غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برای تبیین صریح‌تر مواضع یکدیگر است

کارشناس مسائل اروپا گفت: نشست امروز وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ بهترین فرصت برای تبیین مواضع اصولی و راهبردی ایران در قبال وزرای امور خارجه عهد شکن اروپایی است.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همواره شاهد بودیم که در جریان برگزاری سلسله نشست‌های هسته‌ای و سلسله جلساتی که بر سر پرونده برجام و مذاکرات هسته‌ای با اعضای ۱+۵ برگزار می‌شد، هر زمان که نیاز بود مباحث به صورت جدی‌تر تشریح شود یا اینکه طرف‌های مذاکره می‌خواستند به صورت عمیق‌تر وارد مباحث و اختلافات به ویژه اختلافاتی که نیاز به تصمیم گیری دارند شوند، نشست وزرا را تشکیل می‌دادند. با این حال لزوما نمی‌توان گفت که نشست پیش روی وزرا یک نشستی است که قرار است در آن تصمیمات کلان و مهم اتخاذ شود.

او افزود: با توجه به شرایطی که اکنون در آن قرار داریم احتمالا نشست امروز وزرا برای تبیین صریح‌تر مواضع طرف‌ها به یکدیگر است، مواضعی که شاید معاونان وزرا و کارشناسان نتوانند آن‌ها را قاطعانه به یکدیگر منتقل کنند. آن طور که مسلم است حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست آن هم  مدت‌ها بعد از خروج ترامپ از برجام، قطعا می‌تواند بهترین فرصت برای تبیین مواضع اصولی و راهبردی ایران در قبال وزرای امور خارجه عهد شکن خصوصا سه کشور اروپایی باشد.

غفاری ادامه داد: فراموش نکنیم، آقای هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان حدود ۲ هفته قبل صراحتا اعلام کرد که ما خواستار بسط توافق هسته‌ای به موضوعات موشکی و منطقه‌ای هستیم و وزیر خارجه فرانسه و انگلیس هم چنین مواضعی را اتخاذ کرده بودند. آن طور که مسلم است، اگر ما از این نشست به عنوان فرصتی برای اعلام، تبیین، تشریح و خط کشی مواضع خود استفاده کنیم، قطعا می‌توانیم با دست پر از آن بیرون بیاییم، اما اگر این نشست به مکانی تبدیل شود که بخواهد انفعال یا انعطاف جمهوری اسلامی ایران را در مقابل پیشنهادات و طرح‌های اروپایی باشد،  ممکن است خود به یک سنگ بنایی برای طرح خواسته‌های نامعقول بعدی از سمت طرف مقابل تبدیل شود.


بیشتر بخوانید


این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی صرفا به نمایندگی از خودشان در این نشست حاضر نیستند، آن‌ها طبق اخبار موجود هماهنگی‌های مربوط به این نشست را آنتونی بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی دولت بایدن و جک سالیوان مشاور امنیت ملی او انجام دادند و قرار است منعکس کننده مواضع طرف آمریکایی در این نشست باشند، لذا طرف‌های مقابل ممکن است به لحاظ تاکتیکی با هم هماهنگ باشند  تا پیام‌های اغراق آمیز را در خصوص چینش میز مذاکره با ایران مخابره کنند، لذا باید مراقب باشیم که بر اساس نیت واقعی، راهبرد‌ها و استراتژی‌های آن‌ها در خصوص این نشست حضور بیابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار