آخرین واکنش ها به لایو غیراخلاقی نوجوان ۱۴ ساله با بلاگر زن/ ولنگاری فضای مجازی چه بر سر فرزندانمان می آورد؟

لایو جنجالی نوجوان ۱۴ ساله با یکی از خانم‌های بلاگر در اینستاگرام زنگ خطر را برای مسئولان و خانواده‌ها به صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از یک لایو جنجالی در اینستاگرام شروع شد، وقتی نوجوان ۱۴ ساله‌ای در لایو یکی از بلاگرهای خانم‌ حرف‌های عجیب و غریبی زد که به نوعی حول محور مسائل جنسی بود. این لایو جنجالی در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث تاسف کاربران شد.

این لایو شاید یک جرقه‌ای باشد تا متوجه شویم میان نوجوانان امروز چه می‌گذرد، نوجوانانی این روز‌ها با مجازی شدن کلاس‌های درسی بیشتر پای فضای مجازی نشسته اند و زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند. اکثرا هم به صورت پنهانی و به دور از چشم خانواده‌ها در سایت‌ها و پیج‌هایی سرک می‌کشند که نه تنها مناسب سن و سال آن‌ها نیست بلکه مناسب هیچ رنج سنی  ای نیست.

خانواده‌ها هم از همه جا بی خبر در پی کار‌های روزمره خودشان هستند با بهانه‌های مختلف فرزندانشان که در سن بسیار حساسی قرار دارند رها کردند، اما نمی‌دانند غفلت از بحران نوجوانی چه آسیب‌های طولانی مدتی را می‌توانند برای دلبندانشان به دنبال داشته باشد. اما این نوجوانان آنقدر افسار گسیخته شده اند که ابایی هم ندارند که پدر و مادرشان از کار‌هایی که انجام می‌دهند با خبر شوند مثل همین نوجوان ۱۴ ساله لایو جنجالی که وقتی خانم بلاگر از او می‌پرسد اگر مادر و پدرت این لایو را ببیند چیزی به تو نمی‌گویند؟ و می‌بینیم چه قدر راحت با استفاده از قابلیت های اینستاگرام به نوعی پدر و مادر خود را دور می‌زند.

حرف‌هایی که در لایو بین خانم بلاگر و پسر ۱۴ ساله رد و بدل شد عمق فاجعه آن هم از نوع جنسی در میان نوجوانان است. نوجوانانی که بدون هیچگونه نظارتی ساعت‌ها پشت لپ تاپ، تبلت و موبایل تسخیر شده اند. این لایو نه تنها باعث تاسف و بسیاری از کابران شد بلکه خود خانم بلاگر هم از این حد از گستاخی و فاجعه جنسی در برخی نوجوانان تعجب کرده بود. اما راه چاره برای کاهش چنین آسیب‌های اخلاقی در جامعه چیست؟ فیلتر و محدودیت میتواند تاثیر گذار باشد؟ اگر اینستاگرام فیلتر شود می‌توان مقابل چنین آسیب‌ها ایستاد یا باز هم باید منتظر ماجرا‌های عجیب‌تر و تاسف برانگیز‌تر باشیم؟


بیشتر بخوانید


حسین عباسی اقدم جامعه شناس مسائل اجتماعی ایران در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید در زمینه آسیب‌های ناشی از فضای مجازی ضعف تکنیک‌های مداخله‌ای و مهارت‌های مداخله‌ای را هم شاهد هستیم. مداخله درست و اصولی با فیلتر و سانسور تفاوت دارد و نباید تصور کرد هر نوع مداخله‌ای در بحث آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی باید به حذف و فیلتر خلاصه شود.

او معتقد است که نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی نوپدید را بدون در نظر گرفتن شرایط کلی جامعه بررسی کرد و کلیه آسیب‌ها در نتیجه شرایط کلی حاکم بر جوامع در هر عصر و دوره تاریخی باید بررسی شود. تنهایی و فقدان همبستگی اجتماعی، کاهش مسئولیت اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی، فقدان برنامه‌ریزی در حوزه جوانان و نشاط و شادابی آنها، بی‌اعتمادی، فردگرایی و... می‌تواند باعث بروز انواع آسیب‌های اجتماعی جدید در کشور شود. هرچند جنس آسیب‌های اجتماعی کشور در حال حاضر بیشتر مجازی است، اما این آسیب‌ها محدود به این فضا نخواهد بود و در اثر مداخله سایر عوامل اجتماعی هم می‌توانند ایجاد شوند.

واکنش وزیر ارتباطات به لایو پسر ۱۴ ساله با یکی از خانم‌های بلاگر

به دنبال آن محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به پخش ویدیویی مربوط به حضور یک نوجوان ۱۴ ساله در لایو نامناسب اینستاگرامی، می‌گوید: فیلم تلخ و آزار‌دهنده بود و نهاد‌هایی که مسئولیت امدادرسانی به کودکان و نوجوانان در این شرایط را دارند باید وارد عمل شوند و باید به جای پخش این فیلم به وضعیت این خانواده رسیدگی کرد.

او ادامه داد: از همان سه یا چهار شب پیش خواستم که آدرس پیدا کنند و همکارانمان بروند و اگر می‌توانیم کمک به این خانواده و این بچه کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد: به جای دعوا کردن باید به اصل مطلب که نجات دادن آن بچه است بپردازیم؛ اگر نهاد‌هایی مسئولیت تربیت و مسائل فرهنگ را مد نظر داشته باشند این مسائل به وجود نمی‌آید.

آذری جهرمی افزود: توصیه نهاد‌هایی که فیلم‌ها را پخش می‌کنند این است که طوری سیاه نمایی نکنند که احساس ضد انقلاب و دشمن این باشد که وضعیت کل نوجوانان ما این است.

او عنوان کرد: این مملکت اگر فرد مشکل داری مثل ایشان دارد که باید به مشکلش رسیدگی کرد، نوجوان‌های دین دار و سالم و سلامت و معتقد به اسلام هم دارد. طوری سیاه‌نمایی نکنیم که دشمن بگوید نوجوانان تربیت شده در جمهوری اسلامی این‌گونه هستند.

وزیر ارتباطات در پایان در پاسخ به پرسش پیرامون دلیل عدم پیگیری اینترنت ویژه کودکان اظهار کرد: ما به جد این مسئله را از روز اول پیگیری کردیم و شما بروید ببینید چه کسی از من در دادگاه شکایت کرد تا طرح اینترنت کودکان متوقف شود.


بیشتر بخوانید


به راستی مقصر اصلی بروز چنین مشکلاتی در جامعه چه کسانی هستند؟ می‌توان گفت دسترس پذیری فضای مجازی برای تمامی افراد در جامعه باعث بروز چنین آسیب‌های اخلاقی شده است؟ اما اگر بخواهیم درست به این پدیده نگاه کنیم می‌بینیم مقصر فقط یک فرد و یا یک نهاد خاص نیست؛ پدر و مادرها، آموزش و پرورش، معلمان، متولیان نظارت بر فضای مجازی، دست اندرکاران امور فرهنگی، مبلغان دینی و ... همه در یک طرف ماجرا هستند و کوتاهی در رهاکردن کودکان و نوجوانان در بحرانی‌ترین سن دوران زندگی هیچ‌گاه قابل بخشش نخواهد بود. اگر بخواهیم عدم فیلتر را دلیل اصلی این معضل بدانیم درواقع خط بطلانی کشیدیم بر روی آموزش و تربیت. چیزی که فقط بخشی از آن مربوط به خانواده هاست و بخش دیگر وظیفه آموزش و پرورش است.  

آموزش و پرورش دقیقا چه کار می‌کند؟

درحال حاضر در درست‌ترین زمان ممکن هستیم تا از آموزش و پرورش بپرسیم "طرح نماد" به کجا رسید؟ چرا با وجود اختصاص بودجه مناسب برای اجرای این طرح هیچ خروجی نمی‌بینیم؟ پس چه زمانی آموزش و پرورش  می‌خواهد به خود بیاید و کاری برای نوجوانان انجام دهد؟ مگر متولی تربیت و آموزش نوجوانان با آموزش و پرورش نیست پس چرا خروجی مثبتی را دریافت نمی‌کنیم.

محمود علی‌گو رئیس اورژانس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص لایو جنجالی پسر ۱۴ ساله با یکی خانم‌های بلاگر، اظهار کرد: متاسفانه این مسائل وجود دارد و تاسف برانگیز است اما این مسائل در حوزه مفاسد اخلاقی است و مربوط به اورژانس اجتماعی نیست.

وی در ادامه گفت: تمام مسائل مربوط به نوجوانان و کودکان، غیر از خانواده مربوط به آموزش و پرورش است، اما دقیقا وزارت آموزش و پرورش چه کار می‌کند؟ طرح نماد آغاز شد و بودجه قابل توجهی هم به آن اختصاص داده اند، اما هیچ خروجی نمی‌بینیم. در این طرح نماد برای بهزیستی هم تعریف وظایف شده است. یعنی در مرحله اول آموزش و پرورش غرلباگری خود را انجام دهد افرادی که ریسک بالایی دارد از سایر افراد جدا و بهزیستی مداخلات خود را برای آن دسته از نوجوانان که نیازمند حمایت هستند، انجام می‌دهد.  

علی‌گو ادامه داد: اگر این طرح اجرا نشود با بحران چند برابری نسبت به تمام دنیا مواجه خواهیم شد. گروه‌های نسلی نوجوانان، خصوصیت‌هایی دارد که یکی از مربوط به آسیب‌های فضای مجازی است و در طرح نماد برنامه‌هایی در این خصوص در نظر گرفته شده است و دستگاه‌های مختلفی پای کار هستند، ولی اقداماتی که باید صورت بگیرد معطل مانده است. چند کیس این چنینی را باید شاهد باشیم تا آموزش و پرورش تکانی به خود دهد. شک نکنید این لایو به دلیل دانش آموز بودن این نوجوان، توسط همسن سالان این پسر دیده شده است و همین دیده و شنیده شدن بحران زاست.

این که دغدغه امروز یک نوجوان مسائل جنسی است اگر نامش را فاجعه نگذاریم پس چه باید خطاب کنیم؟ اگر این اتفاق یک فاجعه نیست پس چیست؟ خانواده‌ها هم بدون نظارت مستمر بر فرزندانشان به دنبال مقصر در بین مسئولان هستند. اگر خانواده که اولین کانون تربیت فرزندان است آنقدر راحت فرزندان خود را رها کرده پس چه انتظاری از دستگاه‌های مربوطه داریم؟ حالا که مسئولان فقط جزء اظهار تاسف کاری نمی‌کنند و طرح‌های مانند طرح نماد فقط کلید می‌خورد و بودجه می‌گیرند، اما نتیجه‌ای هم ندارند، بهتر است خانواده‌ها کمی هوشیار‌تر عمل کنند و با بهانه‌های ریز و درشت و درگیر‌های کاری غفلت از فرزندانشان را بر دوش دیگری نیندازند.


بیشتر بخوانید


توضیحات کارشناسان در رابطه با لایو جنجالی اینستاگرام

حسین عباسی اقدم جامعه شناس مسائل اجتماعی ایران در این باره به ما می‌گوید: اینستاگرام یکی از جمله شبکه‌های مهم اجتماعی در فضای مجازی است و می‌توان می‌گفت، مخاطبان بی شماری را از طیف‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی به خود اختصاص داده است.

او می‌گوید علاوه بر عواقب و پیامد‌های مثبت در جهت استفاده از فضای مجازی و دسترسی داشتن به اطلاعات، دانش و کسب آگاهی لازم از جزئیات پدیده‌ها، رویداد‌ها و رخداد‌های اجتماعی و طبیعی؛ ممکن است آسیب جدی‌ای به اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان وارد آورد به عبارتی آسیب‌های اجتماعی نو پدیدی را پدید می‌آورد.

عباسی معتقد است که در فضای مجازی اقشار خاص جامعه دچار سوء رفتار، سوء تفاهم در زمینه شکل گیری روابط متقابل اجتماعی و جذابیت‌های قابل توجهی در زمره مد، سلیقه، منش به تعبیر پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی ایجاد خواهد کرد. همچنین اختلاف نظر عمیقی بین نسل‌های گذشته و نسل کنونی است، به این خاطر که نسل‌های گذشته دوره جوانی را به صورت امروزی تجربه نکرده اند.

این جامعه شناس فهم جوانان امروزی برای آن نسل بسیار دشوار دانست و گفت: نسل‌های گذشته، دوران جوانی را به صورت یک دوره کوتاه آموزشی و زندگی سخت تجربه کرده اند. یکی از جمله مسائل مهم پیش رو در میان جوانان شکاف عمیق بین دو نسل و قرار گرفتن در معرض آسیب جدی روانی، جنسی، شخصیتی و هویتی به عنوان موجود اجتماعی ست.

او می‌گوید عدم درک و فهم دنیای جوانان امروز از جانب والدین، خصوصا والدینی که با فاصله سنی زیادی با فرزندانشان در کانون خانواده زندگی می‌کنند؛ موجبات انزواگرایی و گریز گرایی و پناه بردن به دنیای مجازی را فراهم آورده و خلاء ناکامی‌های خود را با دنیا یا فضای مجازی اشباع می‌کنند. انتظارات، توقعات، تقاضا‌ها و جلب توجهات زیادی در اینستاگرام در میان جوانان مشهود است.

عباسی معتقد است خانواده‌ها و والدین نقش موثری در هدایت و هموار کردن مسیر درست تربیت و آموزش فرزندان، جوانان و نوجوانان خواهند داشت و با ایجاد روابط عاطفی، صمیمی توام با منطق، عقل و دانش‌های لازم می‌توانند مسائل جزیی جوانان را مرتفع نمایند. خانواده نقش مهمی در سرنوشت و سبک خط مشی زندگی آینده فرد دارد و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حد بسیار در گرو آن است.

این جامعه شناس برقراری روابط خانوادگی در طول دوران نوجوانی دارای اهمیت دانست و بیان کرد: والدین و نوجوانان در چالش رشدی قرار می‌گیرند؛ بنابراین هر دو یعنی والدین و نوجوانان، به انجام وظایفی در طول این دوره ملزم هستند. مهم‌ترین هدف در این دوران، رشد دادن نسل جدید در روابط بین نسل هاست. فرایند رشد (احساس خود) در نوجوانان فقط به زمینه‌های مختلف که در ارتباط و متعلق به او هستند ارتباط ندارند، بلکه به روابط متقابل والدین و فرزندان نیز مربوط است.

او می‌گوید کانون خانواده با پیدایش تکنولوژی، فن آوری یا نوآوری‌های رایانه‌ای در عصر ارتباطات و مدرن گره خورده است و شبکه‌های اجتماعی به صورت مجازی و در اصل سایبری از طریق شبکه‌های اینترنتی نفوذ کرده است، به طوری که بخش اعظم فعالیت‌های روزمره افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام گرفته و در واقع می‌توان گفت اشغالگر زمان در طول زندگی اجتماعی افراد، خصوصا اعضای خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی، به حساب می‌آید. شبکه‌های اجتماعی مجازی، زمینه ساز نگرشی نوین در تعامل و ارتباطات انسانی شده اند.


بیشتر بخوانید


همچنین رضا فریدی روانشناس بالینی و فعال آسیب‌های اجتماعی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موضوع ما نوجوان ۱۴ ساله‌ای است که شاید پدر و مادرش گمان می‌کنند ساعت‌های متمادی که سر در گوشی و تبلت دارد، مشغول حل کردن تمرین ریاضی یا پاسخ به سوالات علوم و جغرافیاست. اما ماجرا فاجعه‌آمیزتر از این حرف‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بدانیم که نوجوانی یکی از سریع‌ترین مراحل رشد انسان است، افزود: بسیاری از تغییرات جسمی، جنسی، شناختی، اجتماعی و عاطفی که در این دوران اتفاق می‌افتد، می‌تواند برای نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند. تقریباً همه جوامع این نظر را دارند که بین فرزند داشتن و نوجوان داشتن، تفاوت وجود دارد. نوجوانان در این مرحله از زندگی با مشکلات و دغدغه‌های زیادی روبه‌رو هستند؛  مسلماً آگاهی از آنچه در این مرحله از زندگی رخ می‌دهد، می‌تواند باعث رشد جسمی و روانی سالم نوجوان و برخورد مناسب خانواده‌ها شود.

فرید می‌گوید براساس نظریه روانی-اجتماعی «اریکسون»، زندگی انسان دارای هشت مرحله است که مرحله پنجم یعنی مرحله نوجوانی را «بحران مربوط به هویت در برابر سردرگمی نقش» نام‌گذاری کرده است. از نظر اریکسون هنگامی که فرد در چهار مرحله زندگی از رشد سالمی برخوردار باشد، در خاتمه کودکی به احساس استمرار و ثبات نسبی شخصیت دست می‌یابد، ولی با آغاز مرحله پنجم یا نوجوانی، بحران‌های چهار مرحله قبل احیا و در نتیجه هویت فرد متزلزل می‌شود.

او معتقد است نوجوان بتواند هویتی سالم و انسجام‌یافته داشته باشد، باید عناصر مربوط به هویت‌های چهار مرحله قبل را با یکدیگر ترکیب کند. خطری که نوجوان را تهدید می‌کند، بحران هویت یا سردرگمی و آشفتگی نقش است، در واقع خطر شکل‌گیری هویت منفی، زندگی نوجوان را تهدید می‌کند. اکثریت نوجوانان خود را با سوأل اساسی و مهم «من کیستم؟» مواجه می‌بینند. حال آنکه عمده‌ترین تکلیف نوجوان حل این بحران، برای رسیدن به هویتی کم و بیش باثبات و سازگاری روانی اجتماعی است.

این روانشناس بالینی آسیب‌های اجتماعی را باعث وابستگی به اینترنت در نوجوانان دانست و گفت: از جمله این آسیب‌ها گسست بین نسلی است که متاسفانه در بین خانواده‌ها و نوجوانان ایجاد شده و عملا خانواده‌ها و فرزندان از درک متقابل یکدیگر عاجز هستند. از دیگر آسیب‌ها مشکلاتی است که برای هویت نوجوانان پیش می‌آید.

فریدی با اشاره به اینکه در دوران نوجوانی به دلیل اینکه رشد با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد، تغییرات فیزیکی بدن به یکباره ایجاد می‌شود، ادامه داد: این تغییرات سریع فیزیکی می‌تواند باعث ایجاد حس کنجکاوی و اضطراب در نوجوان شود، به خصوص اگر آن‌ها ندانند چه چیزی را باید انتظار داشته باشند یا آیا آنچه که رخ می‌دهد طبیعی است یا خیر؟ رشد سریع اندام جنسی و تغییرات هورمونی باعث می‌شود، در این سن بسیاری از نوجوانان به روابط عاشقانه و جنسی علاقه‌مند و کنجکاو شوند. آن‌ها ممکن است هویت جنسی خود را زیر سوأل برده و کشف کنند.

او می‌گوید شروع بلوغ می‌تواند زمان دشواری برای آن‌ها باشد و در صورت عدم حمایت از همسالان، خانواده یا جامعه می‌تواند، این موضوع آسیب زننده باشد. آسیب‌هایی همچون اعتیاد به فضای مجازی تا شیفتگی نسبت به لایک‌های کاربران و در روز‌های اخیر آسیبی که شاهد آن در لایو یک نوجوان بوده ایم.

این روانشناس بالینی معتقد است مشکل استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت از مشکلات مهم نوجوانان است که البته بعد از شیوع ویروس کرونا نیز این مشکل به مسئله جدی‌تری تبدیل شده و از طرف خانواده‌ها قابل لمس‌تر شده است. نوجوانانی که به اینترنت معتاد هستند، دوستان کمتری دارند و زندگی اجتماعی محدودتری را تجربه می‌کنند.

فریدی در ادامه افزود: آن‌ها زندگی انفرادی را پشت سر می‌گذارند و ساعت‌ها با اینترنت و فضای مجازی خوشحال‌اند، این درحالیست که اعتیاد به فضای مجازی فعالیت‌های بدنی آن‌ها را کاهش و منجر به سبک زندگی ناسالم و بی‌تحرکی می‌شود و بر عملکرد تحصیلی نیز تأثیر منفی می‌گذارد و باعث پیش آمدن آسیب‌های نوپدید همچون لایو اینستاگرامی یک نوجوان ۱۴ ساله با یک خانم و صحبت‌های بیان شده آن نوجوان می‌شود و نشان از شدت اینگونه آسیب‌ها در بین نوجوانان و در بستر فضای مجازی دارد.

او فضای حاکم بر خانواده و روابط بین اعضای خانواده است را حائز اهمیت دانست و گفت: این که چقدر روابط اعضای خانواده عاری از تنش و توام با صمیمیت و محبت است. علاوه بر این سبک‌های فرزند پروری نیز بسیار مهم است که والدین از آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین لازم است والدین نیز همچون مربیان آگاهی خودرا در زمینه سواد رسانه‌ای ارتقا دهند و این آموزش‌ها را از طریق اطلاع رسانی به فرزندان خود منتقل بکنند تا در سنین نوجوانی وارد اینگونه فضا‌های آسیب زا نشوند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه مادران و پدران توانا کسانی هستند که از دانایی و مهارت ­های لازم در خصوص ارتباط با فرزندان برخوردار باشند، اضافه کرد: والـدین بایـد از شـیوه­ هـا و راهکارهـای مناسـب در برقراری ارتباط با فرزنـدان آگـاهی داشـته باشـند. بـرای مثـال در دوران کـودکی بـا محبت کردن، بازی کردن و... می ­توان به کـودک شخصـیت داد و بـا ایجـاد امنیـت روحی و روانی ارتباط مؤثری با او برقرار کرد، در حالیکه در دوران نوجوانی وضع به گونه ­ای دیگر است و با ایجاد عزت نفس، تقویـت اعتمـاد بـه ­نفـس و ... مـی ­تـوان زمینه ­های رشد و کمال نوجوان را فراهم نمود و راه ارتباط با او را فراهم کرد.

فریدی به خانواده‌ها توصیه کرد که با نوجوانتان ارتباط کلامی و عاطفی خوبی داشته باشید. هر فرصتی پیش آمد، با او ارتباط مثبت برقرار کنید. مثلا وقتی می‌بینید بچه نوجوانتان از ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر در اتاقش هست و در اتاق هم بسته، شما می ­توانید از این فرصت استفاده کنید یک استکان چای با کشمش به اتاقش ببرید و بگویید امروز در اداره که بودم خواندم که کشمش آنتی‌اکسیدان زیادی دارد گفتم امروز با هم چایی بخوریم.

او افزود: تحقیقات نشان می ­دهد هر چقدر خانواده‌ها در سن نوجوانی فرزندشان، برای نزدیک شدن به آن‌ها ارتباطات کلامی و غیرکلامی بین همه اعضای خانواده برقرار شود و به او محبت کنید و او احساس کند مورد توجه است؛ نوجوان بیشتر و بهتر این سن را پشت سر می­ گذارد؛ نه اینکه من و بچه ام خوب باشم، ولی پدرش را هفته ­ای یکبار ببیند.  ارتباط پسرم با پدرش خوب باشد ولی مرا به عنوان آشپز ببیند. پسری که آمده بود برای مشاوره می­ گفت: مادر من زن خوبی است خوب آشپزی می­کند. خوب لباس‌ها را می­ شوید. ولی من می­توانم غذا را از بیرون تهیه کنم. لباس ­ها را به خشکشویی بدهم. من محبت می­خواهم. من درک شدن می­خواهم. درباره دوستانم نظر بدهد، که من بدانم چه جالب والدینم به من و دوستانم توجه می­کنند. ولی نه به صورت انتقادی به شکلی بگوید که من احساس کنم مورد توجه هستم. نه مورد انتقاد؛ وقتی بصورت انتقادی نظراتشان را می­ گویند. ما را هم همراه دوستانم زیرسوال می­ برند. ولی وقتی نظرشون را فقط در مورد دوستمان می­ گویند برایمان دلپذیر است که مورد توجه والدینمان هستیم.

این روانشناس بالینی معتقد است که هر چه قدر ارتباط و گفتگوی مثبت و مفید والدین با نوجوانان بیشتر باشد، ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان آنان خواهیم بود و فرزندان نیز کمتر دچار انزوا و پناه آوردن به فضای مجازی خواهند شد. هر چند در پایان مجددا عرض میکنم که سواد رسانه‌ای و استفاده درست از فضای مجازی و نظارت والدین نیز بسیار حائز اهمیت است.

این لایو زنگ خطری را به صدا درآورد که پیش از آن خیلی‌ها صدای این زنگ خطر را نشنیده بودند، اما این بار عمق فاجعه آنقدر عیان شد که هرچه گوش هایمان بگیریم باز هم صدای این زنگ خطر را می‌شنویم. حالا باید کاری کنیم حالا که در بدترین شرایط ممکن هستیم. حرف‌های این نوجوان و تفکر آلوده او نسبت به مسائل جنسی باید عرق شرم بر پیشانی کسانی بنشاند که در این حوزه غفلت کرده اند. هرچند حالا هم دیر نیست پس از حالا شروع کنیم.


بیشتر بخوانید


گزارش از فرناز عبدالمحمدزاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رز
۰۲:۳۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
به نظرمن جوونا هیچ گناهی ندارن وقتی خانوم جوانی بدون حجاب باآرایش آنچنانی برای تبلیغ جلوی دوربین میرقصه ومیخونه جوونا به فسادکشیده میشن این چه جورکار و کاسبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
سلام.خیلی ترسناکه.مسعولین و والدین باید،به نوجوون ها نظارت بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
عده ای فقط برای سرگرمی خودشون هم باشه مخالف فیلتر شدن اینستا گرامن...هرچند فیلتر هم بشه فیلتر شکن هست ..ب نظرم همون‌طور ک آمریکا و انگلیس در رو همه شبکه های خارجی بستن ما هم باید همین کار رو بکنیم...چون عده ای ک نه...اکثر مردم ب فکر خودشونن ک از فضولی و سرک کشیدن توی پیج این و اون و مسخره بازی عقب نمونن...توی زندگی بدبخت بیچاره ها نیستن ک بفهمن درد بقیه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
باسلام مشکل ریشه ای است ریشه آن اقتصاد ظواهر مذهبی است دراصل عمل در پیش نماز دین وجود دارد می گویند باشکم خالی عبادت کنید ودین دار باشید اما ابزار آن محیا نمی کنند مثل اشغال وازدواج و مسکن ومحیطی شاد وسر زنده وتفریح وغیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
فقط باید فرهنگ سازی بشه.چون الان نمیشع بدون فضای مجازی زندگی کرد و باید تو اجتماع باشیم و از دنیا با خبر بشیم.تنها راه حل این موضوع اینه ک همه یاد بگیرن چطوری باید ازش درست استفاده کنن.چ پیر چ جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ دی ۱۳۹۹
چرا هی میگین نوجوان، پس این همه متاهلی که توی فضای مجازی خیانت می کنند چی میگین
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۰:۱۴ ۱۳ دی ۱۳۹۹
چرا قبول نمی کنید اینستاگرام نود درصدش فساده فقط ده درصد برای کسب و کاره چرا هیچکس با فیلتر کردنش موافق نیست ؟کلی خونواده به خاطر اینستا به فساد کشیده شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
درسته
Iran (Islamic Republic of)
Sari
۱۵:۳۴ ۱۲ دی ۱۳۹۹
چه فاجعه ای واقعا که . خوب همیه ی نو جوان ها مثل هم نیستند . واقعا کندش رو در آوردن خوب درسته باید اون ها گوشی داشته با شن اما غقط بهوشمنغقط شاد :-\
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
فرهنگ سازی شود
France
ناشناس
۲۰:۱۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
آقای جهرمی زمانی که تو و مسئولین امثال تو به فکر کل کل کردن های فوتبالی بودن و بودجه های فرهنگی و تربیتی رو تو جیب مافیای ورزشی و تیم محبوبشون میریختن این فاجعه ها اتفاق افتاده
اگه از فینال آسیا دل کندید یه فکری هم به حال ملت بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
این دریچه فساد بایددر اسرع وقت فیلتر بشه وهیچ فیلتر شکنی هم حریفش نشه. زود زود زود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
به احتمال زیاد راه حل اقای وزیر ارتباطات برای این پسر زن دادن بهش است. ادرس خونشو هم به همین خاطر میخواد. میخواد یه استینی براش بالا بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مدارس غنی از کارگاه ها و آزمایشگاه ها ، کلاسهای جذاب و به روز ، بسترهای ورزشی خیلی حرفه ای و مناسب تعداد دانش آموزان ، کتاب خانه ها و مکانهای تفریحی و... ومشاورهای قوی و کاربلد در مدارس وجود ندارد. کلاسهای ۴۰ نفره با هیج امکانات دیگه ای در مدرسه ای با ۴۰۰ دانش آموز یک مشاور در تهران نیست و نتیجه این کمبودها می تونه از این هم بیشتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۲:۴۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
متن خیلی طولانی بود
Iran (Islamic Republic of)
میم
۲۲:۴۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
خدا به سر شاهده من جزء هیچ کدوم از این سیستمهای مجازی نیستم.پیره مرده به من میگفت ایسنا داری من فک کردم خبر گذاری ایسنا رو میگه نگو منظورش اینستا بود.حتی اسم اینستا رو هم بلد نبود تلفظ کنه ولی اینستا داشت.
Poland
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
واقعا فضای مجازی بی در و پیکر است ما نمیدانیم چکار کنیم فرزندانمان گوشی هوشمند می خوان ما هم بیکار نیستیم که شب و روز به کارشان نظارت داشته باشیم باید مردم پای کار بیایند داشتن گوشی هوشمند برای بچه های ابتدایی مد شده اگه ما هم براشون نخریم کنف می شوند و اگه مث دوستانش گوشی براش بخریم تو فضای مجازی به بیراهه می روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
هر دردی متخصص مخصوص خودشو می خواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینها که می گن فقط به فکر اقتصاد باشیدبقیه حله!من اگه بچه نداشتم خیلی دلم می خواست زود تر بمیرم تااین وضع را نبینم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آقا جامعه یه موجود زنده است اون هم به نام انسان من که هر روز قران می خونم می بینم چطور خدا التماس می کنه اختیار خودتون را دست هر کس وناکس ندید ولی چیکار کنیم که جامعه را با قبرستون اشتباه گرفتن ومثلا"دارند بر قبرستون حکومت می کنند :کار هر بز نیست خرمن کوفتن
Iran (Islamic Republic of)
Rv
۲۲:۱۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام
پیشگیری بهتر از درمان
قبل از اینکه استفاده از هر برنامه‌ای در یک کشور فراگیر باید اونو فیلتر کنند و بعد از بررسی همه جوانب و مزایا و معایبش در صورت لزوم اونو رفع فیلتر کنند
نه وقتی که چند میلیون استفاده کننده داره، فیلتر بشه باز مثل تلگرام همه دورش می‌زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
رشد اجتماعی در کشور ما منفی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه بعضی شهرها مدینه فاضله هستند وامکانات ویژه ای برای اونجاست ودربعضی شهر ها تنها سرگرمی موبایل وتبلت وماهواره شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تمام جوان‌های مردم رابدبخت کردن جوانها را ازخدا دورکردن جوان‌ها راازخانواده هادورکردن خدا ازمسئول بی کفایت نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اره والله اینستاگرام اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
جامعه که دیزی زود پز نیست اگر آزادی های انسانی سلب بشه آدمها بدنبال آزادی جنسی میرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
فیلتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ان شاالله که رفتار ناشایسته این نوجوان 14 باعث آگاهی ودرس عبرتی برای خانواده ها بشود تا خودشان ماهوارهایشان را جمع کنند و مواظب فرزندانشان باشند تا..... ولطفأ پدر ومادر ها هم شئونات اخلاقی را نزد فرزندان خود در خانه رعایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ما دهه شصتی ها تا کی باید مجرد بمونیم مسولین تو رو خدا کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
واقعا چرا توییتر فیلتره اما انیستاگرام نیست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۲۰:۳۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مقصر اصلی فقط پدر و مادر هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینستاگرام باید فیلتر بشه درسته فیلتر شکن هست اما فیلتر شدنش بهتر از باز بودنشه و آمار استفاده ازش پایین میاد اینستاگرام فضای بسیار نامناسبی داره و فضای خوبی نداره و ضررش خیلی بیشتر از منفعت هست به خصوص ضررهایی که به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و مذهبی جامعه وارد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ظاهرا اکثر افرادی که دم از عدم فیلترینگ و. ... میزنند پدر ها و مادر هایی هستند که اصلا حتی برای یک لحظه در زمان کودکیشون اینترنتی نبوده و فضای مجازی هم وجود نداشته ....

از افراد بین بازه ی ۱۷ تا ۲۲ سال بپرسید که وقتی فضای مجازی فراگیر شد و گوشی های لمسی به بازار اومد و شما نوجوون بودید چه تغییری در زندگی شما ایجاد شد .....آیا بعد از تاسیس ایناستاگرام وقتی قسمت سرچ رو باز کردید چه چیزی دیدی .... آیا همچین چیزی رو داخل تلگرام یا وایبر دیده بودید ؟ ...... برگردیم به الان لایکی که رو دست ایناستاگرام اومده و دیگه عملا بجز فحشا چیز دیگری نداره !

آیا تصمیم گیری افرادی که ازدواج کردند و (اکثرا وسوسه های دوران نوجوانیشون یادشون رفته ) برای نسل جدید کار درستی هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تبریک به مسئولانی که با تمام وجود عقاید و دین را از خانواده های ایرانی گرفتند.این لایو تنها یک قطره بود از دریای مفاسد اخلاقی نوجوانان وجوانان.اوضاع بسیاری از جوانان ما فاجعه آمیز تر از ایک حرف هاست.آقایان مسئول شما ناراحت نشید و فقط به فکر منافع خود و جیپ خودتان باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
قدیمیابرای مشکلات همیشه راه حلهای ساده ای داشتن ولی موثر بوده. پسر و دختر تا میخواستن به هوش بشن سریع ازدواج میکردن. شاید برای ما خنده دار باشه داماد ۱۴ ساله دیدن ولی مشکل حل میشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
انشاالله که هر چه زودتر فیلتر بشه وانشاالله که خانواده ها اسلامی تربیت کنند فرزندانشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من پنجاه ساله که از این موارد در جامعه می بینم. همش برمیگرده به خانواده چون جامعه از این موارد زیاد دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من زن ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
از تاثیرات ماهواره هم غافل نشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
الان همه ماهواره دارن خب همین میشه آخرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
علتش فقط اینستاگرام تلگرام و ماهواره هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بی حجابی خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بلوغ زودرس به زیر 10 سال رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بلوغ زودرس خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
از بلوغ زودرس غافل شدید که برای دختر و پسر به زیر 10 سال رسیده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من به عنوان یک جوان 32 ساله هر روز دارم به گناه می افتم بخاطر اینکه نمی تونم ازدواج کنم شغل ندارم به نوجوان 14 ساله حق میدم که اینجوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
انسان نباید اسیر نفس باشد.نفس باید در اختیار انسان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چرا به در و دیوار می زنید نابودی فرهنگ ایرانی فقط به خاطر اینستاگرام و تلگرام هست اکثر این بچه هایی که خودکشی کردن فقط به خاطر این فضای مجازی بی در و پیکره هرکی نوجوان تو خونه داشته باشد این حرف من رو قبول می کند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۵۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
هرکسی یه چیز گفته اما همه دنبال مقصر هستند.
بهتر است فکر اساسی تری برای مردم بکنیم تا مشکل از ریشه حل شود .نباید دنبال مقصر و مواردی مثل مسدود کردن یا تحت فشار گذاشتن کودک باشیم باید انرژی کودک تخلیه شود نظارت در مدارس زیاد شود و در آخر بنیان خانواده باید سالم باشد.اولین مکان حل این مسائل خانواده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آقا اینستاگرام تمام مردم رو دیوونه کرده همه رو روانی کرده خواهشا فیلتر کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من میگم مردم رو بکنیم تو اتاق در رو ببندیم روشون تا همه خوب بمونن.البته اگه از گرسنگی همدیگه رو نخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
پیشنهاد میدم با کیسه های شنی جلوی اینترنت رو ببندیم و اگر نشد جعبه های اینترنت رو بزنیم بشکنیم و اگر اون هم نشد جلوی چشم مشترکین اینترنت رو با گل مسدود کنیم. این هم خلاصه ای از طرز فکر مسئولین محترم اینترنت .
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۶:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینستاگرام میلیون ها مطالب و عکس های غیر اخلاقی داره چرا نباید فیلتر بشه؟ وقتی دولت نمیتونه رو این برنامه فیلتر هوشمندانه اجرا کنه به دلیل اینکه سرورهای اینستاگرام خارج از کشوره.
بعضی ها فقط به خاطر کسب‌ کارشون میگن فیلتر نکنید اگر به فکر نوجوان و جوانان این کشور باشید این حرفا رو نمیزدید که فیلتر چیه...

بهتره این برنامه فیلتر بشه اگر میخواهید نوجوانان این کشور آینده روشنی داشته باشند و در سیاهی مطالب غیر اخلاقی اینستاگرام غرق نشن، دیدم که میگم بچه های فامیلمون صبح تا شب سرشون در اینستاگرامه.
به فکر نوجوانان این کشور باشید چون پدر و مادرها نظارت زیادی ندارن رو بچه هاشون در فضای مجازی به خصوص در اینستگرام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
را اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث میشه که بتوانیم اینستاگرام یا دیگر رسانه های معاند با ملت ایران رافیلتر یا حذف کنیم این تکلیفی که بر عهده دولت گذاشته شده ولی ظاهرا دولت به این وضع راضی تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام ، آزادی وبی بند وباری یعنی همین، معذرت می خواهم وقتی آزادی وبی بند و باری در جامعه بی حد و اندازه است، و هیچ کسی هم احساس مسئو لیت نمی کند وکاری به تهاجم فرهنگی ندارد حتی متاسغانه برخی خانواده ها از تهاجم فرهنگی هم.، در پوشش وظاهر وحجاب چه در خانواده وجامعه استقبال می کنند نتیجه اش می شود همین، ومتاسفانه بعضی پدر. و مادرهاهم سر گرم کار وزندگی وغافل از فززند هستند و مشکلات ازدواج و بی کاری جوانان هم حل نمی شود، ایستناگرام هم برای نفوذ وتهاجم فرهنگی وتخریب روحیه نوجوانان وجوانان هم بی کار نمی نشیند ودست بکار می شود، آنوقت هرکسی تقصیر را گردن یکدیگر می اندازد.
Germany
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
الان اینستا یا هر شبکه اجتماعی رو فیلتر کنیم مشکل حل میشه؟!
قاعدتا چیزی تغییر نخواهد کرد در مرحله اول تربیت غلط در خانواده است که به یک نوجوان اجازه میده که همچین سبک زندگی رو دنبال کنه
شما هم با نوع گزارشتون طوری وانمود نکنید که حذف دنیای مجازی همه چیز رو گلستان میکنه نظارت خیلی عالیه اما از انجایی که در کشور ما راحت ترین مسیر انتخاب میشه حتی اگه نتیجه نداشته باشه صورت مسئله پاک میشه! فرهنگ سازی در تربیت فرزندان بزرگترین راه حل و مرحله دوم نظارت مسئولین در دنیایی مجازی نه حذف آن!
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بله مشکل حله میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
خیلی از مشکلها حل میشه
Germany
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
الان اینستا یا هر شبکه اجتماعی رو فیلتر کنیم مشکل حل میشه؟!
قاعدتا چیزی تغییر نخواهد کرد در مرحله اول تربیت غلط در خانواده است که به یک نوجوان اجازه میده که همچین سبک زندگی رو دنبال کنه
شما هم با نوع گزارشتون طوری وانمود نکنید که حذف دنیای مجازی همه چیز رو گلستان میکنه نظارت خیلی عالیه اما از انجایی که در کشور ما راحت ترین مسیر انتخاب میشه حتی اگه نتیجه نداشته باشه صورت مسئله پاک میشه! فرهنگ سازی در تربیت فرزندان بزرگترین راه حل و مرحله دوم نظارت مسئولین در دنیایی مجازی نه حذف آن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چرا باید در این مملکت رفتارهای انسانی را بشدت منکوب کنیم.من طرفدار رفتار این نوجوان هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
جای تأسف برای شما،اون خانمی هم که اون پسر باهاش لایو گذاشته بود،هم احساس شرم کرد اما شما نکردید،بحث اینکه اون پسر حرفای جنسی زد و رفتارهایی انجام میده که در این سن فقط براش زجره‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
باید فرهنگ سازی بایدانجام بدهندمسئولین ذی ربط اینستاشده جایی برای فساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بهانه واسه فیلتر اینستاگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من یک معلم هستم و شاگردانم هم سن این نوجوان هستند وقتی این فیلم رو دیدم از ناراحتی شب نتونستم بخوابم!! شاید من نتونستم کارم رو درست انجام بدم! اما مسئولین هم فکری کنند که اینطور جوانان ما به خاک سیاه نشینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
فرهنگ بچه هامون رو تو یک پروژه بزرگ دارن تغییر می‌دهند با سند 2020 این اقدام رو شد . 7سال مهدکودک‌ها رها شدن و مربیان لاک زده و بعضا بی حجاب شدن تربیت کننده بچه ها بدون یک دقیقه آموزش تربیت اسلامی و دینی و در عوض کلاس پیانو و ارگ و تار برای بچه 4ساله و حیوان شده همدم و همبازی داخل خانه بچه ها شورای عالی فضای مجازی هم 7سال معطل یک بستر اینترنت فارسی بومی هستیم که پاک باشه و مستقل از اینترنت جهانی ما تو دام غرب افتادیم بخاطر خیانت مدیران انگلیس رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
احسنت بر شما که اصل مطلب رو گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینا همه برمیگرده به رفتار وتربیت پدر و مادر ، چرا بچه ۱۴ساله باید از الان این مدی زندگی کنه ،وای به حاله اینده ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
من واقعا متاسفم برای نهاد های پرورشی و خانواده ها!!!
اگه نوجوانی به مشکل میخوره و به فساد کشیده میشه علتش اینه که بدبخت چیزی از این حوزه نمیدونه چون کسی بهش نگفته بنده خودم یک نوجوان ۱۵ ساله ای هستم که بعد از هزاران جاده خاکی رفتنو هزار چیز تونستم به راه اصلی برگردم اما ببخشید شرمنده معذرت میخواهم چرا نباید یه بچه راه اصولی این ماجرا ها رو بفهمه؟! اون زمان قدیم بود که چشم و گوش یارو تا ۲۰ سالگی بسته بود و هیچ چیزی رو هم نمیدونست و وقتی که ازدواج میکرد تازه میدونست که بابا یه همچین چیزایی هم هست اما الان جامعه فرق کرده باید به بچه ها گفته بشه تا دشمن نگه!
سوال من اینه شما این همه شبکه مجازی رو فیلتر کردی چی شد؟! ملت با یه فیلترشکن باز میتونن به همون سایت های مستهجن دسترسی پیدا کنن پس این نشون میده که آموزش و پرورش قد یه بچه ۱۵ ساله هم عقل نداره به جای اینکه بگید شما فلان چیزو باید بنویسی و فلان کار رو باید بکنی یکم به بچه در مورد مسائل جنسی توضیح بدید به ولا که هرگز به انحرافی کشیده نمیشه اما من نوجوان یه جامعه نمیدونم چه تعصبی برای این نهاد ها و خانواده بکشم که به جای این که به یارو بگن که آقا درستش اینه اما میان و شبکه های مجازی رو فیلتر میکنن.
و در نهایت بگم که اون عواملی که باعث انحراف یک نوجوان میشه نداشتن علم اون از مسائل جنسی هست و باید بهش گفته بشه اگر هم که نتونه ازدواج کنه بازم می‌تونه خودشو به گناه آلوده نکنه که بخاد اینهمه راه پیچیده رو به خاطر اینکه نمیدونست طی کنه و خواهش میکنم کمی هم از ملت کمک بگیرید چون واقعاً علم مردم بیشتر از علم این نهاد هاست.
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
پونه
۱۰:۵۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
منم یه آدم نوزده ساله ام.انقدر که لازمه آدم تربیت اسلامی بشه لازم نیست مسائل جنسی رو آموزش ببینه،چون مهمه وقتی با این مسئله ها روبه رومیشی چه واکنشی نشون میدی و این به فرهنگ و تربیت خانوادگی برمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
کی می خواهیم به خودمان بیاییم.
به جایی که بپردازیم به عوامل این آسیب ها فقط اظهار نظر می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۱۴:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
فقط ایراد گرفتن و تقصیر را گردن دیگران انداختن.
از این دست موارد بسیار است و این جز کوچکی می باشد. در اینجا دولت مقصر است . والدین مقصر هستند .
منظور از دولت تصمیمات غلط و عملکرد اشتباه دولت در تمام جوانب است.برای مثال ایجاد فاصله طبقاتی مردم. که در قشر ضعیف باعث بزه اجتماعی مثل دزدی و ... می شود تا کارکردن دیر وقت والدین برای امرار معاش و عدم رسیدگی به فرزندان و زندگی. و عدم وجود برنامه های سرگرم کننده تلویزیونی و ... که باعث رجوع مردم به ماهواره و غیره شده. و در سطح مردم مرفه برای فخر فروشی به دیگران و بودن سرگرمی های نامناسب برای خود و فرزندانشان آنهم به دلایل فراوان . حال مسئولین شاید به فکر بستن این اپلیکیشن ها بیافتند. ولی سوال دارم با بسته شدن اینها مشکل حل می شود؟. حتما خیر.
اما خواهش بنده این است که والدین بر روی کارهای فرزندان توجه کنند و رسیدگی کنند و مسئولین تفریحات مردم را غنی تر کنند نه با سریالهایی که تاریخ مصرفشان گذشته
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
گل گفتی، تو کشورای غربی دولت ها اصرار دارن تا هزینه تفریحات سالم بیاد پایین تا اینکه اقشارضعیف هم بتونن از پس اون هزینه ها بر بیان ولی تو مملکت ما قشر متوسط امروز نهایتا بتونه از پس هزینه وصل شدن به اینترنت و دو تا گوشی برای بر بیاد ، دیگه چه انتظاری از عواقب اون داریم
وقتی یه آدم متوسط الحال هم نتونه با خانواده بره پیست اسکی یا پیست کارتینگ یا پینت بال یا ماهیگیری و ... ، اینترنت حداقل سرگرمی هست
منشا همه اینا هم بی توجهی به افزایش فاصله طبقاتی در جامعه به حدیه که سرگرمی های ارزشمند ، شدن یه چیز لاکچری برای قشری خاص و مرفه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۴۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
فقط دنبال حذف صورت مسئله نباشید ، پس چاقو و طناب و کبریت و چنگال و ... رو هم از دست نوجوون قایم کنید چون میتونه خطرناک باشه !!! تمام این اتفاقات بر میگرده به شخصیت و تربیت خانواده ، توی همین اینستا قاری نوجوان قرآن بالای 200K فالوور داره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
من خودم نویسنده هستم ودر اینستاگرام صفحه دارم ولی موافقم که از ایران کلا قطع شود و دیگر وجود نداشته باشد چرا که حقیقتا ضررش از منفعتش بیشتر و حریم ها از بین رفته چقدر آمار خیانت و طلاق بالا رفته من واقعا اگه جمع بشه خیلی خیلی خوشحالم چون جنبه ش در ایران ضعیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینکه یه بچه ۱۴ ساله فساد میکنه ربطی به بالا رفتن سن ازدواج نداره ربط به تربیت نادرست خانواده دوستان و مدرسه داره
با زود ازدواج کردن این نوجوان هم مشکل حل نمیشه فقط دختر مردم بدبخت میشه و امار طلاق بالا میره کسی که چشم و گوشش باز شد دیگه تا ته بدبختی میره باید به فکر پیشگیری بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینا که گفتید صورت مساله هست، کو راه حل؟!
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۴:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آخرالزمانه دیگه.‌‌.. تعجب نداره
-
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه مدارس همچنان از واتس اپ استفاده میکنن. چرا آموزش و پرورش پیگیر نیست خصوصاً مدارس خصوصی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
شبکه شاد بهانه ای برای ارتقاء سواد رسانه ای والدین است خیلی خوب ولی آسیبی مثل این دارد که باید گفت خاک بر سر وزیر ورزش و جوانان که کرونا را با خواب داره ازش رد میشه بله وقتی یک فرصت ایجاد کردی دنبال تهدیدهاش هم باشین کو ویزر فرهنگ در شاد ؟ گوشی دست بچه همین وزرا برسه کمتر از این بچه نیستندولی پدر و مادر یا سر سررشته نداشته یا وقت نداشته باشند . قراربود شاد با والیدن باشد . ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینا همه طرفند برای فیلتر کردن اینستاگرام .
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۳:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آقای وزیر ارتباطات فقط یه پسر ۱۴ ساله و خانواداش نیست که این مشکل رو دارند همه نوجوانای ایرانی در برزخ اینستاگرام گرفتار شدند و خانواده ها مستاصل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
این همه فیلتر شکن را خودشان در دسترس مردم می‌گذارند. بعد می‌گویند ما مقصر نیستیم. کل فیلترشکن ها رو میشه غیر فعال کرد. اینستاگرام هم میشه فیلتر کرد. دولتی ها که مخالف فیلتر هستند و میگن خود فرد باید تشخیص بده که توی سایت غیر اخلاقی نره، مثل این میمونه که کارد آشپزخانه رو بدی دست بچه 3 ساله، بعد انتظار داشته باشی به خودش آسیب نزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چه جور میشه کل فیلتر شکن ها رو غیر فعال کرد
این جک بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
برادرمن... شماها کاش بجای اینهمه طومار حرف زدن. عملیاتی کاری بکنین..والا ۴دهه وقت داشتین..ولی فقط,حرف زدین..کو عمل؟!!؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
برادرمن... شماها کاش بجای اینهمه طومار حرف زدن. عملیاتی کاری بکنین..والا ۴دهه وقت داشتین..ولی فقط,حرف زدین..کو عمل؟!!؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
خانواده های امروزه بیشتر اساسشون پول جمع کردن حتی اگه بچه هاشونو مهد کودک بفرستند هیچ کس نیست ازشون بپرسه بچه نیازمند مهر ومحبت (پول خوبه ولی محبت نمیاره )به ویژه مهر ومحبت مادرانه ......
همین مناسبت شب یلدا براچیه تا حالا فکر کردین جزع اینکه همه ی بچه ها ونوهها توی خونه ی بزرگ تر جمع شن وباهم شب بگذرونن ببینین خانواده چه قدر ارزششمنده .....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اینگونه مشکلات سالهاست به عناوین مختلف وجودداره .نکته قابل تامل اینه که در هنگام بروز این مسائل همه مسئولان، خیلی کارشناسانه صحبت میکنندوتوپ رو به این و آن پاس می دهند و بعد....هیچ
مسئول محترم تا زمانی که دردو مشکل جوان و نوجوان را درک نکنی و گره کار و ازدواج و مسکن و آینده اونو حل نکنی حق اظهار نظر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
به فرض که اینستاگرام هم فیلتر شد با این خانم ها و دخترهای رنگارنگ با مانتو جلوباز و تی شرت و تیپ زننده چه کنیم؟ اینا که سه بعدی دورو بر نوجوونامون دارن رژه میرن
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۴:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
افرین حرف شما کاملا درسته .تازه مادراشون با افتخار کنارشون راه میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
وقتی ما اینترنت بومی نداریم نباید حرف بزنیم. پس ...
Iran (Islamic Republic of)
علی نجفی
۱۳:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
باید اینترنت را قطع کنید اینترنت هم برای کودکان مضر است و هم برای بزرگ سالان مدرسه ها هم قطع بشه به درک فقط قطع کنید این معظل جامعه را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مایع ظرفشویی از 40هزار تومن رسیده به 65000تومن.چهار لیتری.چخبره بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چه ربطی به خبر داره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چه ربطی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
ریطش خیلی ظریفه
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
واقعا برای وزیری که دغدغه فرهنگ ندارد متاسفم ...
دغدغه فرهنگ و خانواده برای هر فرد وظیفه است ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
همه نظرات رو تا اینجا خوندم
به نظرم بسیاری از معضلات اجتماعی امروز نتیجه ضعف در اقتصاد و تاخیر در ازدواج جوانان است
وقتی پسر 40 ساله و دختر 35 ساله داریم یعنی اقتصاد خراب و بی در و پیکر و در نتیجه شهوتی که خدا برای تجدید نسل قرارداده و برای آن راهکار دینی قرار داده با وجود خرابی اقتصاد و عدم تمکن مالی جوانان برای ازدواج به موقع موجب افزایش فساد و رسیدن آن به سنین پایین تر شده است .
اینترنت آخرین و کاتالیزور افزایش شدت آن است اصل ماجرا اقتصاد خراب است.
اقتصاد خراب نه به معنی اینکه مگر اینها ندار بودن
بلکه به معنی تقسیم عادلانه ثروت که همه جوانان بتوانند هر چه زودتر ازدواج کنند و خانه و سرپناهی داشته باشند تا از افزایش فساد جلوگیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
دکترمحسن نصیروند
۱۲:۳۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام.برای کودکان و افراد زیر18 سال سن،توصیه میشود سیمکارت و اینترنت مخصوص تحصیل ان سن در نظر گرفته شود،باید دست رسی این گروه از کودکان و نوجوانان به اینترنت ازاد،محدود شود و این در مجلس تصویب شده و تبدیل به قانون شود،تا فضای سالمی برای خانواده ها و جامعه ایجاد شود.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۳۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
احسنت، این شد حرف حساب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا مرگ برمنافقین و کفار مرگ بر اینستاگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مملکت شده مثل لاشه ای که کفتارها ریختن سرش. خارجی و داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ههههه تازه رکوردم زده بود واقعا با ادم های موفق در هر زمینه ای نباید اینطور رفتار بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چیز که زیاده قفل برنامه مثل من فقط شاد باز هست فسبوک وانستاتلگرام وغیره قفل هست
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
دخترمن متاسفانه انقدر حرفه ای هست که قفل برنامتو بیار سه سوته باز کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
نتیجه چهل سال صرف بودجه های میلیاردی در بیش از چهل هاد فرهنگی کشور اعم که فقط یکی از آنها وزارت وزارشاد و یکی دیگر وزارت ارتباطات هست.
حالا فقط همین دوتا مجرم شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
معلمین ما به جای تلاش روزانه برای افزایش حقوق هاشون باید کمی به فکر تربیت و هدایت نوجوانان و جوانان در مدارس باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
والدین هم که هیچ
برن دنبال پول درآوردن و کیف خودشون!
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۷:۰۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اولافقط معلم مسئول تربیت بچه ها نیست . و بعد اینکه اگر معلمی در کلاس درس درباره تربیت دانش آموز با آنها صحبت کند و بخواهد به آنها آموزش دهد همین خانواده ها با مراجعه به چه توهین ها که به آن معلم نمی کنند . چیزی که گفتم در مدرسه ای که خودم تدریس می کنم بسیار اتفاق افتاده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
وزیر ارتباطات: همه مقصرند جز من!
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۱:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تقصیر ، در تمسخر کردن سبک زندگی ،اشتغال ، ازدواج آباءو اجداد هست که هنوز تمدن ناسالم و تکنولوژی سوء استفاده شونده ی مشکل ساز امروز نبود آنها با مطالعه ی دین و پایبندیشان به آن سالم ( طبیعی) با عمر طولانی زندگی میکردند و در نتیجه نیروی انسانی جوان فراوان و مفید ( به درد بخور ) داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
این سبک تجدد خواهی و غرب زدگی، مشکلات خودش را هم به دنبال میاره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
باید این برنامه مخرب که همه چیز توش وجود داره رو فیلتر کرد البته انقدر که همه دسترسی به فیلتر شکن دارن بازم بی فایده است ولی باز بهتر از ازاد بودن اون هست
Iran (Islamic Republic of)
زینب شایسته
۱۱:۳۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
جالبه یه عده‌ای میگن ،ربطی به پدر و مادر نداره، یعنی فقط بچه بیارن و بهش کاری نداشته باشن،دولت بیاد دم در خونه ها بگه بچه ها نرید فیلم بد ببینید، چه مزخرفات،، تربیت و نظارت فقط و فقط مربوط به پدر و مادره، وسلام، باید همیشه به تمام حرکات بچه ها نظارت داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۱:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
زنش بدین چه اشکال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
توی این اوضاع هم خودش بدبخت میشه هم دختره
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ازدواج که فقط به خاطر رفف مسایل جنسی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
عوامل مخرب و منفی متعددی در اطراف ما وجود دارد. این عوامل از نظر کمیت و کیفیت و گوناگونی در حال تغییر هستند. اگر بخواهیم همه اینها را شناسایی کنیم و جلویش را بگیریم دیگر وقتی برای سایر امورات نمی ماند. هر کس باید به شعور و وجدان خودش مراجعه کند و طبق آن رفتار کند و تبعاتش را هم قبول کند. انواع مواد مخدر، انواع فحشاهای مجازی و حقیقی، انواع ولنگاری های مجازی و حقیقی، ولنگاری های محیط زیستی و بازاری و سرمایه ای، ولنگاری های اداری و آموزش پرورشی، ... همش به دنبال ایجاد قانون و اصلاح قانون یا اجرای قانون یا نظارت و مقصر و ... هستیم. این دیگه چه وضعشه. مفت نمی ارزه
Sweden
Sahar
۱۱:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
به نظر من اتفاقا خانواده ها با خبرن براشون مهم نیست
متاسفانه فرهنگ و اصالت یادشون رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
داداش میخوایید اینستا رو ب این بهونه فیلتر کنید خو فیلتر کنید نوجوان ۱۴ ساله چیه نوجوان اینستا نیاد نزدیکا میره نگاه کنه فیلتر شکن باز میکنه دانلود میکنه با اینجور کارا نمیتونید جلو مرد بگیرد که
-
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اتقاقا اینستاگرام خیلی هم خوبه خیلی کارهای اموزنده داره حالا یک نفر آمده هرزه کاری کرده نمیشه به پای همه نوشت وقتی یکی میاد به یک دختر بچه فلفل میده تا بخورد و بهش پول بدهد از آن طرف یک سرمایدار میاد بچه را به فرزند خواندگی قبول میکنه اگر اینستا نبود اینجور کار دفن میشدند به هیچ وجه آشکار نمیشدند
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۱:۱۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آقاي وزير ! خودت را به خواب نزن . فضاي مجازي قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است . علي بركت الله اين ولنگاري و بي تدبيري شما نتيجه اي جز اين نداشته است .
۱۲
آخرین اخبار