هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باکو درصدد ایجاد مناسبات جدید با کشور‌های منطقه است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری آذربایجان درصدد ایجاد مناسبات جدیدی با کشور‌های منطقه در پرتو تغییرات کاخ سفید و منطقه است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: نشست همکاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان امسال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه باکو در طول ماه‌های اخیر دستخوش سلسله تغییرات سیاسی، نظامی و جغرافیایی است و این مسئله بر روی منطقه تاثیر فزاینده‌ای خواهد داشت.

او افزود: از آنجایی که جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشور‌های پر اهمیت و تاثیر گذار در حوزه دریای خزر تلقی می‌شود، لذا رابطه این کشور با ایران یک رابطه تعریف شده در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و انرژی تلقی می‌شود، بهره برداری مشترک از دریای خزر و ضرورت گسترش سطح روابط اقتصادی بین تهران و باکو موجب شده که این نشست حائز اهمیت باشد.

هانی زاده ادامه داد: در چهاردهمین نشست همکاری ایران و جمهوری آذربایجان مسائل مختلف اقتصادی و ایجاد یک سازوکار تبادل اقتصادی بین تهران و باکو برای شکستن تحریم‌های آمریکا در جریان نشست مقامات دو کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد سازوکار‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد در گسترش مناسبات اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بین تهران_باکو موثر باشد. 


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: کمیسیون مشترک تهران_باکو با توجه به تغییراتی که انجام شده است، خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود جو بایدن به آن نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان درصدد ارزیابی جدیدی از مناسبات خود با کشور‌های منطقه در پرتو تغییرات کاخ سفید و منطقه است.

او افزود: روابط تهران و باکو معمولا با فراز و نشیب همراه بوده است، اما خوشبختانه امروز روابط دو کشور مسیر مثبتی را طی می‌کند. اشتراکات فراوان دو کشور، تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کرده است. هیچ دو کشوری همانند ایران و آذربایجان در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی، دینی و زبانی اشتراکات گسترده ندارند، اینکه دو طرف بتوانند اشتراکات خود را طوری مدیریت کنند که به نفع منافع ملی دو کشور باشد، اهمیت زیادی دارد.

چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های ‏حمل و نقل، انرژی، صنعت، بازرگانی، ارتباطات، فناوری‌های نوین، بهداشت، درمان، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، بانکی، بیمه‌ای و ... امروز در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار