ادعای وزیر خارجه عربستان درباره صلح با ایران و یمن

فیصل بن فرحان در مصاحبه‌ای مدعی تمایل ریاض برای صلح با ایران و یمن و ممانعت طرف‌های مقابل در اجرای این امر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه بار دیگر علیه ایران یاوه گویی کرد و مدعی شد که ریاض از صلح با ایران استقبال می‌کند؛ اما این تهران است که به توافقات خود پایبند نیست.

او ادعا کرد: درخواست گفت‌وگوی ایران بی‌فایده و با هدف وقت کشی و فرار از بحران‌هایش مطرح شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران بار‌ها آمادگی خود را برای گفتگو با ریاض اعلام کرده؛ اما سعودی‌ها بودند که به دلیل زیاده خواهی‌ها از مذاکره طفره رفته اند.

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برجام نیز گفت: ما با آمریکا درخصوص توافق با ایران رایزنی خواهیم کرد تا توافق قوی باشد. ضعف توافق‌های سابق به خاطر نبود هماهنگی با کشور‌های منطقه بوده است و کشور‌های اروپایی متوجه نواقص توافق قبلی با ایران شده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده حاضر به هیچ تغییری در توافق برجام نیست و طرف‌های برجام بایستی به آن متعهد باشند.

اهداف عربستان و آمریکا درباره یمن مشترک است

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره جنگ با یمن در این مصاحبه توافق ریاض را پایه و اساس راهکار سیاسی و حل بحران یمن دانست و از تصمیم دولت ترامپ علیه انصارالله و قرار دادن آن در فهرست گروه‌های تروریستی ابراز خرسندی کرد و گفت: دولت «بایدن» متوجه خواهد شد که اهداف ما درباره اوضاع یمن مشترک است.

او افزود: روابط ما با آمریکا محکم و منافع ما مشترک است. ما با دولت‌های آمریکا خواه جمهوریخواهان باشند یا دموکرات تعامل داریم.

بن فرحان درباره رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال جنگ یمن گفت: ما معتقدیم که اگر دولت بایدن پرونده جنگ در یمن را ارزیابی کند، خواهد دید که اهداف پادشاهی سعودی و ائتلاف با اهداف دولت بایدن در این پرونده به کلی مطابق است.

او با اتهام زنی به یمن درباره مانع تراشی در روند صلح، بار دیگر از پیش شرط‌های ریاض برای تحقق آتش بس در یمن سخن گفت و اظهار کرد که یمنی‌ها برای تحقق این امر باید با «شروط معقول» با وساطت سازمان ملل موافقت کنند.

وزیر خارجه عربستان یعودی درباره سوریه و لبنان نیز مدعی شد: ریاض حامی تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار مسالمت آمیز در سوریه است و لبنان بدون اصلاحات سیاسی و کنار گذاشتن شبه نظامیان حزب الله شکوفا نخواهد شد.

امیدواری وزیر خارجه عربستان به مثبت بودن عادی سازی روابط با تل آویو

فیصل بن فرحان در مصاحبه با العربیه درباره امضای توافق صلح میان برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی گفت: امیدواریم که این توافق تاثیری مثبت در روند صلح داشته باشد و آنچه همگی به دنبال آن هستند یعنی تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شرقی را محقق کند.

او افزود: امیدواریم که اسرائیل با این توافق‌ها به مسیر مذاکره با فلسطینیان بپیوندد تا به راه حلی نهایی و عادلانه در این مسئله که همه خواهان آن هستیم، دست یابد.

وزیر خارجه عربستان درباره پیوستن ریاض به این توافق گفت: در صورتی که صلح محقق شود و دولت فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود که این همان ابتکارعمل صلح عربی است می‌توان به این توافق پیوست.

این ادعا‌ها درحالی مطرح می‌شود که روابط ریاض و تل آویو و خنجر‌هایی که آل سعود بر پیکر اسلام و مسئله فلسطین وارد آورده است بر همه نمایان شده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مادرداعش
-
یا علی(ع)
۱۲:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
شجره خبیثه آل شیطان(آل سعود خدا نشناس) لیاقت اداره حرمین وشریفین راندارد. به امید آزادی قدس ومکه ومدینه وسرزمین وحی الهی از دست کثیف اسرائیل وآل سعود شیطان از خدا بی خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
شما .... کی باشین که بخواهین با ما باشید یا بر علیه ما. شما کوچکتر و بی فرهنگ تر از آنید که با ما ارتباط داشته باشید .
آخرین اخبار