کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اروپا در عین بی توجهی به برجام، حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا در عین حال که به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند، تعهدات حقوق بشری خود را هم زیر پا می‌گذارد.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست وزرای امور خارجه ایران با گروه ۱+۴، گفت: اکنون سه موضوع اصلی در زمینه برجام مطرح است؛ نخست بیانیه تروئیکای اروپا در زمینه توافق هسته‌ای بود که با مطرح کردن ادعاهای جدیدی چارچوب برجام را به هم ریختند، قاعدتا ایران در این نشست تذکرات لازم را به آن‌ها خواهد داد.

او افزود: مسئله دومی که در نشست پیش رو مطرح می‌شود؛ بحث تعهدات اروپا در خصوص برجام است، با توجه به اینکه اینستکس عملیاتی نشد و عملا اروپایی‌ها هیچ گونه اقدام عملی انجام ندادند، باید پاسخگوی بی عملی خودشان باشند.

کنعانی مقدم ادامه داد: مسئله بعدی در این نشست بحث برگشتن آمریکا به برجام است، قطعا با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران این موضوع مطرح خواهد شد و اولتیماتوم ایران در زمینه انجام تعهدات برجامی در خصوص این قانون به طرف‌های برجامی داده می‌شود، لذا به نظر می‌رسد ابهاماتی که در خصوص تعهدات برجامی و اقدامات بعدی ایران وجود دارد، مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بیانیه غیر دوستانه پارلمان اروپا علیه ایران، گفت: قطعا اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره مسائل برجامی، حاکی از این است که اروپایی‌ها در عین حال که به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کنند، حتی به تعهدات حقوق بشری خود هم عمل نمی‌کنند. در حالی که ایران درگیر ویروس کروناست و نیاز به خریداری تجهیزات و امکانات دارویی دارد، پول‌های ما در بانک‌های اروپایی متوقف شده است و اعمال تحریم‌های آمریکا ادامه داد.


بیشتر بخوانید


او افزود: متاسفانه حقوق بشر اروپایی، ۸۰ میلیون ایرانی را رها کرده و به دنبال چند نفر از افرادی است که در دادگاه ایران محکوم شده‌اند، این موضوع نشان دهنده استاندارد دوگانه حقوق بشری اروپا و آمریکاست و قطعا ملت ایران نسبت به چنین اقداماتی که باعث جنایات حقوق بشری علیه ایران است، پاسخ لازم را خواهد داد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشور‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، این قطعنامه را فاقد وجاهت قانونی دانست و رویکرد بانیان قطعنامه در استفاده ابزاری از نهاد‌های بین المللی برای اعمال فشار علیه ایران را تقبیح کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار