جهان در سالی که گذشت

صدای التماسی که یک زخم کهنه در جهان را تازه کرد

قانون برده‌داری سالهاست منسوخ شده اما ساختار برده‌داری همچنان حکمرانی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، صدای التماسِ یک شهروند سیاه‌پوست که می‌گفت نمی‌توانم نفس بکشم امسال باعث تازه شدن یک زخم کهنه در جهان شد. این بار ماجرا از این قرار بود که یک پلیس سفیدپوست زانوی خود را به مدت هشت دقیقه بر گلویِ شهروند رنگین پوست آمریکایی فشار می‌دهد.  این اقدام وحشیانه پلیس آمریکا به قتل مظلومانه «جورج فلویدِ» سیاه پوست منجر می‌شود.

123

این قتل فجیع باعث تحریک احساسات عمومی جامعه و یک خیزش همه‌جانبه می‌شود اعتراض‌ها به مرگ جورج فلوید و رفتار خشونت‌آمیز پلیس، از شهر مینیاپولیس در آمریکا شروع می‌شود و دامنه آن به سرعت در تمام آمریکا گسترش پیدا می‌کند. اعتراض مسالمت آمیز مردمی با سرکوب پلیس در آمریکا به خشونت کشیده شده و شهر‌های آمریکا صحنه جنگ تمام عیار بین معترضان و پلیس می‌شود.

123

انباشت سرکوب‌ها و بی‌عدالتی‌ها در کنار نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا در طول دهه‌ها منجر به شکل‌گیری پتانسیل اعتراض عظیمی در آمریکا شد و قتل جورج فلوید جرقه‌ای  برای انفجار خشم مردم آمریکا شد. معترضان به نژادپرستی که از برخورد وحشیانه پلیس آمریکا خشمگین بودند، نماد‌های برده‌داری و نژادپرستی، که بخشی از تاریخ ۲۵۰ ساله این کشور به حساب می‌آیند، را سرنگون کردند.

123

123

مردم آمریکا از این که برده‌داران و نژادپرستان به نمادهای این کشور تبدیل شده‌اند، به شدت عصبانی هستند و اعتراضات اخیر فرصت مناسبی را فراهم کرد تا جامعه آمریکا بتواند خشم خود را نصبت به نژادپرستی ساختاری در این کشور ابراز کند. اما نحوه واکنش دولت آمریکا به عنوان دایعه‌دار همیشگی حقوق بشر هم به این اعتراضات تماشایی بود.

123

ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور کشوری که خود را «مهد دموکراسی و آزادی» می‌داند معترضان را «اراذل و اوباش» خواند و تهدید کرد که با «سگ‌های وحشی» به استقبال معترضان خواهد رفت. ارزش‌های ادعایی آمریکا همچون «حقوق بشر» با این برخورد‌ها، و سرکوب وحشیانه معترضان در میان چشمان بهت زده مردم آمریکا زیر سوال رفت. از سوی دیگر سرکوب و خشونت تمام عیار علیه معترضین در رسانه‌های دنیا ماهیت دروغین ادعا‌های آن‌ها را بیش از پیش آشکار کرد.

آمریکا همواره از معیار‌ها و استاندارد‌های دوگانه برای رسیدگی به اعتراضات در کشور خود و سایر کشور‌ها استفاده می‌کند. دولت آمریکا در مواجهه با آشوب‌های سیاسی در کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های در حال توسعه، همواره در کنار شورشیان ضد دولت است و آن‌ها را مبارزان  قهرمان می‌نامد.

آمریکا سالهاست در امور داخلی سایر کشور‌ها دخالت می‌کند و حتی قدرت قانونی آنها را از طریق کودتا یا جنگ زیر پا می‌گذارد. روزنامه واشنگتن پست در این رابطه نوشته است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، ۷۲ بار برای تغییر دولت‌ها در کشور‌های مختلف جهان اقدام کرده است.

123

سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز ضد نژادپرستی در آمریکا نشان داد که آمریکا نه تنها صلاحیت اظهار نظر و دخالت‌های غیرمسئولانه درباره حقوق‌بشر در سایر کشور‌ها را ندارد، بلکه بابت رفتار وحشیانه‌اش با معترضان آمریکایی، باید به مجامع بین‌المللی و حقوق بشری پاسخگو باشد.

آیا وضعیت اروپا در نژادپرستی از آمریکا بهتر است؟ 

یک هفته پس از مرگ جرج فلوید، اعتراضاتی در حمایت از جنبش آمریکایی «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در کشور‌های اروپایی برگزار شد. مردم اروپا که خود معنی نژادپرستی، تبعیض و خشونت‌های پلیس را بصورت روزمره تجربه می‌کنند در همبستگی با مردم آمریکا برای محکومیت نژادپرستی و حمایت از پویش زندگی سیاه پوستان مهم است، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند. آژانس اروپایی حقوق اساسی شهروندان امسال در گزارشی درباره تبعیض‌نژادی نهادینه شده در اروپا اعلام کرد که تبعیض و توهین‌های نژادپرستانه به یک امر معمول در خیابان‌ها، محل کار و مناطق مختلف در اروپا تبدیل شده است.

اعتراضاتی که برای محکوم کردن قتل جورج فلوید در اروپا آغاز شد بهانه‌ای بود تا مردم اروپا نیز پا به پای مردم آمریکا ساختار نژادپرستانه حاکم بر کشورهایشان را محکوم کنند.در «بریستول» انگلیس مجسمه تاجر معروف «برده» توسط معترضین ساقط شد و به رودخانه افکنده شد.

123
در لندن بر روی مجسمه چرچیل نوشتند که او یک «نژادپرست» بود و چهره‌ای که  انگلیس سالها سعی داشت از او یک قهرمان بسازد خدشه‌دار شد.

123

  و در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا نیز بر روی مجسمه «لئوپولد دوم» که یاد و نامش سراسر بلژیک را فرا گرفته رنگ پاشیدند.

123
یکی از شبیه‌ترین کشور‌های اروپایی که می‌توان آن را از نظر تنوع نژادی با آمریکا مقایسه کرد، فرانسه است. فرانسه در قرن هجدهم و نوزدهم و پس از پایان دوران استعمار در میانه‌های قرن بیستم، پذیرای بسیاری از شهروندان آفریقایی تبار، عرب و سیاه پوستِ مستعمرات سابق شد در دهه‌های اخیر بار‌ها حومه‌های پاریس بدلیل خشونت‌های پلیس علیه شهروندان آفریقایی تبار صحنه تنش و اعتراضات بوده است.

وزارت کشور فرانسه در آماری که فوریه ۲۰۲۰ منتشر کرد اعلام نمود: در سال ۲۰۱۹ اقدامات نژادپرستانه و بیگانه ستیزی در فرانسه نسبت به سال قبل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش داشته است. اعتراضاتی که سال ۲۰۲۰ در اروپا علیه نژادپرستی شکل گرفت و هنوز در آمریکا برگزار می‌شوند پیوند‌هایی ناگسستنی با گذشته این کشور‌ها دارند و آن‌طور که از رفتار معترضان هم برمی‌آید، فریاد قرن‌ها اعتراض بر سر برده‌داری و نژاد پرستی در اروپا و آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
بی عدالتی خیلی بد است هر جا که باشه بد است
باید بی عدالتی ریشه کن شود
همه حق زندگی دارند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۳۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ای کاش صدای ما رو هم میشنیدین
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
با ساختن فیم های هالیوودی و رسانه های قوی
نگذاشته اند .حقیقت بیان شود
و هر چه خواسته اند .به خورد اشخاص ساده لوح و جاهل و نادان. داده اند
انها هم چشم بسته قبول کردند
برده داری اصلا از بین نرفته و فقط هی شکل عوص کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
نژادپرستی تو خون غربیهاس،خون مردم کشورهای دیگه رو تو شیشه کردن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
روز به روز بیشتر حقایق آمریکا نمایان میشه
United States of America
سمک
۱۰:۵۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
آنچه که از دیدگاه عموم مردم مغفول مانده،تاکتیک جنگ روانی غرب تحت عنوان"تطهیرسازی"توسط رسانه های دیداری غرب است،بینندگان جهان مدتهاست که شاهد پخش فیلم هایی مانند رابین هود،تارزان و ....وحتی فیلمهایی مربوط به قرون18 و19یعنی دراوج برده داری امریکاوغرب میباشند که در آنها قهرمانان رنگین پوست در کنارقهرمانان سفیدپوست و حتی درمشاغل بالای دولتی حضور دارندیعنی غیر مستقیم درحال تطهیرتاریخ نگین خود هستند،منظور این نیست که در شرق و حتی کشورهای مسلمان این معضل وجود نداشت،اماهیچگاه به توحش غ،ب و امریکا نبود،اما اکنون آنان با ساخت چنین فیلمهایی،ضمن زدودن غیرمستقیم ننگ تاریخی خوددر اذهان ملل امروزی،زمینه های لازم برای تخدیر افکار آیندگانی که چنین فیلمهایی را خواهنددید را نیز فراهم میسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۴ دی ۱۳۹۹
بله اعجاز دیگه اینکه امسال در ایران پایین ترین نرخ مشارکت مردم در انتخابات رو داشتیم ولی در آمریکا بالاترین نرخ مشارکت مردم رو
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۹:۱۳ ۰۴ دی ۱۳۹۹
می شود به کسانی که بهترین فوتبالیست ها را میخرند و می فروشند گفت با برده داری مخالفند یا برده داری نمی کنند کافیست به رفتار باشگاه ها بخصوص اخیراً رفتار باشگاه بارسلونا با مسی توجه کنید ببینید چگونه به مسی اجازه ترک بارسلو نا را ندادند. این عمل عین برداری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
برده داری دقیقا مثل نیروی شرکتی در ایران
آخرین اخبار