همخوانی ملاک‌ها و انتخاب‌ها، تضمین کننده زندگی موفق و ایده آل

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت گفت: اگر ملاک‌ها و انتخاب‌ها در زندگی همخوانی داشته باشند، تا حد زیادی می‌توانیم زندگی موفق و ایده آل را تجربه کنیم.

مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و مشاور فردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همه ما در طول زندگی دست به انتخاب‌هایی می‌زنیم که پس مدتی عادی می‌شوند، مثلا هنگام ازدواج ملاک‌هایی داریم که چندان مهم نیستند یا از ملاک‌هایی دست می‌کشیم که بعد از مدت‌ها پشیمان می‌شویم.

او سرپوش گذاشتن بر بعضی از ملاک‌ها برای ازدواج را اقدامی اشتباه دانست و افزود: اولین ملاک برای آغاز زندگی مشترک، ظاهر شخص است، اگرچه چهره طرف مقابل بعد از مدتی عادی می‌شود، ولی رضایت یا نارضایتی از ظاهر او عادی نخواهد شد و ممکن است به تدریج سبب بروز مشکلاتی شود.

مسکین بیان داشت: برخی افراد هنگام ازدواج این موضوع را مطرح می‌کنند که شخص موردنظر چهره مناسبی ندارد، اما تحصیلات عالیه دارد، یا از نظر ظاهر به دل نمی‌نشیند، ولی خانواده با فرهنگی دارد، شرایط مالی او عالی است و...، این در حالی است که اینگونه انتخاب و ازدواج کاملا اشتباه بوده، چون ارزش‌های ما که در طول زندگی ما شکل گرفته اند، معیار‌های ثابتی هستند که باید با این معیار‌ها حتماً مقایسه شوند، زیرا اگر با اولویت ارزشی ما ناهمخوان باشند، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

شباهت کامل ویژگی‌های شخصیتی و روانشناختی باوری اشتباه

این مشاور فردی و درمانگر شباهت کامل زن و مرد از لحاظ صفات، ویژگی‌های شخصیتی و نیاز‌های روانشناختی را باوری اشتباه عنوان کرد و ادامه داد: زوجین باید باهم همپوش باشند، به این معنا که اگر پسر خساست دارد و دختر ولخرج است، یا هر دو با صحبت کردن از منظر قدرت و تلاش برای به کرسی نشاندن حرف خود هستند، گزینه‌های مناسبی برای یکدیگر نیستند، چون هیچگاه نمی‌توانند برای نیاز‌های یکدیگر همپوشانی داشته باشند، چرا که نیاز‌های مشابهی از جمله؛ نیاز به قدرت، نیاز به دیده شدن و... دارند، این در حالی است که همپوش بودن مثل چرخ دنده‌هایی است که باید در هم قفل شوند تا بتوانند حرکت کنند و کارایی مناسبی داشته باشند.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت وجود تناسب در شخصیت‌ها را امری مهم دانست و اظهار داشت: پیشرفت گرایی فرد و بدبینی و حساس بودن دیگری، گرم مزاجی و سرد مزاجی در روابط عاطفی، هیجانی و تنوع گرا بودن و منطقی رفتار کردن و... در هر یک از زوجین و اختلاف رفتاری و سلیقه‌ای در آن‌ها سبب ایجاد تعارض‌ها می‌شود، به همین دلیل باید در روابط تناسب و تعادل وجود داشته باشد.

مریم مسکین با تاکید بر اینکه نیاز‌های ما نباید از تعادل خارج شوند، تصریح کرد: ممکن است دختر و پسر در روابط دوستی پیش از ازدواج صفات و ویژگی‌های طرف مقابل را بپذیرند و به ارزش‌های یکدیگر احترام بگذارند، اما دلیل بر این نیست که در زندگی مشترک و یک رابطه طولانی و پایدار بتوانند با رضایت کامل و بدون هیچگونه مشکلی زندگی کنند، چرا که این معیار‌ها و ارزش‌ها در رابطه دوستی و رابطه ازدواج با هم متفاوت هستند و شکل آن شاید در ظاهر مشابه باشد، اما نیازمند بررسی بیشتر و عمیق‌تر است، پس باید در معیار‌ها، ملاک‌ها و ارزش‌های خود دقت بیشتری به خرج دهیم تا بتوانیم انتخاب درست تری داشته باشیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.