با حضور چهره‌های شاخص تجسمی؛

موزه هنرهای معاصر باز شد

مراسم بازگشایی موزه هنر‌های معاصر تهران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد برگزارشد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم بازگشایی موزه هنر‌های معاصر تهران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی ارشاد، آقایی رئیس موزه و جمعی از هنرمندان تجسمی برگزار شد.

در ابتدا، احسان آقایی رئیس موزه هنر‌های معاصر طی سخنانی اظهار کرد: بسیار مفتخرم که امروز پس از سی ماه مرمت و نوسازی موزه هنر‌های معاصر تهران به شما خیر مقدم می گویم. موزه هنر‌های معاصر تهران به عنوان مهمترین مرکز بین المللی هنر ایران، علاقه‌مندان بسیاری دارد. امروز موزه هنر‌های معاصر در حالی بازگشایی می شود که در شبیه‌ترین وضعیت خود به روز اول قرار دارد.

وی افزود: در مدت مرمت، مطالعات پژوهشی بسیاری روی آثار گنجینه انجام شد که ماحصل آن ۶ عنوان کتاب است که ۴ جلد آن قبل از عید رونمایی می شود.

در ادامه جمشید ناصری همسر منیژه میرعمادی که ۷۰۵ اثر از مجموعه شخصی همسر مرحومش را به موزه اهدا کرده است، گفت: منزل ما شبیه یک موزه کوچک بود، این تابلو‌ها به زندگی ما نشاط می داد و همیشه همسرم می گفت من یک روز این آثار را به موزه هنرهای معاصر خواهم داد. به همین دلیل من بعد از فوت ایشان این کار را انجام دادم.

در ادامه سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد: موزه هنر‌های معاصر تهران در جهان و کشور دارای جایگاه ممتازی است. یکی از وجوه امتیاز این موزه سرمایه اجتماعی ارزشمند آن یعنی دوستان و دوستداران این مجموعه است که در نهایت مهر و مسئولیت در این سال‌ها به هنر معاصر توجه کرده‌اند. موزه هنر‌های معاصر تهران یادخانه‌ای است از آثار معاصر ایران و جهان در قرنی پراتفاق، رنگین و پرحادثه و هم خاطره‌خانه‌ای است از مخاطبان علاقه‌مند و پیگیر.

او ادامه داد: در این سال‌ها موزه هنر‌های معاصر تهران به دلیل تراکم برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در عرصه تجسمی فرض خود می‌دانست، رویداد‌های بسیاری را میزبانی کرد. همین تراکم و توقعات بود که باعث شد پاره‌ای از اقتضائات ضروری را به خود نبیند و به وضعیت آن کمتر رسیدگی شود. در این میان ما از آغاز دولت دوازدهم با دو انتخاب مواجه بودیم؛ یکی امتداد و استمرار فعالیت‌ها و بسنده کردن به اصلاحات حداقلی و دوم پذیرش مسئولیت برای انجام اقدامات بزرگتر.

حسینی اظهار کرد: به طور کلی شاید مسئولین علاقه بیشتری به تاسیس داشته باشند تا به استقرار، اما فرض ما بر این بود که استقرار چنین بنایی ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید به آن بپردازیم؛ بنابراین راه دشوارتر و پرتلاطم‌تر را انتخاب کردیم.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان این نکته که پروژه مرمت موزه اختلال زیادی در فعالیت‌های محتوایی ایجاد نکرد، در این زمینه توضیح داد: در طول ۳۲ ماه فعالیت تعمیراتی، قلب فعالیت‌های موزه تعطیل نشد. در این مدت ایجاد بخش‌های ساماندهی آثار و اسناد و پژوهش کاربردی مشغول بودند. همچنین برخط شدن سامانه و آماده‌سازی نشر آثار گنجینه و حرکت به سمت ارائه تقویم سالانه فعالیت‌های موزه از دیگر اقدامات صوت‌گرفته است.

او گفت: خبر اهدای مجموعه ارزشمندی از آثار هنرمندان معاصر ایران از سوی آقای دکتر ناصری و همسر مرحوم ایشان خانم میرعمادی و بررسی‌های پیوسته این فرایند از دیگر رخداد‌هایی بود که در جریان مرمت موزه با آن مواجه شدیم. این اقدام نشان‌دهنده روحیه وطن‌دوستی و هنردوستی بود و نشان داد که چگونه مجموعه‌داران می‌توانند فارغ از توجه به سود و سودا به فردا بیندیشند.

حسینی تاکید کرد: این مجموعه پرشمار فقط برای موزه و مخاطبان تهرانی نیست، بلکه در شبکه موزه‌های هنر‌های معاصر کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

در ادامه دو نمایشگاه ارمغان و عکاسی مفهومی در گالری‌ها گشایش یافت.

گفتنی است، علاقه‌مندان می توانند از روز ۱۴ بهمن ماه با تهیه بلیط از قبل و رعایت دستورالعمل‌ها از موزه بازدید کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
كرونا تموم شده ؟
آخرین اخبار