بذرپاش در جمع خبرنگاران:

گزارش تفریغ بودجه ۹۸ را علی رغم همه مشکلات تقدیم مجلس کردیم/ دو سوم از احکام بودجه ۹۸ ناقص و یا فاقد عملکرد بوده است

رئیس دیوان محاسبات گفت: علی‌رغم همه مشکلات توانستیم قبل از مهلت قانونی گزارش تفریغ بودجه ۹۸ را به مجلس تقدیم کنیم.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در حاشیه جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیوان محاسبات موفق شد تا با همه مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی بر کشور حاکم شده است و همه دستگاه‌ها من جمله دیوان با محدودیت نیروی انسانی مواجه هستند، گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

وی ادامه داد: اجرای بودجه سال ۹۸ تا انتهای سال ۹۸ تمدید شد و از طرفی تعداد احکام بودجه نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش یافته بود، بنابراین رسیدگی را سخت‌تر کرده بود، اما ما این اقدام را به انجام رساندیم.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: ما اصرار داشتیم که تفریغ بودجه امسال را قبل از بررسی بودجه ۱۴۰۰ به مجلس برسانیم، به همین دلیل به دنبال این بودیم که قبل از آغاز به کار کمیسیون تلفیق بودجه این کار را انجام دهیم.

وی افزود: طبق آیین نامه دیوان محاسبات می‌توانست تا آخر دی‌ماه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ را آماده کند، اما با همت همه دوستان در دیوان توانستیم روز گذشته این گزارش را تقدیم مجلس کنیم.

بذرپاش تاکید کرد: امروز کمیسیون تلفیق همراه با گزارش تفریغ بودجه تشکیل شد، همه ساله در کمیسیون تلفیق تمام بند‌ها و احکام مختلف بودجه تک به تک بررسی می‌شود بنابراین مهم است که گزارش تفریغ سال‌های پیش مقابل نمایندگان باشد.

وی ادامه داد: امروز همچنین در جلسه کمیسیون عمران شرکت کردم تا گزارشی درباره تفریغ بودجه سال ۹۸ ارائه دهم، چراکه چند رقم در آن قابل توجه است؛ به عنوان مثال تعدادی از احکام فاقد عملکرد است؛ به عبارتی دیگر ۲۴درصد از احکام بودجه عملیاتی نشده است.

رئیس دیوان محاسبات کشوری بیان کرد: همچنین ۳۴ درصد بودجه سال ۹۸ عملکرد کاملی داشته و بیش از ۴۴ درصد نیز دارای عملکرد ناقص بوده است.

بذرپاش گفت: ۶۴ الی ۶۵ درصد، یا به عبارت ساده‌تر دو سوم بودجه ۹۸ یا دارای عملکرد ناقص بوده و یا کلا فاقد عملکرد بوده است و همچنین بسیاری از احکام نیز تکراری بودند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بیش از ۱۶۰ حکم دارای تکرر بود که این نشان می‌دهد، ما نیازمند اصلاحات ساختاری جدی در بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ احکام تکراری، فاقد عملکرد، عملکرد ناقص و تاکید بر حکم‌های دارای عملکرد کامل هستیم.

بذرپاش ادامه داد: فارغ از منابع و مصارف ما در حکم‌های بودجه نیازمند اصلاح هستیم، در سال ۹۸ حدود ۲۷۴ حکم داشتیم، امروز که کمیسیون تلفیق آغاز به کار کرد می‌تواند بند به بند، جزء به جزء و تبصره به تبصره بودجه را با گزارش تفریغ بودجه سال گذشته بسنجد.

وی گفت: همچنین ما یک گزارش از عملکرد بودجه سال ۹۹ تاکنون را تا هفته آینده تقدیم مجلس خواهیم کرد. گزارش تحلیلی دیوان محاسبات از وضعیت بودجه شرکت‌ها و لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد.

