اتحادیه اروپا بر ضرورت پیگیری دیپلماسی برای اجرای کامل برجام تاکید کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از رایزنی با وزیر خارجه چین بر نقش مثبت ایفا شده از سوی این کشور در حفظ برجام تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ویدئوکنفرانس این مقام اروپایی با وانگ یی، وزیر خارجه چین  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر نقش مثبت ایفاشده از سوی چین در حفظ برجام تاکید کرد.»

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «نماینده سیاست خارجی اروپا نگرانی عمیق خود را از مسیر هسته‌ای ایران ابراز کرد و بر ضرورت پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک جهت اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها تاکید کرد.»

دولت ترامپ در مه ‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهیِ نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت. پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به ‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند؛ تیری که به‌رغم تشدید تحریم‌ها به سنگ خورد.

طرف‌های اروپایی برجام نیز با نادیده گرفتن تعهدات خود و بدون توجه به منتفع نشدن ایران از این توافق تنها بر روی کاغذ به برجام پایبند بودند که همین امر ایران را بر آن داشت تا تعهدات خود را کاهش دهد.

دولت بایدن هم از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن، داعیه بازگشت به برجام را سر داده ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار