۵ طرح آبخیزداری در مهاباد افتتاح شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر بهره برداری از ۵ طرح آبخیزداری در روستای دهبکر از توابع شهرستان مهاباد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مجید پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در مراسم افتتاح طرح‌های آبخیزداری گفت: ۵ طرح آبخیزداری شامل پنج سد آبگیر افتتاح شد که از این تعداد سه مورد در حوزه روستای "دهبکر" شامل رسوبگیر ملاتی و دو مورد بند و رسوبگیر گابیونی، لاشه چینی و کف سازی  بوده و با ۱۵ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید.

او با اشاره اهمیت طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و انباشت آب در حفره‌های زیرزمینی، افزود: اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با بیان اینکه در ۲۰۰ هکتار از مراتع این منطقه نیز عملیان بذر پاشی گیاهان بومی انجام شده است، اضافه کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع اجرا می‌شود.

او اذعان کرد: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت‌های حفاظت از اراضی ملی و بخش‌های جنگل و مرتع است که این فعالیت‌ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک بوده و می‌تواند عامل مهمی در توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی نیز باشد.

پاتو گفت: برنامه‌ریزی منسجمی به منظور توسعه عملیات آبخیزداری در این شهرستان در راستای کمک به پیشگیری از خطرات بروز سیل، جلوگیری از رسوب در پشت سد‌های پایین دست و تقویت مراتع انجام شده و این برنامه امسال نیز با اعتبار بیشتری دنبال می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.