در گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد؛

چالش‌های پیش روی شهرک های صنعتی/ ضرورت تکمیل زیرساخت های آب و برق

مشکلات واحدهای تولیدی واقع در شهرک‌های صنعتی امشب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر مصاحب سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امشب ۳۰ آذر ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی پرداخت.

مصاحب با اشاره به اینکه مصوبه ۱۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی خصوصی را در کشور در دست داریم گفت: در بسیاری از استان‌ها مشکل سند شهرک‌های صنعتی غیر دولتی مرتفع شده است.

او ادامه داد: در حوزه برق و آب واقعا مشکل داریم، لذا دوماده قانونی داریم که صراحت دارد و دستگاه‌های خدمت رسان باید پای کار بیایند، ما نمی‌توانیم طبق قانون بیرون از شهرک هزینه کنیم.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: شهرک‌های غیردولتی به دو شکل ایجاد می‌شوند بخشی از آن‌ها در ابتدا به ساکن وجود نداشتند، اما در نهایت با درخواست تامین زمین، پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند و بخشی دیگر مربوط به طرح‌های صنعتی می‌شود که قبل از انقلاب ایجاد شده‌اند تا واحد‌های صنعتی در جوار شهر‌ها تمرکز پیدا کنند برای ساماندهی این‌ واحدها ما کمک می‌کنیم تا آن‌ها مجوز شهرک‌های صنعتی را بگیرند.

او با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری در سال ۸۰ توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد افزود: مجموعه‌هایی که در منطقه اراک تشکیل شده اند یک شرکت تعاونی ایجاد کردند و لذا درخواست مجوز دادند که مجوز برای آن‌ها صادر شد.

مصاحب با اشاره به اینکه در خیلی جا‌ها مشکل صنعت و زمین مرتفع شده است خاطرنشان کرد: در یکی دو مورد اختلاف نظر بین زمین شهری و منابع طبیعی وجود دارد، ما پیگیری‌هایی را در سال ۹۵ انجام دادیم که منجر به نتیجه نشد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به هیچ عنوان زمین فروشی نمی‌کند لذا این تصور به اشتباه به وجود آمده است که شرکت شهرک‌های صنعتی زمین می‌فروشد، ما زمین را از منابع طبیعی تهیه و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم، به طوری که هزینه‌ای که می‌گیریم برای آماده سازی زیرساخت‌ها است. در ابتدا همه چیز آماده نیست و ادعایی در این رابطه نداریم، بر اساس دریافتی که از صنعتگر داریم، زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم.

او افزود: زیرساخت‌هایی که ما برای واحد‌های صنعتی در نظر می‌گیریم با واحد‌های خدماتی خیلی متفاوت است.

مصاحب با بیان اینکه ادعایی نداریم که در شرایط مطلوب و ایده‌آل هستیم عنوان کرد: زیرساخت‌ها فقط معطوف به تصفیه خانه نیست.

مشکلات دریافت انشعاب برق در شهرک های صنعتی

هاشمی رییس هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مراجعات مکرر واحد‌های شهرک صنعتی برای دریافت انشعاب برق به رغم قول مساعد متولیان تاکنون بی نتیجه بوده است گفت: دستگاه‌های متولی امر باید به موقع ورود پیدا کنند و وظیفه ذاتی خودشان را به درستی انجام دهند، امروز بعد از ۳۰ سال ما تولیدکنندگان نباید با این همه مشکلات دست و پنجه نرم کنیم.

او با اشاره به اینکه صنعتگران چقدر باید تاوان پس بدهند افزود: صنعتگر ۳۰ سال قبل زمینی را خریده و پولش را داده است لذا صنعتگران وارد حریم شهر نشده اند و این درست نیست که ۳۰ سال پیش فردی زمینی را با هزینه خودش خریده و زیرساخت هایش را آماده کرده و حالا به او گفته می‌شود که باید مابه التفاوت‌ها را پرداخت کند.

هاشمی اظهار کرد: ما به سند نیاز داریم، واحد تولیدی وقتی می‌خواهد تسهیلات بانکی بگیرد نیاز به سند دارد، ولی وقتی که ما سند نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، متاسفانه به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنیم.

 

رییس انجمن شهرک‌های صنعتی استان فارس با اشاره به اینکه اکثر شهرک صنعتی با مشکلات حادی از جمله فاضلاب و تصفیه خانه روبرو هستند گفت: در برخی جا‌ها مشکل سند داریم، اما مشکلات دیگری را هم با سازمان صنایع کوچک داریم، متاسفانه تغییر رویکرد خیلی مشهودی را در سازمان صنایع کوچک داریم به طوری که در حمایت و اشتغال رویکرد تغییر پیدا کرده است.

عبداللهی عنوان کرد: متاسفانه در حوزه زیرساخت‌ها در اکثر شهرک‌ها مشکلات حادی داریم، در بحث سیستم‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌ها مشکلات زیادی داریم، برخی از این شهرک‌ها سیستم فاضلاب و تصفیه خانه ندارند.

او بیان کرد: ما با مشکلات خیلی حادی مواجه شده ایم دو نفر از مدیران عامل شرکت‌های خدماتی با شکایت سازمان محیط زیست حکم جلب شان صادر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار