وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

از انتقاد صریح وزیر علوم درباره دانشگاه شهید رجایی تا مصوبه جنجال برانگیز دیوان عدالت اداری

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته ای که گذشته با اخبار متعددی مانند «تصمیم‌‌گیری درباره سهمیه‌‌های کنکور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است»، «پذیرش پزشکی از لیسانس تصویب شد/ رتبه استنادات به مقالات ایرانی ۱۰ پله صعود کرد»، «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته است»، «حذف شرط چاپ مقاله دکتری خلاف قانون است»، «تنها چهار سهمیه کنکور حفظ شود»، «گزینش کارمندان دانشگاه‌ها بر مبنای اصول شرعی و قانونی باشد»، «پذیرش سفارشی و بی‌ضابطه دانشجویان دکتری؛ شایعه یا واقعیت» و «مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد ۱۵ ملاک امنیتی دارد» همراه بود.

تصمیم‌‌گیری درباره سهمیه‌‌های کنکور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قاعده‌ای دارند که براساس آن در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی متقدم است، مجلس شورای اسلامی وارد موضوع نشود و همچنین در مواردی که مجلس شورای اسلامی متقدم بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند. از این منظر، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند رأساً پیرامون مسئله سهمیه‌های کنکور ورود داشته باشد و درخصوص کلیت سهمیه‌ها تصمیم گیری کند.

پذیرش دانشجوی روانشناسی بالینی فقط از بین فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی

در جلسه ۱۹۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مصوب شد، پذیرش دانشجو برای مقطع ارشد رشته روانشناسی بالینی، فقط از بین فارغ التحصیلان رشته روانشناسی باشد.

تنها چهار سهمیه کنکور حفظ شود

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور اظهار کرد: پیشنهاد شده تا ابتدا حذف بومی گزینی در کنکور روی داده و چنانچه براساس نیاز‌های اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد. یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی، چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. در لایحه پیشنهادی تنها حفظ چهار گروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعداد‌های درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند.

حذف شرط چاپ مقاله دکتری خلاف قانون است

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: درباره مصوبه دیوان عدالت اداری برای حذف شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه، گفت: مصوبه دیوان عدالت اداری درباره شرایط دفاع از پایان نامه دکتری مخالف قوانین صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود مراجع قضایی به مسائل محتوایی و علمی تغییر پیدا کرده است و مقامات قضایی به صورت شکلی می‌توانند در این قوانین ورود کنند، اما امکان تغییر قوانین ما را ندارند و نمی‌توانند در این مسائل ورود کنند.

پذیرش پزشکی از لیسانس تصویب شد/ رتبه استنادات به مقالات ایرانی ۱۰ پله صعود کرد

 منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۱۴۲ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: سیاست شماره ۴ برای ساماندهی کنکور مربوط به رشته‌های پزشکی است، ما اکنون با توضیع نامتعارف داوطلبان در رشته های مختلف مواجه هستیم. در صورتی که باید استعدادهای مختلف داوطلبان در همه رشته ها داشته باشیم اما به دلایل مختلفی مثل هدایت تحصیلی و عدم اطلاع خانواده ها از رشته های مختلف این آسیب ها ایجاد شده است.

کبگانیان ادامه داد: مقرر شد درصدی از کل پذیرش رشته های پزشکی با اولویت دانشگاه های برتر از مقاطع کارشناسی جذب شود. این مصوبه امروز به تصویب رسید تا افراد در مقطع لیسانس یکی از رشته های علوم پایه، مهندسی یا پزشکی را بخوانند و در مقطع کارشناسی ارشد وارد رشته های پزشکی شوند البته از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درخواست شده ظرف مدت معین آیین نامه را به ما اعلام کند  اما این سیاست برای اجرا شدن به برنامه ها و آیین نامه های خاصی نیاز است.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم به روزسانی امکانات و تجهیزات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد:دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود که تربیت دبیر فنی وحرفه‌ای است کمی فاصله گرفته و بیشتر در فضای دانشگاه‌های فنی و مهندسی قرار گرفته است.

مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد ۱۵ ملاک امنیتی دارد

مدیرکل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد گفت: دانشنامه یا مدرک تحصیلی این دانشگاه بیش از ۱۵ملاک امنیتی دارد.

پذیرش سفارشی و بی‌ضابطه دانشجویان دکتری؛ شایعه یا واقعیت

 پذیرش دانشجویان دکتری همواره با مشکلات و انتقاد‌هایی همراه بوده است، اما واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر بحث و جدل‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است که علیرغم تائید و تکذیب‌های نیم بند هنوز چاره‌ای برای رفع آن‌ اندیشیده نشده است.

یکی از مشکلات در این زمینه این است که داوطلب دکتری شرکت کرده در کنکور بعد از قبولی در این مرحله و کسب حد نصاب لازم برای طی مرحله دوم یا همان مصاحبه به دانشگاه دعوت می‌شود تا توانایی‌های علمی او محرز و تائید شود، اما مشکل کار اینجاست که بسیاری از داوطلبان دکتری این رویه را عادلانه نمی‌خوانند و معتقدند آنچه در جلسه مصاحبه می‌گذرد با آنچه روی کاغذ به عنوان قانون نوشته شده از زمین تا آسمان فاصله دارد.

گزینش کارمندان دانشگاه‌ها بر مبنای اصول شرعی و قانونی باشد

محمدتقی علوم نظرپور دبیر هیات مرکزی گزینش وزارت علوم در نشست سراسری گزینشگران هسته‌های گزینش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور  گفت: توجه داشته باشیم افراد باید مصاحبه شوند نه محاکمه، لازم است گزینش کارمندان دانشگاه‌ها بر مبنای اصول شرعی و قانونی باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
حتی اگه کنکور حذف بشه، بازهم یه سهمیه ایثارگران باقی میمونه
آخرین اخبار