منصوری:دیواری از دیوار داوران کوتاه‌تر پیدا نکرده اند/ قلعه نویی فکر می‌کند که یک سری از داور‌ها با او دشمن شخصی هستند

داور فوتبال کشورمان گفت: قلعه نویی یک سری اتهاماتی زد که فقط اتهام به جامعه داوری نبود.

محمد رضا منصوری کمک داور فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حواشی قضاوت‌های لیگ برتر و صحبت‌های امیر قلعه نویی سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان در رابطه با داوری، اظهار کرد: داوری در این تشکیلات فوتبال یکی از سخت‌ترین کار‌های ممکن است که متاسفانه هیچ وقت دیده نمی‌شود. وقتی هم که دیده می‌شود تمام کاسه و کوزه‌ها سر داوران خراب می‌شود. فکر می‌کنم که دیواری از دیوار داوران کوتاه‌تر پیدا نکرده اند. متاسفانه تقریبا ۳ هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی، یک زمان بسیار زیاد برای سرمربی تیم فوتبال گل گهرسیرجان اختصاص داده شد و قلعه نویی یک سری اتهاماتی زد که فقط اتهام به جامعه داوری نبود. قلعه نویی فکر می‌کند که یک سری از داور‌ها با او دشمن شخصی هستند و برای او اتاق فکر تشکیل داده اند تا او را از بین ببرند. امسال بیستمین دوره لیگ برتر انجام می‌شود و با توجه به آمار قلعه نویی بیشترین قهرمانی‌ها را در لیگ برتر فوتبال کشورمان کسب کرده است. او این قهرمانی‌ها را در لیگی کسب کرده که همین داوران بازی‌های تیمش را سوت زده اند. او ۲ سال پیش نیز اسم چند داور را برد و حواشی بسیار زیادی ایجاد کرد. نمی‌دانم چرا با قلعه نویی و یک سری مربی‌های دیگر مانند رجال سیاسی برخورد می‌شود. اگر کمیته انضباطی است، برای همه است و نباید تبعیض قائل شد. پیروز قربانی در مدت بسیار کوتاهی صحبت‌هایی را ارائه داد که فورا برای او حکم موقت صادر شد. منشا نیز حرکتی انجام داد که باعث محرومیت وی شد و خیلی‌های دیگر. چرا محرومیت برای یک سری انجام می‌شود، اما برای یک سری نه؟

در قضاوت قصد و غرض معنایی ندارد

منصوری در ادامه تصریح کرد: قلعه نویی یک سند بیاورد و بگوید که تو با قصد و غرض برای تیم ما داوری کردی. من با حسن زاده رئیس کمیته انضباطی نیز صحبت کردم و به او گفتم که اگر مطمئن هستند که من اشتباه و از روی قصد داوری می‌کنم، من را برکنار کرده و یا به کمیته انضباطی دعوت کنند. سال گذشته در بازی سپاهان-پرسپولیس زاهدی فر سوت زنی می‌کرد و من نیز داور کناری بودم. داور پشت دروازه برای سپاهان تشخیص پنالتی داد و من نیز همان تشخیص را داشتم. آن جا به نفعشان بود وهیچ چیزی نگفتند، اما جایی که به ضررشان است می‌گویند: چرا فلان داور دخالت نکرد. در چرخه فوتبال داوری برای تیم‌ها هیچ فرقی برای خانواده داوران ندارد. در این شرایط مالی که در فوتبال حاکم است، سهمیه ما داوران به اندازه یک ارزن است. آبروی داوری از همه چیز مهم‌تر است و وقتی می‌خواهیم قضاوتی کنیم باید با وجدان پا به مستطیل سبز گذاریم. سال گذشته بازی سپاهان-پرسپولیس زاهدی فر سوت زنی می‌کرد و من نیز داور کناری بودم. داور پشت دروازه برای سپاهان تشخیص پنالتی داد و من نیز همان تشخیص را داشتم. آن جا به نفعشان بود وهیچ چیزی نگفتند، اما جایی که به ضررشان است می‌گویند: چرا فلان داور دخالت نکرد. در چرخه فوتبال داوری برای تیم‌ها هیچ فرقی برای خانواده داوران ندارد. در این شرایط مالی که در فوتبال حاکم است، سهمیه ما داوران به اندازه یک ارزن است. آبروی داوری از همه چیز مهم‌تر است و وقتی می‌خواهیم قضاوتی کنیم باید با وجدان پا به مستطیل سبز گذاریم.

ذوب آهن در لیگ امسال از همه بیشتر ضرر کرد

او در رابطه با ضربه‌هایی که تیم‌های لیگ برتری از اشتباهات داوری خورده اند، اظهار داشت: در این فصل تیم ذوب آهن بیشترین ضرر را از داوری دیده است. در فصل‌های گذشته نیز بودند تیم‌هایی که بسیار صدمه دیدند. این ضرر داوری هیچ ۳ امتیازی برای داوران ما ندارد. در جدول لیگ برتر فوتبال هیچ ستونی متعلق به داوران نیست که بحث قصد و غرض باشد. در اشتباهات داوری یک تیم ضرر و یک تیم منفعت می‌برد. تیمی که برنده می‌شود هیچ چیزی نمی‌گوید و سکوت می‌کند، اما خدا نکند که برای همان تیم یک مشکل پیش بیاید. روز گذشته در بازی بین تیم‌های ۹۸ و سرخابی ها، رحمان رضایی سرمربی سابق ذوب آهن نیز حضور داشت. رضایی بیشترین ضرر را امسال تجربه کرد. رحیم شاهین یک کمک داور است که در این فصل با یک اشتباه بسیار کوچک مجبور به خداحافظی شد. اگر مربی‌ها تحت فشار هستند از آن طرف منابع مالی خوبی نیز دارند که خدا برای آن‌ها زیاد ترش کند. ما داوران درآمدی نداریم. هزینه هایمان پای خودمان است. تمریناتمان را خودمان انجام می‌دهیم. خیلی جالب است که ما امسال هنوز لباس دریافت نکرده ایم. در ابتدای هر فصل ما ۲ دست لباس می‌گرفتیم که همان را هم به ما ندادند. سیستم‌های رادیویی داوران هنوز دارای مشکل است. قلعه نویی ادعا کرد که با ۴۰۰ میلیون تومان سیستم رادیویی داوران درست خواهد شد، اما همین بودجه هم برای تیم داوری اختصاص داده نمی‌شود.

نویدکیا مربی با شعوری است

منصوری در رابطه با این که وقتی ۲ تیم ادعا می‌کنند داوری به ما ضرر وارد کرد، سودش را چه کسی می‌برد، عنوان کرد:این ماجرا‌ها مربوط به ذات مربیان ما می‌شود. مربیان خوب زیادی مانند محرم نویدکیا و مجید جلالی در لیگ برتر داریم که انصاف به خرج می‌دهند. مهدی سید علی سال گذشته در بازی سپاهان و پارس جنوبی جم، یک اشتباه کرد و خود نیز متوجه این ماجرا بود و اشتباهش از عمد نبود. پس باید بگوییم با یک نیت شوم این کار را انجام داد؟ تشکیلات فوتبال ما مشکل دارد.

بازیکن دایو می‌زند،داور اشتباه می کند

او در ادامه گفت: من به بهاروند و نبی نیز گفتم. تا قبل از شیوع ویروس کرونا هر اتفاقی می‌افتاد می‌گفتند که تماشاگران باعثش هستند و فرهنگ سازی نشده است. اما الان نه تماشاگر داریم و نه فشار تماشاگر‌ها بر روی تیم داوری است. پس چرا نمی‌توانیم نمیکت هایمان را کنترل کنیم؟ چرا این همه مشکل در زمین داریم؟ من به عنوان یک داور وقتی می‌بینم که یک بازیکن در طول بازی چندین بار دایو می‌زند، اگر هم یک خطای واقعی و صحیح روی این بازیکن انجام شود، داور فکرش باز هم به انجام دایو توسط این بازیکن می‌رود. باید بررسی کنیم چرا برخی نیمکت‌ها همیشه درای حاشیه و بحث هستند. تراکتور، ذوب آهن و سپاهان برخی از این تیم‌ها هستند.

یک نیم فصل و 49 داور!

منصوری در رابطه با چیدمان داوران لیگ برتری گفت: لیگ برتر انگلستان دارای ۲۰ تیم است. این تیم‌ها در لیگ برتر، جام اتحادیه، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا به مصاف هم می‌روند. این حجم از بازی‌ها در انگلستان توسط ۲۴ داور قضاوت می‌شود. اما نیم فصل ما با احتساب دیدار عقب افتاده پرسپولیس و گل گهر سیرجان را تا الان ۳۹ داور قضاوت کرده اند. در این نیم فصل ۹۰ کمک داور در زمین رفته اند. آن وقت ما با این اتفاقات دنبال حل مشکلات داوری هستیم. چیدمان داوران ما یک علم بزرگ می‌خواهد. با توجه به این که بازیکنان لیگ برتری  هر ۱۰ روز یک بار تست کرونا می‌دهند، نمی‌دانم که چرا از داوران تست کرونا نمی‌گیرند.

از داوران تست کرونا نمی‌گیرند

منصوری عنوان کرد:از نماینده‌های لیگ تست کرونا گرفتند، اما از داوران و ناظران بازی نه. از داوران به هیچ وجه حمایت سازمانی نمی‌شود. از صحبت‌های قلعه نویی نزدیک به ۲۳ روز می‌گذرد، اما همچنان به ما داور‌ها می‌گویند که سکوت کنید. خواستند همه چیز را با یک دیدار دوستانه در کمیته انضباطی حل کنند که من و دیگر دوستان به کمیته انضباطی نرفتیم. خیلی بد است که دبیر فدراسیون نیز از این دیدار به اصطلاح دوستانه هیچ خبری نداشت. چرا یک مربی مثل پیروز قربانی وقتی به صحبت‌های قلعه نویی یک واکنش کوتاه نشان داد، محروم می‌شود و دستور موقت می‌خورد؟ اما خود اصل موضوع و مصاحبه شونده آزاد است و کسی با او کاری ندارد.


بیشتر بخوانید


او در پایان در خصوص حق الزحمه داوران این فصل گفت: داور اصلی در این فصل به ازای هر بازی ۹۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد که ۱۰ درصد از آن به عنوان مالیات کسر می‌شود. کمک داور نیز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر بازی دستمزد می‌گیرد، اما هنوز ما هیچ چیزی دریافت نکرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار