازو‌ها

۳- خونریزی و تورم لثه‌ها

۴- وجود لکه‌های قرمز و آبی روی پوست به ویژه در ساق پا

۵- برجستگی در اطراف فولیکول‌های موی سر

۶- زود کبود شدن پوست

۷- طولانی شدن روند بهبود زخم‌ها

۸- کم خونی

برای درمان بیماری اسکروی معمولاً پزشکان اقدام به تجویز قرص ویتامین C می‌کنند. به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود از رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنند. به طور معمول حال عمومی فرد پس از ۲ روز شروع به بهبودی می‌کند و بسیاری از علائم بیماری پس از ۲ هفته از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار