دود بازی‌های رایانه‌ای در چشم کودکان در روز‌های کرونایی/ باید برای سلامت روان کودکان نسخه شاد پیچید

با توجه به شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا، کودکان یکی از گروه‌های آسیب پذیر هستند که سلامت روح و روان آن‌ها در گرو فراهم کردن فضایی شاد و سرشار از آرامش است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا یک سالی می‌شود که با آمدن ویروس کرونا, کودکان خانه نشین شده اند و بیرون رفتن آرزوی آن‌ها شده است، به طوری که پارسای ۱۰ ساله از روز‌های خانه نشینی و آرزوهایش این طور می‌گوید:" از وقتی کرونا اومده, بیرون رفتن واسه من آرزو شده و دلم میخواد همه چی به روزای قبل از کرونا برگرده. " و درسا با تاکید بر این موضوع, ادامه می دهد: "متاسفانه کرونا که اومد ما نمی‌تونیم بریم گردش و پارک و بازی کنیم. همه چی برامون تکراری شده و مجبوریم خودمون رو با بازیای رایانه ای سرگرم کنیم. البته من دارم سعی می کنم که بیشتر, نقاشی بکشمو کاردستی درست کنم. "

کودکانی که سرگرمی این روز‌های برخی از آن‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت خلاصه می‌شود، به طوری که آن‌ها اذعان می‌کنند بیشتر اوقات خود را صرف بازی با گوشی و تبلت کرده و خانواده هایشان نیز از اینکه چشم فرزندانشان به این بازی‌ها دوخته شده است گلایه دارند و ابراز نگرانی می کنند.

البته عده اندکی از کودکان هم هستند که با دنیای دیجیتال میانه‌ای ندارند و خانواده هایشان تلاش می کنند که آن ها را از این فضای اعتیادآور دور کنند. رها یکی از این کودکان است که می‌گوید: " مامان بابام اصن اجازه نمیدن که تبلت داشته باشم، چون می‌گن هم برای سلامتیت مضره و هم اینکه تنبل میشی. " و مادر او ادامه می دهد: " ما تمام تلاشمونو کردیم که رها از فضای مضر دیجیتال دور باشه و به همین خاطر از بچگی توی کلاسای بازیگری ثبت نامش کردیم و الانم اینقدر درگیر بازی توی پروژه های مختلفه که فرصت بازی با تبلت و رایانه رو نداره. "


بیشتر بخوانید


داستان کرونا، خانه نشینی و دنیای دیجیتال به همین جا ختم نمی شود، چرا که دود آن‌ها نه تنها به ریه بلکه می‌تواند به چشم کودکان هم وارد شود و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به طوری که سلطانی روانشناس کودک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با مضرات بازی های رایانه ای برای کودکان در دوران کرونایی اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای که در حال حاضر کودکان استفاده می‌کنند بسیار خشن هستند که می‌توانند به روح و روان آن‌ها آسیب‌های جدی وارد کنند تا جایی که تبعات آن‌ها را می‌توان در بزرگسالی آن‌ها مشاهده کرد. برای این منظور کافی است نگاهی به خشونت های موجود در برخی از خانواده ها انداخت و ریشه آن ها را در کودکی افراد جستجو کرد. 

دود بازی‌های رایانه‌ای در چشم کودکان در روز‌های کرونایی/ باید برای سلامت روان کودکان نسخه شاد پیچید

وی گفت: استفاده افراطی از بازی‌های رایانه‌ای هم به جسم کودکان آسیب وارد کرده و هم سلامت روان آن‌ها را خدشه دار می‌کند که این موضوع خود را در طول زمان نشان می‌دهد.

راحیل شمسایی با اشاره به پیامدهای ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا درس تلخی است که دارای پیامدهای مختلفی است و از الان باید توجه کنیم پس از تمام شدن کرونا چه کارهایی انجام خواهیم داد؟ آیا از خود و عملکردمان در این مدت رضایت داریم؟ آیا آن گونه که باید شرایط سرشار از آرامشی را برای خود و خانواده فراهم کرده ایم و کارهایمان را به بهترین شکل انجام داده ایم؟ یا به مسائلی که بار منفی و آسیب زایی دارند عادت کرده ایم؟ چرا که استفاده از این استراتژی ها در شرایط بحران نشان دهنده تفاوت ما از سایر موجودات است تا پس از گذراندن این دوره سخت متوجه شویم که به چه نقطه مثبتی دست پیدا کرده ایم.

وی بیان کرد: تفاوت‌های افراد در نحوه عملکرد آن ها در شرایط بحرانی مشخص می‌شود، به طوری که اگر شرایط خوب باشد و ما خوب عمل کنیم و انرژی مثبت داشته باشیم و به هم بخندیم، هنر نکرده‌ایم و این مسائل یک چیز عادی است. اما اگر شرایط سخت شد و ما توانستیم شرایط را کنترل و مدیریت کنیم و آن طور که شایسته است عمل کنیم، آن زمان است که کار خاصی انجام داده‌ایم.

این روانشناس تصریح کرد: بالاخره کرونا هم به پایان می رسد و آن چه که مهم است این است که ما در زمان محدودی باید بر خلاف میل باطنی خود عمل ‌کنیم تا در نهایت سرانجام خوبی را رقم بزنیم که در این میان، توانایی ما و دستاورد حاصل از آن بسیار زیباتر از سختی‌هایی است که در حال حاضر متحمل می‌شویم.

شمسایی با اشاره به پیامدهای منفی کرونا روی فعالیت و بازی کودکان گفت: اتفاقی که در دوران کرونا افتاده این است که بچه‌ها برای درس خواندن و پیگیری درس‌های خود و همچنین سرگرم شدن وارد فضای مجازی شده‌اند و شاید روزی، بسیاری از ما فکر نمی‌کردیم که به کودکان خود در سنین پایین، گوشی، تبلت یا رایانه بدهیم، اما متأسفانه، به دلیل شرایط کنونی و به خاطر کرونا و وضعیت درس دانش‌آموزان این اتفاق افتاده و این مسئله شامل حال اغلب افراد شده است و به دلیل سرگرمی کودکان و همچنین پیگیری دروس دانش‌آموزان، استفاده کودکان از تبلت و تلفن همراه بیشتر هم شده است.

دود بازی‌های رایانه‌ای در چشم کودکان در روز‌های کرونایی/ باید برای سلامت روان کودکان نسخه شاد پیچید

وی تاکید کرد: برای کاهش این معضل باید راهکاری در نظر گرفت و چاره ای اندیشید و این مسئله را کنترل کرد تا استفاده کودکان از تبلت و تلفن همراه بیش از حد نباشد، چرا که متأسفانه، این فضا باعث شده است تا اعضای خانواده نیز تا حد زیادی از یکدیگر دور شوند.

وی ادامه داد: ما معمولا توصیه می‌کنیم باید فضای مشترک بین اعضای خانواده را بیشتر کرد تا اعضای خانواده با یکدیگر فعالیت مشترک بیشتری داشته باشند که برای این منظور، اعضای خانواده می‌توانند با یکدیگر آشپزی کنند یا همه اعضا در کنار هم به نظافت منزل بپردازند و یا تلویزیون نگاه کنند و سرگرمی های مشترک و متناسبی با یکدیگر داشته باشند که این فعالیت‌های مشترک باعث می‌شود کودکان به وضوح مشاهده کنند که پدر و مادرشان گوشی‌های خود را کنار گذاشته‌اند و زمانی را برای با هم بودن اختصاص داده اند و آن ها نیز به پیروی از بزرگسالان و سرگرم شدن خود، ناخودآگاه فضای مجازی را کنار می‌گذارند.

شمسایی افزود: اولین توصیه به خانواده ها، ایجاد یک فضای مشترک بین اعضای خانواده در ایام کرونا و بالاخص در زمان های آزادی است که اعضای خانواده در خانه و در کنار یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: به جز ایجاد فضای مشترک، پدران و مادران می‌توانند برخی از بازی‌های دوران کودکی خود مانند اسم و فامیل، پانتومیم و فعالیت‌هایی مانند مشاعره را با فرزندان خود انجام دهند که این کار نه تنها باعث می شود تمرکز کودکان افزایش پیدا کند، بلکه فضای مشترک بین والدین و فرزندان بیشتر شود و فرزندان کمتر به فضای مجازی مراجعه کنند.

این روانشناس گفت: پدران و مادران حتما باید سعی کنند که این فعالیت ها را خوشایند و مطلوب فرزندان خود کنند و زمان باکیفیت و آرامی را در کنار یکدیگر داشته باشند و در این میان، آن ها نباید از بازی‌های حرکتی که می‌توانند با فرزندان خود انجام دهند غافل شوند.

شمسایی ادامه داد: زمانی که والدین به کودکان خود توجه نکنند آن ها بیشتر سراغ تبلت و موبایل می روند، چرا که وقتی فعالیت والدین و فرزندی خوشایند باشد، آن‌ها هم کمتر به سراغ تبلت و تلفن همراه و دنیای مجازی می‌روند.

این روانشناس تاکید کرد: در حال حاضر و به دلیل ویروس کرونا، فضا به گونه‌ای شده است که مراجعه فرزندان به تبلت و تلفن همراه ناگزیر شده است، اما والدین می‌توانند برنامه‌هایی را روی تبلت یا تلفن همراه برای فرزندان خود در نظر بگیرند که ایرانی و مطابق با الگوها و فضای جامعه ما هستند تا آن‌ها از این برنامه‌ها استفاده کنند و به جای اینکه کودکان خودشان از فضای اینترنت برای خود بازی دانلود کنند، بهتر است که پدر و مادر برای آن‌ها این کار را انجام دهند تا شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

با توجه به اینکه هنوز کرونا مهمان خانه‌های ما است و نمی‌توان برای رفتن آن نسخه پیچید، مراقب باشیم که از فراهم کردن فضای شاد و سالم برای کودکان خود غافل نشویم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۶:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
راست میگن من از زمانی که یادم میاد قبل مدرسه برام کامپیوتر خریده بودند و بازی می‌کردم
از همون اوایل جوونی پرخاشگری و عصبانیت شدید رو احساس می‌کردم
الانم که پشت کنکور تقریبا ۵ ماهی هست که گیم و گذاشتم کنار و دارم میخونم ولی هیچ تاثیری نداره
خدا شاهد شاید ۳.۴ تا موس و ۱.۲ تا کیبورد بخاطر اینکه تیرام به هدف نمی‌خورد شکستم و جای مشتم تو دیوار خونه مشخصه
البته من زمانی که بیکار بودم روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت فقط بازی می‌کردم

لطفا بچه هاتون رو به کتاب و دفتر عادت بدید حتی تبلت ام براشون نخرید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلطان مشکل از بازی های رایانه ای نیست مشکل از فشاری بودن خودته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
من دقیقاً برعکس بودم و از بچگی با کتاب و دفتر و قلم بزرگ شدم. تمام دوران کودکی و نوجوانیم در گوشه یک اتاق به خوندن کتاب گذشت و شاید در هر ماه یکبار یا کمتر به خیابون می رفتم!
نتیجه ش چی شد؟
الآن فهمیدم که اون همه کتابایی که خوندم به هیچ دردم نمی خوره؛ از لحاظ آمادگی جسمانی شدیداً ضعیف هستم و حتی نمی تونم ۱۰ دقیقه بدوم! حوصله هیچ چیز هم ندارم. و آرزو می کنم که ای کاش من هم مثل خیلی از بچه های دیگه، دوران کودکیم رو با دویدن و بازی و ورزش و حتی بازی های کامپیوتری می گذروندم تا الآن کمی با نشاط باشم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
بهترین حایگزین بازی های دیجیتال بازی های فکری هست که این روز ها به بازی های روزمیزی بسیار معروف شده و نه تنها کودکان بلکه بزرگتر ها هم از این بازی ها لدت خواهند برد
Iran (Islamic Republic of)
r
۱۴:۱۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
گیم به طور پیشفرض آسیبی نداره مگراینکه زیاده روی کنیم اونم تازه توی بازیهایی که رقابتی و اکشن باشن به صورت انلاین هست که ممکنه تاثیر بزاره یکمی وگرنه که بازیهای مفید هم کم نیستن که تازه خیلی بهتر از درس و مدرسه که حداقل توی ایران پوچه مدرسه رفتن و کلا از پایه نظام آموزشی اشکال داره و همون بازی بهتره و ذهنو تقویت میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
با این گرونی چی تو شکمشون بریزیم؟
-
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
نگهداری حیوان خانگی روش خوبی برای کم کردن علاقه کودکان به بازی های رایانه ای است
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۲:۲۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
من از پنج سالگی یادم میاد. گیمر هستم الهی شکر سالم هستم خدایش گیم دیگر از جوانان نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
به شما چه ربطی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا اینایم یبکارن حالا گیر دادن به بازی کردن ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلامت روانی افراد با مسائل سطح جامعه در خطر میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
چندین تحقیقات معتبر دانشگاه های برتر دنیا ، تاثیر خشونت بر گیمرها رو رد کردن و تنها زیاده روی در بازی کردن میتونه آسیبهای جسمی داشته باشه.
آخرین اخبار