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: دولت یک بودجه عمومی تقدیم کرده که ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است، همچنین جدولی تحت عنوان تبصره هدفمندی ارائه کرده که عدد آن ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است، به همین میزان مصارف مشخص شده که ما از نمایندگان درخواست کردیم تا در راستای شفافیت منابع و مصارف هدفمندی در لایحه عمومی درج شود، چراکه در این صورت بودجه شفاف‌تر خواهد بود و عملیات نظارت بر آن نیز شفاف خواهد شد.

وی با اشاره به نامه رهبر انقلاب گفت: طبیعتاً در منابع و مصارف تغییراتی حاصل خواهد شد، دولت در لایحه بودجه ۷۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان از سهم ۱۸درصد دیده بود که صندوق توسعه ملی برداشت کند و به میزان مذکور منابع از این صندوق بگیرد که بعد از نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور از این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان کم شد، همچنین در نامه رهبر انقلاب تاکید شده که بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی افزایش داشته است و صندوق مرتب ضعیف می‌شود لذا دولت باید بدهکاری‌های خود را به این صندوق جبران کند.

بذرپاش تاکید کرد: تکلیفی که در این نامه آمده بود این بود که دولت از محل سهم خود که ۴۷.۵ درصد است، در سال آینده با همان ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت که در لایحه بودجه پیش بینی شده بدهی خود را به صندوق توسعه ملی بپردازد که این رقم حدود ۱۰۳ الی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان منابع می‌شود که دولت می‌تواند آن را در بودجه بگنجاند و مجلس تصویب کند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته تا اصلاحات ساختاری در بودجه سال آینده انجام شود، البته ما منتظریم که ببینیم کمیسیون تلفیق چه تصمیمی درباره این لایحه خواهد گرفت، اگر تایید شود ما اصلاحات خود را پیشنهاد خواهیم داد.

بذرپاش ادامه داد: اگر نگاه کنیم می‌بینیم که مجلس به همه بودجه کشور ورود ندارد چرا که بخشی زیادی از بودجه به شهرداری‌ها اختصاص دارد و بیش از هزار شهرداری داریم که مجلس ورودی به دخل و خرج آن‌ها ندارد، بخشی از بودجه به شرکت‌های ذیل بانک‌ها تخصیص می‌یابد که پارلمان به آن ورودی ندارد، همچنین برخی از بودجه به صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های عمومی تخصیص می‌یابد که باز هم مجلس به دخل و خرج آن‌ها ورود نمی‌کند.

رئیس دیوان محاسبات گفت: آنچه دولت در قالب لایحه بودجه بررسی می‌کند بودجه ۳۸۲ شرکت است که ۳۵ شرکت بیش از ۸۰درصد بودجه را به خود اختصاص می‌دهد، ما باید برای شرکت‌ها سود ببینیم و اگر شرکتی سودی نداشته باشد ماهیت شرکتی بودن را زیر سوال می‌برد، همچنین بسیاری از قیمت گذاری‌های دولت تکلیفی است، بنابراین یکی از اصلاحات اساسی که اکنون وقت انجام آن است، این است که برای برخی شرکت‌هایی که ماهیت شرکتی ندارند، ولی شکلی در این قالب هستند فکری شود.

بذرپاش اظهار کرد: نفتی که شرکت ملی نفت می‌فروشد مالکیت آن را ندارد و این شرکت صرفا عملیات کارگزاری انجام می‌دهد یا شرکت پالایش نفت عملیات جا به جایی و انتقال را انجام می‌دهد و بابت هر لیتر بنزین که انتقال می‌دهد کارمزد دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کل درآمدی که از ۳۸۲ شرکت دولتی از محل مالیات و سود نصیب دولت می‌شود حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است و در واقع رقمی حساب نمی‌شود که باید اصلاح شود؛ بهتر است دولت از خیر چندی از این شرکت‌ها بگذرد و وظایف آن‌ها را به دستگاه‌های اجرایی انتقال دهد، خیلی از آن‌ها که تکلیف اصل ۴۴ را دارند را روند واگذاریشان را تسریع کند، به نظرم شرکتی مثل راه آهن لزومی ندارد که در اختیار دولت بماند و باید واگذار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار