جذابیت نقش «شهید ستاری» برای محسن قصابیان چه بود؟

محسن قصابیان بازیگر نقش شهید ستاری در فیلم «منصور» از جذابیت قصه این فیلم برای خود گفت.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین لطیفی در میزگرد گفت و گوی ویژه برنامه «هفت» میزبان جلیل شعبانی، محسن قصابیان و علیرضا زمانی نسب تهیه کننده و بازیگران فیلم سینمایی «منصور» بود.

جلیل شعبانی تهیه‌کننده فیلم منصور، درباره ایده و طرح اولیه فیلم سینمایی «منصور» که به بخشی از زندگی شهید ستاری می‌پردازد، گفت: سیاوش سرمدی کارگردان این فیلم، کار مستندی در رابطه با شهید ستاری انجام داده بود و بر اساس آن کار مستند، شروع به نگارش فیلمنامه کرد.‌ این فیلمنامه چندین بار طی یک سال و نیم بازنویسی شد تا به متنی رسیدیم که جلوی دوربین بردیم. وقتی متن کامل شد، چالش بعدی ما این بود که به سراغ بازیگر‌هایی برویم که تیپ‌های خاصی را بازی کردند. البته فکر کردیم اگر به سراغ بازیگر‌های مرسوم سینما برویم ممکن است مخاطب در مورد شخصیت قضاوت کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به سراغ بازیگران توانای تئاتر برویم. مدت‌ها بود آقای قصابیان را می‌شناختم و کار‌های زیادی از او دیده بودم و در دانشکده نیز همکلاس بودیم. وقتی محسن قصابیان را دیدیم، به اتفاق جمع به این نتیجه رسیدیم که شباهت و نوع بازیگری او می‌تواند به ما در درآوردن شخصیت خاص شهید ستاری کمک کند.

علیرضا زمانی نسب بازیگر نقش مکمل این فیلم نیز درباره حضورش در آن گفت: زمانی که پیشنهاد این فیلم به من شد و فیلمنامه را خواندم، خیلی خوشحال شدم که قرار است کنار آقای قصابیان کار کنم؛ چون سال‌ها بود تئاتر کار می‌کردم، اما این دوستان برایم دست نیافتنی بودند. به پیشنهاد کارگردان و تهیه کننده فیلم، قبل از کار، همراه دوستان سفری با هم رفتیم و فیلمنامه را در کنار یکدیگر خواندیم و با هم زندگی کردیم و فیلم دیدیم که به نگاه آقای سرمدی نزدیک شویم. آقای قصابیان، یکسری اطلاعات در رابطه با شهید ستاری در اختیارش بود؛ اما من برای ایفای نقش غلام پور اطلاعاتی نداشتم.

محمدحسین لطیفی در ادامه خطاب به جلیل شعبانی گفت: بر اساس تجربه‌ای که در فیلمسازی دارم، آن چیزی که شما به عنوان تهیه کننده در توان داشتید در قالب امکانات در اختیار عوامل فیلم گذاشتید؛ اما آن چیزی که به عنوان رقم تولید فیلم مطرح شده، فکر می‌کنم کم است. این در حالی است که وقتی صحبت از فیلم‌هایی نظیر «منصور» به میان می‌آید می‌گویند این پروژه ها به وفور پول دارند و خرج کرده‌اند! اما فیلم «منصور» اینگونه نبوده.

شعبانی در این مورد توضیح داد: می‌گویند قدرت یک زنجیر به مهره‌های زنجیر است؛ ما دوستان خوبی در کنارمان داشتیم که خیلی کمکمان کردند؛ وقتی فیلم را می‌بینید مشخص است که ما هواپیما را نخریدیم و اجاره نکردیم و هزینه تولید فیلم خیلی زیاد نشد؛ چون دوستان خیلی همکاری کردند که بتوانیم این فیلم را با هزینه اندک بسازیم. در حقیقت برای یک فیلمساز فیلم اولی، سرمایه گذار بودجه آن چنانی در نظر نمی‌گیرد. سخت بود که با این بودجه فیلم را جمع کنیم و خوشبختانه توانستیم نیروی هوایی را پای کار بیاوریم. بار‌ها جلسه گذاشتیم که آن‌ها به این باور رسیدند فیلمنامه مناسبی است و کارگردان نیز توانایی انجام کار را دارد و از ما حمایت کردند.

محسن قصابیان بازیگر نقش شهید ستاری در فیلم «منصور» نیز در پاسخ به لطیفی که درباره زیاد بودن وجه مثبت این نقش پرسید، گفت: طبیعی است وقتی تاریخ معاصر کار می‌شود، مستنداتی وجود دارد؛ بنابراین علاوه بر وجود فیلمنامه، این مستندات نیز وجود دارد که باید به آن‌ها وفادار ماند. اینکه تضاد‌هایی در درون ماجرا قرار بگیرد یا خیر، دست فیلمنامه نویس است و منِ بازیگر تنها متن را می‌خوانم. البته یک نکته در این فیلمنامه برای من جذاب بود؛ اینکه یک آدم تلاش می‌کند تغییری ایجاد کند و برای جامعه‌اش مفید باشد و همه شرایط علیه‌ اوست. این بخش داستان برایم جذاب و دوست داشتنی بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.