خانواده کانون اصلی شکل‌گیری شخصیت کودکان

یک روانشناس و مشاور خانواده درباره الگوگیری کودکان از والدین و نقش آن در شکل گیری شخصیت بچه‌ها توضیحاتی داد.

میرشاهی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رابطه صحیح والدین و فرزندان گفت: نوع الگوگیری از والدین تعیین کننده شخصیت کودک در آینده است.

وی افزود: در دوران اولیه کودکی، کودکان برای جلب توجه والدین، آن‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تا محبت آن‌ها را به خود جلب کنند. مثلا فرزند دختر مادرش را الگو قرار می‌دهد تا نظر پدرش را به خود جلب کند و فرزند پسر هم پدر را الگوی خود قرار می‌دهد تا نظر مادرش را به خود جلب کند.

این روانشناس و مشاور خانواده درباره همانندسازی الگو در فرزندان گفت: این همانندسازی الگو موجب بروز اختلالی به نام عقده الکترا در دخترها و عقده ادیت در پسرها می‌شود.


بیشتر بخوانید


میرشاهی تصریح کرد: همه کودکان دچار عقده ادیت و الکترا می‌شوند که دلیل آن شکل گیری الگوی جنسیتی است. در سنین ۳ تا ۶ سالگی الگوی جنسی کودک در حال شکل گیری است، به همین دلیل کودک همراه با گرایش به جنس مخالف دچار همانندسازی الگو می‌شود و پسر از پدر الگو می‌گیرد تا توجه مادر را به خود جلب کند و دختر نیز از مادر الگو می‌گیرد تا توجه پدر را به خود جلب کند.

وی افزود: عدم کنترل گرایش‌های جنسی کودکان در سن بلوغ و یا بزرگسالی می‌تواند در منش و شخصیت آن‌ها تأثیر بگذارد. مثلا اگر عقده ادیت در کودک شدید شود و به یک اختلال تبدیل شود، گرایش‌های جنسی کودکان تغییر می‌کند و در آینده با گرایش‌های جنسی نامناسب مثل زوفیلیا و پدوفیلیا رو به رو خواهند شد.

این روانشناس و مشاور خانواده گفت: برای کنترل گرایش‌های جنسی کودکان همواره صبر و محبت صحیح لازم است تا کودکان نسبت به خود و ذهنیاتشان دچار احساس گناه و عذاب وجدان نشوند. وقتی پدر و مادر فرزندان خود را در آغوش نگیرند یا عشق و محبت به آن‌ها نورزند، فرزندان از لحاظ عاطفی دچار محرومیت می‌شوند و در آینده نیز نسبت به خود دچار احساس بی کفایتی، کامل نبودن و عدم اعتماد به نفس خواهند شد.

میرشاهی تصریح کرد: اگر در سن کودکی گرایش جنسی کودکان به طور صحیح هدایت و کنترل نشود و به نیاز‌های آن‌ها با بی مهری پاسخ داده شود، آن‌ها در سن بزرگسالی از جنس مخالف خود دچار ترس و هراس می‌شوند و در برقراری روابط عاطفی دچار مشکل خواهند شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار