قالیباف در پاسخ به اخطار سلیمی:

مجلس فقط وضعیت نابسامان پیش از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری را ساماندهی می‌کند

رئیس مجلس گفت: تشخیص صلاحیت افراد بعد از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است و محدود کردن شرایط ثبت‌نام ضرورتی ندارد.

مجلس فقط وضعیت نابسامان پیش از ثبت‌نام را ساماندهی می‌کند/ محدود کردن شرایط ثبت‌نام ضرورتی نداردبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۳۰ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل (۱۱۰) قانون اساسی تأکید کرد: قانون نباید دارای ابهام باشد.

وی افزود: در بند (ب) و (چ) ماده (۱) اصلاح قانون انتخابات شاهد ابهام در قانون‌گذاری هستیم؛ آیا در تصویب بند (ب) مربوط به معاونین قوا، مقصود معاونین رئیس قوا مانند معاونین قوانین یا نظارت در مجلس است یا نواب رئیس.

سلیمی  تصریح کرد: بند (چ) مشخص نکرده است که مقصود از کلانشهر چه شهر‌هایی است؛ کلانشهر یک واژه کلی است که نباید در قانون بیاید، بنابراین درخواست دارم در این موارد رفع ابهام صورت گیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن وارد ندانستن این اخطار، تصریح کرد: باید توجه داشت که موارد مصوب در قانون مربوط به تشخیص صلاحیت افراد نیست، بلکه این موارد فقط برای ثبت‌نام افراد در انتخابات است. پیش از این هر کس که سواد خواندن و نوشتن داشت در انتخابات ثبت‌نام می‌کرد و این قانون برای ساماندهی این مسئله است.

رئیس مجلس تاکید کرد: بنابراین نباید فضا را محدود و تنگ کرد، چرا که ما در این قانون کار تشخیص صلاحیت را انجام نمی‌دهیم. البته، چون به مسئله کلانشهر‌ها اشاره کردید باید عنوان کنم که کلانشهر در وزارت کشور دارای تعریف است و شهر‌هایی که بیش از یک میلیون جمعیت دارند، کلانشهر محسوب می‌شوند. در مورد معاونین هم رفع ابهام صورت گرفته است.

رئیس قوه مقننه گفت: محدود کردن شرایط ثبت‌نام چه ضرورتی دارد، تشخیص صلاحیت افراد پس از ثبت‌نام به عهده شورای نگهبان است و مجلس فقط وضعیت نابسامان پیش از ثبت‌نام را ساماندهی می‌کند؛ بنابراین باید اجازه دهیم افراد بیشتری در این چارچوب بتوانند ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار