گفت و گوی وزرای خارجه روسیه و ارمنستان در خصوص بحران قره باغ

سرگئی لاوروف و آرا ایوازیان، وزرای خارجه روسیه و ارمنستان در خصوص بحران قره باغ با همدیگر گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و «آرا ایوازیان» وزیر خارجه ارمنستان در تماسی تلفنی، اوضاع قره باغ را به شکل دو جانبه میان روسیه و ارمنستان مورد بررسی قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف به تبادل آرا در خصوص مسائل کنونی متعلق به برنامه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی پرداختند.

این وزارتخانه در ادامه افزود: تمرکز در خصوص بررسی پرونده قره باغ در چارچوب اجرای بند‌های این بیانیه بود که در تاریخ ۹ نوامبر میان رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان به امضا رسید.

 متن بیانیه‌ای که در تاریخ ۹ نوامبر به امضا رؤسای جمهور روسیه و آذربایجان، ولادیمیر پوتین، الهام و علی اف و نیز نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان رسید، بر آتش بس در منطقه قره باغ میان نیرو‌های آذربایجان و ارمنستان تأکید دارد.

گفتنی است یکی از درگیری های طولانی مدتی که تا کنون در قفقاز جریان داشته، مساله قره‌باغ است. این مساله طی سه دهه اخیر همواره محل درگیری و کشاکش بوده است. دو طرف اصلی درگیری، یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر کدام دیدگاه‌های خاص خودشان را در این منطقه دارند.

جمهوری آذربایجان با اتکا به اصل حاکمیت سرزمینی و ارمنستان با استناد به حق تعیین سرنوشت مدعی مالکیت بر این منطقه بوده‌اند. در این عرصه، درگیری خونینی هم میان طرفین بعد از فروپاشی شوروی صورت گرفت. در بازه‌های زمانی نزدیک‌تر هم در سال ۲۰۱۶ منازعه چهار روزه میان باکو و ایروان بر سر کنترل قره باغ شکل گرفت.

همچنین شایان ذکر است آغاز دور تازه درگیری‌ها ۲۷ سپتامبر بود که به نوشته رسانه‌های ترکیه و آذربایجانی با حمله نظامی نیروهای ارمنستان به مقر نظامی جمهوری آذربایجان در نوار مرزی شروع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار