باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

هفته پرکار دست راست رئیس دستگاه دیپلماسی/ از میزبانی افغانستان تا «سوئیس خاورمیانه»

از ابتدای هفته شاهد دیپلماسی فعال کشورمان بودیم که معاون سیاسی وزیر خارجه در راستای آن به افغانستان و عمان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای هفته جاری شاهد سفر سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان بودیم، عراقچی برای یک سفر سه روزه شامگاه روز جمعه ٢١ آذرماه در راس هیئتی جهت گفت‌وگو با مقامات کشور افغانستان درباره مسائل مورد علاقه دو طرف وارد کابل شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی، میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امور خارجه و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کرد و گفت‌وگو.

در این ملاقات‌ها دو طرف درباره مذاکرات صلح، پیشرفت‌ها در مذاکرات دوحه، نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین صلح در افغانستان و روابط دوجانبه میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند و درباره  امور دوجانبه، تامین امنیت و روند صلح افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت؛ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در این دیدار بر حمایت تهران از دولت و قانون اساسی افغانستان تأکید کرد.

عراقچی در صفحه توییتر خود نوشت که در کابل ملاقات‌های عالی و مذاکرات موفق با آقای «میرویس ناب» معاون وزیر امور خارجه افغانستان داشتم. موضوعات متعددی همچون رویکرد منطقه‌ای به گفت‌وگو‌های صلح افغانستان، همکاری‌های اقتصادی، مهاجرین، ... و البته سند جامع همکاری‌های راهبردی مورد بحث و مذاکره واقع شدند. بعد از افتتاح راه‌آهن خواف - هرات، روابط دو کشور اکنون روی ریل مناسبی قرار دارد.

یک هفته پرکار برای معاون سیاسی وزیر خارجه/

چندی پیش نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی به کابل سفر کرد. این سفر همزمان با تحولات جدید در افغانستان به‌خصوص در حوزه صلح صورت گرفت و بازیگران کلیدی از جمله ایران به‌دنبال ایفای نقش خود در این کشور همسایه هستند. این درحالی است که روز پنج‌شنبه خط‌ آهن خواف-هرات با فرمان رسمی روسای‌جمهور ایران و افغانستان به‌بهره‌برداری رسید. عراقچی در ادامه سفر منطقه‌ای خود شامگاه روز یکشنبه کابل را ترک کرد.

هفتمین دور کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی ایران و عمان

عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد سفر منطقه‌ای خود، برای برگزاری هفتمین دور کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی ایران و عمان وارد مسقط شد. عراقچی برای شرکت در هفتمین اجلاس کمیته مشورت‌های راهبردی میان ایران و عمان در مسقط به سر می‌برد، با سید بدر البوسعیدی وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت رایزنی‌های مستمر مقامات دو‌ کشور، برگزاری نشست کمیته مذکور را در مقطع فعلی حائز اهمیت برشمرد.

او با اشاره به جایگاه مهم عمان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از نقش و رویکرد متوازن این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تقدیر نمود. وزیر خارجه عمان نیز با اشاره به زمینه‌ها و‌ ظرفیت‌های موجود در روابط دو‌کشور، بر توسعه بیش از پیش مناسبات فیمابین بخصوص در حوزه اقتصادی و تجاری تاکید کرد. او با اشاره به اهمیت گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه، ابراز امیدواری نمود در شرایط جدید بین المللی، زمینه تفاهم در بین کشور‌های منطقه هر چه بیشتر فراهم شود.

یک هفته پرکار برای معاون سیاسی وزیر خارجه/

هفتمین دور کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی ایران و عمان  هم ۲۴ آذر در مسقط برگزار شد، ریاست طرف عمانی توسط شیخ خلیفه بن علی بن عیسی الحارثی معاون وزیر امور خارجه عمان در امور دیپلماتیک و ریاست طرف ایرانی توسط عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران بود.

در این دیدار طرفین در مورد روابط دو جانبه بین دو کشور و راه‌های تقویت آن‌ها در زمینه‌های مختلف برای تأمین منافع مشترک دو کشور دوست تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف در زمینه‌های منطقه ای، بین المللی، تلاش‌های انجام شده برای حل آن‌ها از طریق صلح آمیز گفت‌وگو کردند، در این رایزنی‌ها تعدادی از مقامات دو وزارت خارجه حضور داشتند.

ایران باید پیام روشنی را در قبال استراتژی‌ها خود در نشست برجام ارائه کند

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، چهارشنبه ۲۶ آذر به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده خواهد داشت.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت که نشست جدید و آتی کمیته مشترک برجام تحت تاثیر تحولات داخلی ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت، اتفاق خاصی که از زمان برگزاری نشست قبلی کمیته مشترک تا الان افتاده، حذف ترامپ از معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن و ایالات متحده بوده است.

او همچنین گفت که جو بایدن و تیم سیاست خارجی او به ویژه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه منتخب و جک سالیوان مشاور امنیت ملی منتخب بایدن، رایزنی‌های آشکار و پنهانی با سران سه کشور اروپایی در زمینه برجام انجام دادند که در این خصوص ما شاهد هم افزایی استراتژیک و تاکتیکی واشنگتن و تروئیکای اروپایی هستیم. در چنین شرایطی احتمالا در جلسه پیش روی برجام،  اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد، تاکتیک‌ها و مدل‌های جدید مذاکره با ایران را تشریح کند، این موضوع در مواضع مقامات اروپایی تاکنون به صورت کج‌دار و مریز دیده می‌شد، مانند اظهاراتی که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مورد برجام بیان کرد که البته با واکنش وزارت خارجه ما هم رو به رو شد، اما در این جلسه کمیته مشترک برجام این پیشنهادات به صورت رسمی و در قالب پیشنهاد تروئیکای اروپایی به نیابت از آمریکا ارائه خواهد شد.

یک هفته پرکار برای معاون سیاسی وزیر خارجه/

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت که  مذاکره کننده کشورمان که در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام شرکت می‌کند، باید با گارد بسته در این نشست حاضر شود، چراکه هرگونه سیگنالی که در این نشست به طرف مقابل دهیم به مبنایی برای مذاکرات، اهداف و خواسته‌های بعدی طرف مقابل تبدیل می‌شود، لذا جمهوری اسلامی ایران باید پیام روشنی را در قبال استراتژی‌ها خود در این نشست حساس و مهم به طرف مقابل ارائه کند.

هفته پرکار عراقچی نشان از نقش مهم ایران در مسائل منطقه و جهان

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که سفر عراقچی به افغانستان، پادشاهی عمان و شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مسائل منطقه و جهان دارد، او درباره سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به افغانستان گفت که ایران اهمیت خاصی برای همکاری امنیتی و اقتصادی با کابل دارد به ویژه ارتباط خط ریلی ایران_افغانستان یکی از مسائل مهم اقتصادی است که می‌تواند در شکل گیری یک اقتصاد پویای منطقه‌ای بین ایران، افغانستان، پاکستان و بخشی از کشور‌های شرق آسیا موثر باشد.

هانی زاده در ادامه افزود که درباره مسائل امنیتی و همکاری‌های سیاسی بین تهران و کابل، عراقچی با مسئولان افغانستان مذاکراتی داشتند، در سفر به عمان مسئله همکاری‌های اقتصادی و سیاسی ایران و عمان و استفاده بیشتر از چابهار به عنوان یک محور اقتصاد دریایی مشترک بین ایران، شرق آسیا و بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت که همکاری ایران و پادشاهی عمان در حوزه‌های مختلف از جمله اینکه اکنون عمان به شدت از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است که رابطه خود را به رژیم صهیونیستی علنی کند. عراقچی این موضوع و نفوذ رژیم صهیونیستی در خلیج فارس را با مقامات پادشاهی عمان مورد بحث قرار خواهد داد و نگرانی ایران را به کشور عمان از حضور رژیم صهیونیستی در عربستان، بحرین و امارات منتقل خواهد کرد.

او همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت که با توجه به شرایط موجود کشور‌های اروپایی در نظر دارند پسا ترامپ در چارچوب سیاست‌های جدید بایدن شرایطی فراهم کنند که ایران از برجام و مزایای اقتصادی آن استفاده کند، طبیعتا اتحادیه اروپا با ورود بایدن به کاخ سفید سیاست‌های خود را درباره ایران و برجام تغییر خواهد داد.

یک هفته پرکار برای معاون سیاسی وزیر خارجه/

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که منطقه آبستن حوادث بسیار بزرگی است و به نظر می‌رسد که قبل از ترک ترامپ از کاخ سفید ما شاهد کنش و واکنش‌های جدی در منطقه خواهیم بود، از افغانستان گرفته تا عراق، یمن و عربستان سعودی.

او همچنین گفت: در شرایطی که جبهه گیری‌های اروپایی علیه ایران و بیانیه‌هایی که دائم در بحث حقوق بشر علیه کشور ما صادر می‌کنند و به بن بست رسیدن بحث اقدامات ایران در رابطه با برجام، عدم تعهد اروپا، تهدید و ارعاب رژیم صهیونیستی، ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان و اقداماتی که پمپئو با دوره گردی با چرخ دستی برای جمع کردن امکانات مادی از کشور‌های عربی برای کمک به ترامپ استفاده کرد، سیاست خارجی ما باید کاملا فعال شود.

کنعانی مقدم همچنین گفت که  باید صبر کرد تا این ۲ ماه باقی مانده از حضور ترامپ در قدرت بگذرد تا منطقه کمی آرامش پیدا کند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار