خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد؛

استیضاح ترامپ؛ محاکمه‌ای واقعی یا یک تئاتر سیاسی؟

پرونده محاکمه دونالد ترامپ به اتهام تحریک به شورش امروز برای دومین بار در سنای آمریکا به بحث گذاشته خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی برای بار دوم امروز در سنای این کشور محاکمه خواهد شد، که برخی درباره واقعی بودن این دادرسی تردید دارند.

خبرگزاری آسوشیتدس پرس در مطلبی واقعی بودن جلسه استیضاح ترامپ را به چالش کشیده و می نویسد: سنای آمریکا در حالی امروز میزبان برگزاری جلسه استیضاح دونالد ترامپ برای دومین بار است که وکلای رئیس جمهور سابق همچنان بر ادعای دست نداشتن وی در حملات ۶ ژانویه به کنگره آمریکا اصرار دارند. در آن سوی ماجرا دادستان‌های آمریکا می‌گویند او باید به دلیل آشوب آفرینی به سنگین‌ترین مجازات‌ها در قانون اساسی محکوم شود، حتی اگر دیگر رئیس جمهور نباشد.

رئیس جمهور سابق آمریکا این بار به جرم تحریک به شورش ۶ ژانویه به پایش به میز استیضاح کشیده شد. حمله به کنگره آمریکا اگرچه بی سابقه نبود، مردم این کشور و جهان را در حیرت فرو برد. هواداران ترامپ به تحریک او برای جلوگیری از تایید پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر ساختمان کنگره را به اشغال خود درآوردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که پس از ترک مقام خود متهم می‌شود و اولین رئیس جمهوری است که این رسوایی را دو بار در کارنامه خود دارد، هرچند ترامپ همچنان به شکست هنجار‌ها و سنت‌های مدنی آمریکا ادامه می‌دهد. گرچه تبرئه ترامپ محتمل به نظر می‌رسد، دادرسی امروز وی در سنا میدانی برای نمایش عزم راسخ دموکرات‌ها در پیگیری این پرونده خواهد بود و هم وفاداری متحدان جمهوری خواه ترامپ در دفاع از وی را به بوته آزمایش خواهد گذاشت.

قرار نیست شاهدی در جلسه امروز سنا حاضر شود، سناتور‌های آمریکایی به عنوان هیئت منصفه سوگند یاد کرده اند و بناست که تصاویر گرفته شده از حمله حامیان ترامپ به کنگره در آن روز شوم مورد استناد قرار گیرد. جلسه استیضاح ترامپ روز سه شنبه در ابتدا با بحث در خصوص اینکه آیا استیضاح وی برابر با مفاد قانون اساسی آمریکا درست است یا خیر، کلید می‌خورد. تیم حقوقی او بنای دفاعیه خود را بر این محور قرار داده تا از این طریق موکل خود را تبرئه کنند.

آسوشیتدس پرس با ذکر این مقدمه متذکر می‌شود باید منظر ماند و دید آیا جلسه امروز یک دادرسی واقعی است یا تنها یک نمایش سیاسی.

از سویی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که بایدن به کار ریاست جمهوری مشغول خواهد بود و زمان زیادی را صرف تماشای دادرسی ترامپ نخواهد کرد. وی گفت: او این کار را به همکاران سابق خود در سنا واگذار خواهد کرد.

وکلای رئیس جمهور سابق با حمله گسترده علیه پرونده استیضاح تدوین شده در مجلس نمایندگان آمریکا، دادرسی امروز را به عنوان یک "تئاتر سیاسی" رد می‌کنند. حامیان ترامپ تلاش می‌کنند تا استیضاح او را از طریق قانون اساسی به چالش بکشند. به اعتقاد آن‌ها، سنا حق ندارد ترامپ را زمانی که دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست، محاکمه کند.

البته نظر مدیران استیضاح چیز دیگری است. آن‌ها می‌گویند ترامپ به مردم کشورش خیانت کرده است و اقدام او جایی برای دفاع باقی نمی‌گذارد. از دید دموکرات‌ها تحریک به شورش و مانع تراشی در مسیر انتقال مسالمت آمیز قدرت بدترین جنایتی است که مستوجب بدترین مجازات‌ها برابر قانون اساسی آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
آنچه اتفاق افتاده برای بی آبرو شدن آمریکا کافی است در جریان محاکمه ترامپ هر اتفاقی بیافتد مهم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
تئاتر سیاسی
Canada
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
اگر واقعی باشد که
باید همشون استیصاح شوند
نه فقط زست سیاسی است بدون نتیجه خواهد بود
Canada
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط میخواهند استیضاح اش کنند که نتواند دوباره خودش را کاندیدای رییس جمهوری کند و بس
چونکه اگر پته اش را بیرون بریزند
پته خودشان را بیرون ریخته اند
فقط شوی سیاسی است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
به به خوش به حالمون
آخرین اخبار